Januárban évindító repülős körképben foglaltam össze az oldalon bemutatott repülőeszközökkel kapcsolatos magyarországi helyzetet. Most, az év végén az idei változásokról nyújtok rövid áttekintést.
A Mi-2-es helikopterek esetén nem történt változás. A HA-BCL továbbra is az egyetlen üzemképes magyar Mi-2 és az összes fontos hazai repülős rendezvényen láthattuk a megszokott magas színvonalú, egyre több pirotechnikai elemmel kiegészített látványos bemutató-repülését Imreh Lajossal a pilótaülésben.
Az üzemképes Ka-26-os helikopterek létszáma továbbra is tíz körül mozog. Közülük két gép tűnt fel repülőnapok programjában, a HA-HSF Budaörsön a HA-MCB pedig Börgöndön szerepelt bemutató-repülés keretében. A Kamovok sorsa a lejáró üzemidők és a mezőgazdasági munka mennyiségének csökkenése miatt többé-kevésbé bizonytalan, de van néhány elhivatott szakember az országban, akik mindent megtesznek a típus jövője érdekében. Ennek egyik örömteli bizonyítéka volt az egyik őszi hétvége Budaörsön, ahol a HA-HSF a HA-MCB utaskabinjával ejtőernyősöket emelt a magasba. De vannak olyan szomorú sorsú gépek is, mint a szegedi HA-MMT amely még mindig a szokásos állóhelyén álmodik szebb napokról, csak egy ideje már lapátok nélkül (az alábbi kép még 2018-ban készült).
A Gawronok esetén sem történt idén érdemi változás, mivel a HA-SBP az előzetes várakozásokkal ellentétben még nem készült el. Viszont a júliusi repülőnapon Dunakeszin a HA-SBG és a HA-SBL egyaránt kivette a részét a sétarepülésből, sőt, az előbbi még egy bemutató-repüléssel is megörvendeztette a késő délutáni órákig kitartó lelkes közönséget.
Sajnos hivatalosan továbbra sincs üzemben Wilga Magyarországon, noha bizonyos feltételek teljesülése esetén a HA-SEF és talán jövőre az Atkáron felújítás alatt álló HA-SEP is visszatérhetne a levegőbe.
A Zlin-42-esek közül elvileg még mindig zajlik Nyíregyházán a HA-SFG talpra állítása. A HA-SFA pedig Jakabszállásról átköltözött Siófok-Kilitire. A 43-asok közül a HA-DOT Szlovákiába, a HA-FBI meg Németországba távozott. A 142-es Zlinek közül a Malév-színeket viselő HA-SGK és a piros HA-SGM hosszú évek után a már említett júliusi repülőnapon újra kötelékrepülést és lufivadászatot mutatott be Dunakeszin a 143-as HA-FBL kíséretében.
A Zlin Trénerek közül a miskolci HA-TRA megérett a motorcserére ahhoz, hogy tovább repülhessen, amelyhez elengedhetetlen a megfelelő anyagi háttér. Az idei évben több év szünet után újra szerepelt a helyi repülőnap programjában a szegedi HA-TRT egy vitorlázó-vontatási bemutató keretében.
A Dromaderek esetén nem tudok változásról azon kívül, hogy a HA-MVB a közelmúltban Kaposújlakra érkezett javításra.
A Cmelákok körül sincs túl sok változás azon kívül, hogy Telekgerendáson megszűnt a repülőtér és elvitték onnan a HA-MFH és a HA-MFI maradványait. Az előbbi jelenleg Kunmadarason található, ahol nagy hagyományai vannak a típusnak. Szegeden szokás szerint ezúttal is a HA-MGP volt a repülőnap vontatógépe, ahol a második nap estéjén egy vontatást követően önálló bemutató-repüléssel is meglepte vele a közönséget Darazsac András pilóta.
A januárban említett An-2-esek közül a HA-ABC elkészült Kaposújlakon, szürke honvédségi festést kapott és alkalmanként ejtőernyős katonák ugranak belőle. A többi gép továbbra is várja az újjászületést, a börgöndi HA-MDR végre hangárban, fedett helyen.
Repülős rendezvényekben a tavalyi ínséges év után idén nem volt hiány. Dunakeszin, Szatymazon, Budaörsön, Szegeden, Börgöndön és nyolc év után Kecskeméten is rendeztek repülőnapot 2021-ben és számos helyszínen sor került a Legendák a Levegőben családi sétarepülő hétvégére is. Sajnos a járványügyi szabályok miatt nem volt teljesen felhőtlen az idei repülőnap-szezon, de ez semmiképpen sem a szervezőkön, vagy a pilótákon múlt. Továbbá azt is meg kell említeni, hogy a budapesti augusztus 20-i légi parádé esetén a tavalyi szünet után idén sajnos a 2019-es gyakorlat tért vissza, amelyből a Honvédség bemutatói mellől fájdalmasan hiányoztak a hajók mellett a polgári repülés képviselői is. Ennek okára nem sikerült rátalálnom, de jó lenne, ha nem ez válna megint hosszú évekre általános gyakorlattá.
Végső soron köszönet illet mindenkit, aki ebben a továbbra is sok szempontból nehéz évben bármit tett a fent említett repülőgépek és helikopterek életben tartásáért és azért, hogy ezeket a csodálatos repülő eszközöket a szélesebb közönség is megtekinthesse. Reméljük, hogy a 2022-es szezont tényleg semmi nem árnyékolja be és a megszokott gazdag programkínálat mellett elkészülnek a folyamatban lévő felújítások is.
Fotók: Sármási Zoltán