Augusztus 19-én ötödik alkalommal rendezték meg a sok évtizedes hagyományokon alapuló, hosszú szünet után 2018-ban feltámasztott repülőnapot Budaörsön.
Egy váratlan vihar és a hozzá kapcsolódó eső után két és fél órás csúszással ugyan, de már javuló időben kezdődött el késő délelőtt a Budaörsi Airshow programja. A szervezők rugalmasan alkalmazkodtak a körülményekhez, így szünet nélkül sikerült egy kivétellel az összes tervezett légi bemutatót lebonyolítani.
Fél tizenkettőkor a nyitókötelék levegőbe emelkedésével kezdődött el a program, amelyet a Li-2, a helyi An-2, a vendégségbe érkezett Beech Expeditor és a kötelékhez a levegőben csatlakozó, Szegedről érkező T-28 Trojan alkotott.
A nyitóköteléket két Jet Ranger helikopter, Jakab Ernő és fia, Jakab Tamás páros bemutatója követte.
Sokunk kedvenc kukacbombázója, a Kamov Ka-26 helikopter is a levegőbe emelkedett egy látványos bemutatóra, a pilótaülésben Urbán Gergő ült.
Nem hiányozhatott a programból Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok bemutatója, aki ezúttal is a jól ismert piros-fehér-zöld MXS típusú gépével érkezett a budaörsi légtérbe.
Helyi sajátosságként láthattuk repülni a háromgépes Cessna-köteléket, melyet a Cessna-206 amfíbia és két dízelmotoros Cessna-172 repülőgép alkotott.
A Hawks of Romania Aerobatic Team ötgépes köteléke kétszer is látványos formációkat alkotva tartott lenyűgöző bemutatót füstölőkkel gazdagítva. A második alkalommal a Li-2 is csatlakozott egy áthúzás erejéig a kötelékhez.
Rohács Tamás egy Extra-300 típusú géppel tartott műrepülő bemutatót.
Az egyetlen elmaradt műsorszám a Goldtimer bemutató volt, a délelőtti eső után a Gerle, a Kánya és a Po-2 a hangárban maradt. A Li-2 azonban a nap folyamán két bemutató közreműködőjeként is a levegőbe emelkedett.
Vári Gyula világbajnok MiG-29 vadászpilóta ezúttal az új Jak-55 típusú repülőgépével repült a tőle megszokott magas színvonalon. Ugyanakkor a régi Jak-52 gép sem maradt otthon. Számára a Retro Sky Team bemutatója során jutott feladat.
Imreh Lajos „Lujó” és a Heliforce csapata két alkalommal is a magasba emelte a pirotechnikai elemekkel felszerelt Mi-2 helikoptert. A két bemutató egymástól eltérő fináléval zárult, mindkét alkalommal nagy sikert aratva.
Besenyei Péter műrepülő világbajnok a magyar gyártású Corvus repülőgépével tartott bemutató által örvendeztette meg a közönséget.
A felázott talaj miatt a földön nem, de a levegőben megcsodálhattuk az L-29 Delfin gyakorló vadászgép bemutatóját Rohács Tamással és Szakács Gáborral a pilótaülésben.
A kassai illetőségű Retro Sky Team ezúttal is pirotechnikával gazdagított harci bemutatót tartott. Ebben a hadi színeket viselő Zlin Trénerek mellett közreműködött Vári Gyula a Jak-52 géppel. De bekerült a műsorba a kötelék Cessna-172 kísérőgépe és a budaörsi An-2 is a kötelék saját, ezúttal távol maradó Ancsája helyett.
Több látványos áthúzást láthattunk a szegedi illetőségű T-28 Trojan géptől, amelyet Rózsavölgyi Vilmos és fia, Rózsavölgyi Árpád mutatott be a levegőben.
A gyerekek nagy örömére a délután közepén megrendezték a cukorkaesőt a Schweizer-300 típusú „lego” helikopterből.
A rendezvény egyik fénypontja volt a kilencgépes helikopter-kötelék bemutatója. Ebben több típus is szerepet kapott a magyar gyártású Hungarocoptertől a Jet Rangereken és az R-44 Robinsonon át a Ka-26 helikopterig.
A Hungarocopter a kötelékrepülés után önálló bemutatót is tartott Rács Tamással a pilótaülésben.
A nyitókötelékben szereplő Beech Expeditor önálló bemutató-repüléssel is elkápráztatta a közönséget.
A nap végéhez érkezve három üzleti Jet áthúzásával, majd végül a Magyar Honvédség háromgépes Gripen-kötelékével ért véget a program. ennek során a vadászgépek nemzeti színeket festettek a repülőtér fölötti égre.
A kezdeti csúszás miatt szünet nélkül lebonyolított program teljes ideje alatt lehetett sétarepülni több helikopterrel. Továbbá meg lehetett nézni kiállított földi és légi harci és nem harci járműveket.
A nap folyamán statikus kiállításon vett részt a Légimentők és a Légirendészet egy-egy helikoptere.
A hangulatról és a korrekt tájékoztatásról Nagy Jenő „Zsenya” egykori MiG-21 vadászpilóta gondoskodott a tőle megszokott lelkesedéssel.
Hatalmas köszönet illeti a szervezőket, a közreműködőket, akik a kezdeti váratlan időjárási körülmények ellenére a lehető legtöbbet kihozták ebből a napból. Valamint a támogatókat, a Szerencsejáték Zrt-t, az MVM Next Zrt-t, a Magyar Turisztikai Ügynökséget és a Hungarocontrolt, akiknek köszönhetően az országban egyedülálló módon ezt a gazdag programot ingyen, belépődíj fizetése nélkül tekinthette meg a közönség.
Bízom benne, hogy jövőre az ideihez hasonlóan magas színvonalon folytatódik a budaörsi repülőnap hagyománya!
Fotók: Sármási Zoltán
Tudod mi hiányzik!?
Gawron – Wilga, de ez már a mély múlt.
Üdv István
Teljesen igazad van, nekem is nagyon hiányzott mindkét típus.
Üdv, Zoli