Évindító repülős körkép

2009. január 8-án elsősorban a Mi-2 helikopterek jövője foglalkoztatott, amikor megalapítottam az ős “Lesz-e jövőjük? – kiöregedett kedvenc járműveink” oldalt.

Azóta eltelt egy bő évtized és közben jó néhány egyéb járműtípussal kapcsolatban fel kellett, sőt, több esetben ma is fel kell tenni a kérdést, vajon lesz-e jövőjük idehaza. Ebben a cikkben most az oldalon szereplő repülőeszközökről nyújtok rövid áttekintést.

A Mi-2-es helikopterek tekintetében a helyzet könnyen átlátható, mivel egy üzemképes gép van ma az országban, a repülőnapokról, augusztus 20-i parádékról jól ismert HA-BCL. Vele együtt lakik még elvileg öt másik viszonylag jó állapotú gép üzemen kívül Kiskunlacházán, a többiek viszont szinte biztos, hogy kiállítási tárgynál többre nem fogják már vinni.


A hadra fogható Ka-26-os helikopterek általában évről évre egyre kevesebben vannak. Nagyjából tíz körül van az üzemképes gépek száma országszerte, de ebben mindig nagy a bizonytalanság, mivel időnként előfordul, hogy talpra állítanak egy-egy korábban üzemből kivont gépet. Nagyjából a mezőgazdasági szezon kezdetén válik láthatóvá, hogy mi az aktuális állapot.


Örömteli változások figyelhetők meg napjainkban a Gawronok esetében. Ha minden igaz, jelenleg hárman vannak üzemben, közülük kettő Dunakeszin (HA-SBG, HA-SBL), illetve egy Surjányban (HA-SBB). Folyamatban van a HA-SBP talpra állítása az új otthonában, Kiskőrösön és talán a 2003 óta Budaörsön szétszerelve pihenő HA-SBK esetében is remélhetünk változást, de erről részleteket egyelőre nem tudok. A kaposújlaki hangárban pihen továbbá a HA-SBH és a HA-SBU.


Kevésbé optimális a Wilgák helyzete, mivel jelenleg hivatalosan nincs belőlük idehaza üzemképes példány. A HA-SEF nincs itthon, viszont a HA-SEP talán idővel a levegőbe emelkedik, ha elkészül Atkáron a talpra állítása. Elvileg a HA-SED is megvan még Úrhidán, de róla ennél többet nem tudok.


A kis Zlinek esetében megint csak vannak örömteli változások. A 42-esek közül elvileg most csak a HA-SFE repül Kunmadarason, de ha minden igaz, már folyamatban van a sokáig Nyíregyházán pihenő HA-SFG talpra állítása. Rajtuk kívül Jakabszálláson hangárban alszik még a HA-SFA is. A 43-asok közül repül a HA-FBC Csurgón. a HA-FBG Budaörsön, a HA-DOT Esztergomban. Dunakeszin lakik a HA-FBI, ugyancsak üzemképes állapotban.

A 142-esek heten vannak üzemben, a HA-SFK és a HA-SFR Hajdúszoboszlón, a HA-SGD Kiskunlacházán, a HA-SGK Dunakeszin, a HA-SGM elvileg Miskolcon (amikor éppen nem Dunakeszin repül köteléket, ahogy az megtörtént az elmúlt év végén sokunk nagy örömére), a HA-SGN Nyíregyházán és a HA-SGV Tökölön. Rajtuk kívül hangárban pihen még a HA-SFO, a HA-SFY és a HA-SFZ Debrecenben (a régi nyíregyházi kötelék tagjai), a HA-SFU Atkáron, a HA-SFX Budaörsön, a HA-SGU Kiskunlacházán, valamint a HA-SGY Dunakeszin (őt talán nemsokára újra a levegőben is láthatjuk majd). Végül, de nem utolsósorban van egy 143-as is üzemben Dunakeszin, a HA-FBL.


A nagy Zlinek, a Tréner család tagjai közül két 226-os repül, a HA-TRA Miskolcon és a HA-TRM Tökölön. Ugyanott hangárban pihen a HA-TRL. A 326-osok közül a HA-TRE Nyíregyházán, a HA-TRT pedig Szegeden dolgozik vontatógépként. Az 526-osok négyen vannak, a HA-EVA Atkáron, a HA-SAC és a HA-SAU Békéscsabán, a HA-SAM Budaörsön repül. 726-os jelenleg nincs üzemben, a HA-SDG felújításra vár Budaörsön.


A Dromaderek, ahogy már hosszú ideje, továbbra is ketten vannak üzemben Mezőhegyesen (HA-MTY és HA-MVB). Ha minden igaz, üzembe állítás alatt áll a korábban OK-TGH jelet viselő gép is valahol, de erről többet pillanatnyilag nem tudok.

A klasszikus Cmelákok közül ketten vannak bevethető állapotban, a kétüléses HA-MGP Kunmadarason és a HA-MFY Szatymazon. Telekgerendáson üzemen kívül álmodik szebb napokról a HA-MFH és a HA-MFI. A többi gép leginkább már csak kiállítási célra alkalmas, melyek közül kettő meg is tekinthető. A HA-MGO Budapesten a Vakok és Gyengénlátók Iskolájának a kertjében látható frissen rendbe rakva, a HA-MFJ pedig Dunavarsányban a Komo-Sky 51-es Bázison. A turbó Cmelákok öten vannak üzemben, a HA-MFA Kadarkúton, a HA-MFC Kisújszálláson, a HA-MFD és a HA-MGS Jászapátiban, a repülőnapokról is jól ismert kék HA-MFS pedig Kunmadarason dolgozik. Üzemen kívül pihen még a HA-MGJ Kaposújlakon.

Végül, de nem utolsósorban essen néhány szó az An-2-esekről is. Ők elég sokan vannak üzemben, üzemen kívül egyaránt. A szebb napokra váró emblematikusabb gépek közül a HA-ABC-n elvileg dolgoznak Kaposújlakon, de ugyanott pihen sorsára várva a HA-MAG, és a HA-MDZ is. A HA-ABG Balatonkeresztúron, a HA-ANV és a HA-YHB Budaörsön vár jobb időket, ahogy a két domaszéki Ancsa, a HA-MEY és a HA-MKA. De ott van még Börgöndön a HA-MDR és a feltétlenül jobb sorsa érdemes “Air Church”, a HA-YHC most már egyedül Bőnyben.


Összességében ha visszatekintünk az elmúlt 12 évre, annyit talán elmondhatunk, hogy ma több gép van szerető, gondos kezekben, mint akkor. Igaz, sokkal kevesebben vannak számukat tekintve, hiszen az előző évtized első felében rengeteg madarat eladtak külföldre, sok olyat is, amelyek távozása fájdalommal járt sokunk számára. Mostanra viszont nagyjából rendeződni látszik az itthon maradó gépek helyzete és talán a ma még hangár mélyén, vagy éppen a szabad ég alatt sorsukra váró repülőeszközök is megtalálják gondos gazdájukat a közeljövőben. Ezt és persze az elmúlt évnél mindenképpen boldogabb, repülős programokban gazdagabb esztendőt kívánok minden kedves olvasómnak!

Fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .