Elment a Malév-Ancsa

2013. augusztus 1-én az 1G224-13 gyári számú, HA-YHF lajstromjelet viselő AN-2 repülőgép utoljára felemelkedett a levegőbe Dunakeszin, majd orrát a szlovák határ irányába fordította és a kora délutáni órákban végleg elhagyta hazánk légterét. 25 éven át szolgálta a magyar repülést, ebből az utolsó kettőt már a földön töltve. Sokan reméltük, hogy ez a nap soha nem érkezik el, néhányan az utolsó napokban is azon fáradoztunk, hogy valamilyen módon elérjük, hogy köztünk maradhasson. Az élet másképp döntött, az Ancsának mennie kellett.

HA-YHF felszáll

Boldog utasokkal a fedélzetén rugaszkodik el a földtől Dunakeszin 2008-ban

A HA-YHF búcsúzása több szempontból is szomorú tanulságokkal bír. Másfél év után újra megtörténhetett, hogy a Malév megszűnése miatt történelmivé vált színeket viselő repülőgép távozik külföldre, holott féltve őrzött kincsként kellene őrizni azt a kevés gépet, ami még megmaradt nekünk a 66 évet megélt légitársaság után.

A magyar ejtőernyősök számára eggyel kevesebb ugratógép áll rendelkezésre, repülőnapjaink szegényebbé válnak egy látványossággal. Nekünk és utódainknak nem adatik meg többé, hogy legalább nosztalgia-jelleggel Malév-festésű géppel repülhessünk.

HA-YHF orrkép

Egy dolgos nap reggelén Dunakeszin 2009-ben

A HA-YHF nem most fordította először orrát a szlovák határ felé. 2011 májusában is átrepült a határon, hogy részt vegyen megbecsült vendégként az Érsekújvári Repülőnapon. Onnan még hazajött, hogy augusztus 20-án a fővárosi légi parádén a Malév Repülőklub kötelékét vezesse. A tévéközvetítésnek hála, élő egyenes adásban búcsúzott el a magyar közönségtől, bár ezt akkor még senki sem sejtette.

Malév-kötelék

Búcsúrepülése a Malév Repülőklub kötelékének vezérgépeként
2011. augusztus 20-án a Duna fölött

A Malév megszűnése az ő sorsát is megpecsételte. Elárverezték, új gazdája pedig jó üzletet látott az “utolsó Malév-gép”-ben, ahogy a hirdetésben reklámozta szerzeményét. Számításai bejöttek, az üzlet megköttetett, így az Ancsa pályafutása Csehországban folytatódik.

HA-YHF leszáll

Utaskör végén érinti a talajt Dunakeszin 2009-ben

Miért kellett ennek így történnie? A gép sorsa más irányt is vehetett volna, mivel fél éve biztosan lehetett tudni, hogy ha mi magyarok nem állunk ki mellette, előbb-utóbb külföldről jönnek majd érte. Napjainkban egyébként is rendkívül népszerűek határainkon túl repüléstörténetünk értékei. Nem a HA-YHF az első, és nem is az utolsó gép, amely elhagyni kényszerül az országot az itthoni nehéz körülmények miatt, amelyek részben pénzügyi okokkal, de sokkal inkább a fejekben uralkodó káosszal, értékvesztettséggel magyarázhatóak.

Ancsa-sorfal Dunakeszin

Három társával a 2008-as repülőnapon Dunakeszin

Az Ancsának Csehországban minden bizonnyal sokkal jobb sora lesz, mint amilyen nálunk volt utolsó éveiben. A világ számos országában nagy becsben tartva őriznek tőlünk származó gépeket, köztük olyanokat is, amelyek a mai napig őrzik Malévos ruhájukat. Mi pedig képtelenek vagyunk vigyázni rájuk, inkább arról vitatkozunk, ki kezelje a Ferihegyen kiállított gépeket, amelyek közt egyszer az Ancsa is helyet foglalhatott volna. Nem fog. Talán majd meglátogathatjuk egy csehországi múzeumban, ha letelnek számára az aktív szolgálat napjai.

HA-YHF Balassagyarmaton

Szusszanás két utaskör közt Balassagyarmaton 2008-ban

Az elmúlt fél év megmutatta, hogy ebben az országban mennyire nem érdekel senkit a gép sorsa. Létezett egy terv a gép megmentésére, így amellett, hogy újra vihetett volna utasokat, használhatták volna az ejtőernyősök, ráadásként a speciális mentők munkáját is segítette volna. Januárban és áprilisban is jelent meg cikk a gép hányattatásairól, cégeket kerestünk meg támogatásért, hogy az Ancsa itthon maradhasson. Nem jártunk sikerrel, olyannyira nem, hogy pénzről legtöbbször nem is kellett beszélni. A közöny elvégezte a maga feladatát, amelynek az “eredményét” még ennél is jobban meg fogjuk tapasztalni, ha nem változtatunk a hozzáállásunkon.

HA-YHF és HA-ANV

Repülni vágyók sorakoznak az ajtajához Dunakeszin 2011-ben

Amennyire várható volt, hogy a HA-YHF előbb-utóbb itt hagy bennünket, talán sokunkat mégis váratlanul ért, hogy ez most következett be. A következő géptől már a hétvégén elköszönhetünk. Várhatóan a HA-MEK lajstromjelű Ancsa lesz az, aki felviszi a magasba az ejtőernyősöket a Kecskeméti Repülőnapon. Rövidesen ő is az országhatár felé fogja irányítani az orrát, hogy többé ne térjen vissza otthonába, Nyíregyházára.

HA-YHF pihen

Elkerítve, a földről szemlélné a Legendák a Levegőben Repülőnap történéseit 2012-ben, ha a takarótól kilátna

 

Kedves Malév-Ancsa!

Bár nem volt alkalmam fedélzetedre lépni, és élvezni veled a repülés élményét, köszönöm Neked azokat a repülőnapokat Dunakeszin és Balassagyarmaton, ahol láthattalak repülni, kíséretedben a három Zlin-142 géppel, akik közül már csak egy maradt, aki motor nélkül sír utánad a bezárt hangárajtó mögül. Köszönöm, hogy élőben láthattam a búcsúrepülésedet a budai Duna-partól. Kívánok Neked sok-sok szerencsés leszállást, boldog utasokat, ejtőernyősöket, új otthonodban!

Ég Veled, és vigyázz magadra!

 

Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

hét + 8 =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..