Három éve süllyedt el a Szőke Tisza

Három évvel ezelőtt, 2012. február 26-án a tápéi öbölben megrepedt az akkor 95 éves Szőke Tisza gőzhajó jég fogságába szorult teste és az alsó szinteket elöntötte a víz. Az előző év során a part közelébe vontatott öreg gőzös megült az iszapban. Hiába próbálták elzárni a nyílásokat és kiszivattyúzni a beömlött vizet, a hajó a fenéken maradt.

Az 1917-ben Újpesten született IV. Károly, később Sas, Szent Imre, Felszabadulás, majd Szőke Tisza életében nem ez volt az első tragédia, de sajnos nem is az utolsó. Hazánk utolsó kétkéményes gőzhajója már sok-sok évtizeddel korábban megindult a pusztulás útján.

Szőke Tisza-1

Akár egy szellemhajó, 2010. március 5-én

Az 1976-ban leállított, majd 1978-tól 2000-ig második Szőke Tiszaként Szegeden, a belvárosi Tisza-parton állomásozó gőzös már az 1980-as években szerepelt Ráday Mihály városvédő műsorában, mint veszélyeztetett műszaki emlék. Miközben diszkóhajóként szolgálta a szegedieket és sok-sok embert ajándékozott meg kellemes élményekkel, tulajdonosai nem törődtek a „kötelező” állagmegóvással. Kisebb javítások ugyan történtek rajta, például betonnal próbálták javítani a fenéklemez hibáit, de érdemi felújításra 22 év alatt nem került sor.

2000-ben már olyan rossz állapotban volt a hajó, hogy nem maradhatott tovább a Belvárosban. Utolsó útján a tápéi téli kikötőbe vontatták. Mivel nem termelt tovább hasznot, addigi tulajdonosa, egy, a városi önkormányzat alá tartozó cég jelképes összegért megszabadult tőle. A következő évtized során, mialatt a hajó sorsára hagyva dacolt az időjárással a kikötő közepén, egymást váltották a tulajdonosok, akikben egy dolog közös volt, bár számos terv létezett a hajó felújítására, végül egyik sem tett semmit érdemben a hajó megmentéséért. 2010-ben az akkori gazdája 556 millió Ft uniós támogatást nyert a felújításhoz, ami az önrész hiánya miatt végül elúszott, a hajó pedig változatlanul maradt a kikötőben.

2011 nyarán került a hajó a jelenlegi helyére, mivel a kikötő üzemeltetői nem akarták megkockáztatni, hogy a gőzös az öböl kellős közepén elsüllyedjen. A 2012. február 26-i szomorú eseménnyel kapcsolatban számos elmélet látott napvilágot, hogy mi okozhatta a hajótest elmerülését, de a tényleges okot a mai napig nem ismerjük, mivel a hajótest még mindig a víz alá merülve pihen.

Miután a Szőke Tisza elsüllyedt, a lelkes önkéntesek próbálkozása, hogy a hajót a víz kiszivattyúzásával a felszínre emeljék, kudarcot vallott. Közben felszámolták az aktuális tulajdonos céget és az vált elsődleges kérdéssé, hogy a vasgyűjtőké lesz a hajó, vagy végre jó kezekbe kerül. A 7,5 millió forintért elárverezett hajó májusban egy értékmentéssel és fémkereskedelemmel foglalkozó társaság birtokába került. Ezzel párhuzamosan a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal műtárgyvédelmi eljárást indított, amelynek végéig senki nem nyúlhatott az elsüllyedt hajóhoz. Erre augusztusig kellett várni, amikor eldőlt, hogy a gőzös rossz állapotára való tekintettel nem kap teljes védettséget. Összeállítottak egy listát a védendő értékekről, a többi rész szabadon bonthatóvá vált.

2012 szeptemberében megkezdték a hajó elbontását. A víz fölött lévő részekkel gyorsan végeztek, majd a tél beálltával a munkálatok leálltak. Az alsó szintek az értékes gőzgéppel együtt a víz alatt maradtak. Egy évig, 2013 őszéig semmi sem történt a hajóval, majd október végén újra megjelentek a munkások. A Délmagyarország november 9-én megjelent cikkében a tulajdonos így nyilatkozott a munkálatok befejezéséről: „Hétfőn érkezik Szegedre egy szárazföldi daru, a levágott részeket darabonként emeljük majd teherautókra.”

PICT4092A daru azonban valahol elakadhatott útközben, mivel a mai napig nem érkezett meg a tápéi öbölbe. A munkások levonultak a hajó maradványairól, amely azóta is ott pusztul a gőzgéppel együtt a Tisza vizében. A Délmagyarország 2014. július 14-én foglalkozott legutóbb a témával. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal jogutóda, a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ akkori nyilatkozata szerint időről időre ellenőrzik a bontást, amely még nem fejeződött be, de ez a munka bonyolultsága miatt rendben van. Ha a tulajdonos nem megfelelően végzi a bontást, akkor bírságolhatnak, de egyelőre erről még nincs szó.

PICT44932015. február 26-án a Szőke Tisza teste még mindig a hullámsírban pihen. A bontás befejezéséről, a gőzgép kiemeléséről, a megőrzött értékek sorsának rendezéséről nincs hír.

Fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .