AirPart Légishow a Tisza fölött Szegeden

Rendhagyó helyszínen, de látványos programokkal várták a Szeged International Airshow szervezői a repülés szerelmeseit a Huszár Mátyás rakparton szeptember 12-én szombaton a késő délutáni órákban.

A 2020-as rendkívüli év az élet számtalan egyéb területe mellett a megszokott repülős programok jelentős részét is elvitte: a Legendák a Levegőben sorozat légi bemutatókkal tarkított alkalmait, a június eleji dunakeszi V4 Airshow-t, a júliusi Baracs-Kisapostag Repülőnapot, az augusztus 20-i vízi és légi parádékat Budapesten és Szolnokon, az augusztus végi Budaörsi Airshowt, vagy éppen a Szatymazi Repülőnapot. Így aztán hatalmas örömként élhettük meg, hogy az elmúlt négy év sikerei után nemzetközi szintlépésre készülő SZIA, valamint a Börgöndi Repülőnap szervezői vállalták, hogy a nem megszokott körülményekhez alkalmazkodva és egymással is együttműködve idén is repülős élményekben gazdaggá teszik szeptember második hétvégéjét (szombaton Szegeden, vasárnap Börgöndön).

A háromnapos Szeged International Airshow helyett egy háromórás légi parádéval ajándékozták meg a közönséget a szervezők AirPart Légishow néven, amelyet nem a repülőtéren, hanem a Belvárosban a Tisza fölött rendeztek meg hazai és nemzetközi résztvevőkkel.  A program idei sztárvendége a Németországból hazánkba látogató II. világháborús P-51D Mustang volt, amely két alkalommal is megjelent a műsor folyamán a Tisza fölött (vasárnap pedig a börgöndi közönség előtt).


A szegedi repülőiskolák, a FlyTeam és a Rózsavölgyi Air egy-egy Piper PA-34 Seneca géppel (HA-YCS, HA-YCN) repültek kötelékben, majd mutattak be néhány áthúzást. Őket egy Aero AT-3 típusú gép (HA-NAE) követte, majd egy SK-61 Bulldog bemutató-repülését láthattuk.




Ma már törzsvendégnek számít Szegeden a német kardiológus műrepülő Dr. Martin Graf, aki sorozatban harmadszor látogatott el a városba és másodszor mutatta be programját Extra-300 típusú gépével, ezúttal a Tisza fölött (az első évben egy piros kétfedelű Christian Eagle II. típusú géppel repült).  Füstölővel gazdagított bemutatóját két alkalommal is megcsodálhattuk, másodszor élő zongorakísérettel.


A Magyar Honvédség egyik közelmúltban beszerzett H-145 típusú helikoptere is megtisztelte jelenlétével a rendezvényt, noha a látogatása a meghirdetett dinamikus bemutatóhoz képest kissé rövidre sikeredett.


A tökéletes időjárás és a Tisza alacsony vízállása lehetővé tette a Belvárosi híd alatt történő átrepülést, amelyet elsőként Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok tett meg. Tőle ez már nem számít szokatlannak, hiszen Budapesten a Lánchíd alatt rendszeresen láthatjuk tőle ezt a mutatványt az augusztus 20-i légi parádék és más hasonló rendezvények alkalmával. Ezúttal is a jól ismert MXS típusú gépével érkezett Szegedre és tartott látványos műrepülő bemutatót.


Persze látványban ezen túl sem volt hiány. Úgy vélem, nyugodtan nevezhetjük a rendezvény fénypontjának Imreh Lajos „Lujó” Mi-2-es helikopter-bemutatóit, aki ugyancsak nem ismeretlen a szegedi közönség előtt, hiszen kezdettől fogva állandó résztvevője a helyi rendezvénynek. A délutáni, füstölővel, görögtűzzel, pirotechnikával körített bemutató-repülésnek és a programzáró, földi tűzijátékkal kísért pirotechnikai showtáncnak is különleges eleme volt a híd alatti átrepülés. Lujó sem először repült híd alatt a helikopterével, mivel korábban a 2018-as augusztus 20-i parádén megtette már ezt a Lánchíd alatt is, de tény, hogy ilyet azért nem túl sűrűn lát az ember és elengedhetetlen hozzá a megfelelő vízállás is, amit természetesen nem lehet előre megszervezni. Azt is érdemes megemlíteni, hogy Lujó gépe egy legendás típus egyetlen üzemképes hazai képviselője, az egykor a honvédségnél, a mentőknél és a légi rendészetnél is évtizedeken át szolgáló Mi-2-esek többsége ma már külföldön repül, vagy egyáltalán nem repül.


Nem hiányozhatott a programból Vári Gyula MiG-29-es világbajnok vadászpilóta műrepülő-bemutatója sem, aki a szintén jól ismert kék-sárga Jak-52-es gépével idén már másodszor repült a Tisza fölött (korábban augusztus 8-án a SZIA beharangozó rendezvényén is ellátogatott a helyszínre).


A Blue Angels ejtőernyős sportegyesület formaugrói egy piros Cessna-182-es gépből (D-ELRP) ugrottak ki füstölővel és piros-fehér-zöld színű ejtőernyőkkel. Ők már a tavalyi rendezvényen is nagy sikerrel szerepeltek, idén viszont nem a szárazföldön, hanem a vízben landoltak.


A hőlégballonok, amelyek a 4. Közép-Európa Kupa, az 5. Szeged Ballon Kupa Fieszta, illetve az Elő-Európa Bajnokság megnyitója apropóján tették tiszteletüket a rendezvényen, ezúttal a korábbi években megszokottakhoz képest lényegesen kisebb számban jelentek meg a helyszín közelében (nekem három ballont sikerült megszámolnom északi irányban, egyet déli irányban, az ötödiket pedig csak a parton fújták föl).


A Budaörsről érkezett Bell-206 Jetranger helikopter (HA-FLY) már a szürkület idején tartotta meg bemutató-repülését, majd pedig egy újabb törzsvendég, a Kunmadarasról érkező Darazsac András jelent meg a Tisza fölött a kék turbó Cmelákkal és tartott látványos mezőgazdasági bemutatót permetezéssel és vízdobással. Darazsac András egyébként a fiával, Balázzsal együtt az indulás óta állandó résztvevője a szegedi rendezvénynek, a kék turbó Cmelák mellett többször An-2-essel, hagyományos Cmelákkal és egyszer Grumman Ag Cat-tel is jártak már a szegedi repülőnapokon.


A rendezvényt a hagyományoknak megfelelően Márványi Péter szakértő közvetítésével, illetve Nagy Jenő „Zsenya” vadászpilóta lendületes kommentálásával lehetett élvezni, aki a Mi-2-es helikopter-bemutatót közvetítette a tőle megszokott energikus módon.


Úgy gondolom, hatalmas köszönet illeti a szervezőket és a közreműködőket, akik vállalták, hogy az idei nehezített pályán is megajándékoznak bennünket ezzel a csodálatos élménnyel. Nem lehetett egyszerű alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, módosítani a három naposra tervezett, nemzetközi résztvevőkkel tarkított programot úgy, hogy nem csak a helyszín változott, de a rendezvény is ingyenessé vált. Számomra mindenesetre nem csak tökéletes élményt nyújtott, de valamelyest pótolta az elmaradt augusztus 20-i budapesti parádét is (amelynek például Lujó, de Veres Zoltán is állandó résztvevője szokott lenni).  Aki pedig maga is szeretett volna repülni, a Mi-2-es helikopterrel Újszegedről idén is megtehette.

Köszönöm még egyszer a szervezők és a közreműködők munkáját, bízzunk benne, hogy jövőre a megszokott magas színvonalon, a jelenlegi kellemetlen tényezők nélkül, de ugyanilyen remek időjárás mellett valósulhat majd meg a SZIA!

Fotók: Sármási Zoltán

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .