Úgy vélem, kevesen hitték el, hogy bekövetkezhet az a szomorú esemény, amelyre 2012. február 3-án sor került – jogutód nélkül megszűnt nemzeti légitársaságunk, a Malév.
A légitársaság lízingelt gépeit mindössze néhány nap leforgása alatt visszarepülték a tulajdonosaikhoz és ezzel egyértelművé vált, hogy nincs folytatás. A ferihegyi betonon mindössze két Malév-gép maradt hátra, a HA-LHB lajstromjelet viselő Boeing-767 és a HA-LNA jelzésű CRJ-200. Előbbinek a törzsét a tűzoltók használják gyakorlatokhoz, a hátsó függőleges vezérsík pedig az Aeropark bejáratánál látható kiállítva. A másik gépet 2017-ben eladták Kazahsztánba, ahol UP-CJ015 lajstromjel alatt repül.
A jellegzetes kék orrú madarak tehát egy pillanat alatt történelemmé váltak, ám a légitársaság gépeinek eltűnésével a történelmivé vált festés máig nem tűnt el teljesen a levegőből, noha a tíz évvel ezelőtti gazdasági környezet nem kedvezett a kisebb repülőgépek üzemeltetésének sem, így több Malév-festésű kisrepülő hazai pályafutása is véget ért akkoriban néhány éven belül.
Így járt az akkoriban ugyancsak nehéz körülmények közé kerülő Malév Aero Club több repülőgépe is Dunakeszin, 2013-ban Csehországba költözött a legendás Malév-festésű, HA-YHF lajstromjel alatt repülő An-2, amely a mai napig ott szolgálja az ejtőernyősöket és a sétarepülésre vágyókat, míg itthon az Aeroparkban a néhai HA-MDK jelzésű permetezőgép kapta meg az arculatát és állít neki emléket. Ugyanabban az évben szállították Fehéroroszországba a HA-SGF jelzésű Zlin-142 gépet, a legendás kötelék akkor meglévő két tagja közül az egyiket.
Két Cessna is Malév-színekben repült Dunakeszin, közülük a HA-CPL lajstromjelű 152-es 2015-ben Franciaországba, majd később Csehországba került. A HA-SJX jelzésű 172-es pedig 2016-ban Farkashegyen összetört. A HA-MAC lajstromjelet viselő Maule a régebbi Malév-színekkel 2014-ben Lengyelországban folytatta pályafutását.
Szerencsére az eddig említett gépek mellett más madarak is viselték még a 2012-ig aktuális Malév-színeket az Aeroparkban őrzött repülőgépeken kívül, amelyek ma is repülnek, valamennyien Dunakeszin. Egyrészt három vitorlázógép, a HA-4313-as és HA-4316-os lajstromok alatt repülő Cobra 15 gépek, valamint a HA-5027-es lajstromot viselő IS28B-2 típusú vitorlázó. Másrészt most már évek óta újra repül a Zlin-142 kötelék utolsó tagja, a HA-SGK, amelyet a tavalyi repülőnapon lufivadászat közben is meg lehetett csodálni.
Természetesen a Malév korábbi arculatai sem tűntek el nyom nélkül, a két Li-2 máig őrzi a maga korabeli színeket – a HA-LIQ az Aeroparkban, a HA-LIX pedig Budaörsön és a levegőben is. Valamint szintén Dunakeszin a Malév Aero Club Piper Pawnee vontatógépe, a HA-MJC is a legendás légitársaság régebbi arculatát tükrözi napjainkban is.
Malév-színek tehát tíz év után is vannak úgy a földön, mint a levegőben. Sőt, kimaradt a felsorolásból egy történelmi típus egyik utolsó hazai példánya, amely szintén a számunkra oly kedves színekben pompázik: Tökölön a HA-LDB lajstromjelet viselő Morava. Szegény ezer éve nem repült, de elvileg még létezik. Talán neki még lesz jövője, ha a Malévnak nem is lett.
Bár az idő múlásával az emlékek is halványulnak, reméljük, mindig lesz néhány repülőgép a földön és a levegőben is, amely emléket állít a magyar repüléstörténet eme bő hat évtizedes fontos korszakának.
Fotók: Sármási Zoltán