Ebben az évben hajós témával először márciusban foglalkoztam, amikor arra a kérdésre kerestem a választ, mi lesz a megmaradt, ám egytől egyig üzemképtelen magyar gőzhajók sorsa. Aztán áprilisban arról adtam hírt, hogy már több éves távlatban Újpesten vesztegel az idén 60 éves Táncsics hajó csak úgy, mint a két Sólyom szárnyashajó, vagy a 112 éves Csillag hajó.
Közeledve az idei hajózási szezon és a 2023-as év vége felé, következzen egy áttekintés azokról a történelmi hajókról, amelyek sorsa idén kérdőjeleződött meg, vagy éppen idén sem fordult jobbra a korábbiakhoz képest.
Ami nem változott az előző két cikkhez képest, hogy a gőzhajók esetében ugyanaz a helyzet, mint márciusban. A Szőke Tisza felújításáról nem tett le a jelenlegi gazdája, de hogy mikor kezdődik az érdemi munka, azt nem lehet tudni. A Neszmélyi Hajóskanzen nagyjából fél évtizede biztosan nem nyitott ki.
A Táncsics továbbra is Újpesten vesztegel, ahogy a két Sólyom szárnyashajó is a Csillag hajóval együtt. Ugyanott a Quicksilver szárnyashajó is változatlanul alussza lassan két évtizedes álmát. Az Inota vontató pedig Békásmegyerrel szemben az újpesti oldalon a part mellett kikötve dacol az időjárással. De ezek a régebb óta alvó hajók nincsenek ezzel egyedül. A Debrecen ex Kassa ugyancsak hosszabb ideje az újpesti öböl lakója a budai kikötője helyett.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Aki a Lajta monitort szerette volna megtekinteni, idén hiába kereste a Parlament előtti kikötőjében. Utoljára 2021 nyarán volt látogatható, nem tudom, utána mi történt vele és hol van most a rendeltetési helye helyett.
Újpesten állomásozik továbbá egy ideje a Jégtörő II. is testvére, a Jégtörő I. mellett. Utóbbi láthatóan szépen karban van tartva, alkalmanként mozogni is szokott. Remélhetőleg előbbi is megújul majd inkább ahelyett, hogy az enyészeté lenne, de erről nem tudok semmit.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Bontóba került viszont nyáron a Jégtörő III., amely korábban szintén Újpesten pihent üzemen kívül. Valamint sokunk megdöbbenésére ugyancsak bontásra adta el a gazdája a Vén Duna ex Gulács és A Boss ex Bakony néven ismert hajókat.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Mindkét hajó 102 évvel ezelőtt csavargőzösként látta meg a napvilágot és hosszú, több évtizedes balatoni és dunai szolgálat után üzemképes állapotban váltak a tulajdonosuk számára fölöslegessé.
Amennyire tudom, egyelőre még nem bontották el őket és vannak törekvések arra nézve, hogy legalább az egyik hajó, A Boss ex Bakony túlélje az ellenük tervezett merényletet. Mindazonáltal megdöbbentő a tény, hogy egyáltalán felmerülhet, mint lehetőség üzemképes állapotú, történelmi jelentőségű hajók elbontása.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Nyár elején a két új katamarán és a két új komp felúsztatása előtt elhagyta a Balatont a Zánka motoros, az egyetlen 3015 típusú vízibusz. A további sorsáról eddig nem találtam semmilyen információt. Ugyancsak távozott a Balatonról az első balatoni gőzhajó replikája, a Kisfaludy is, amely gazdája szándéka szerint most a fővárosban dolgozik sétahajóként árbocok nélkül.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Pozitívum volt az idei nyáron, hogy az Arács motoros a tavalyi év után idén Balatonakaliból már nem csak Balatonszemesre, hanem Balatonföldvárra is közlekedett menetrend szerint. Más kérdés, hogy ezt az örömteli fejleményt egyik célállomáson sem tüntették fel a kikötőben. Továbbá folyamatosan zajlik Révkomáromban a Beloiannisz teljes felújítása, biztosan sokan várjuk, hogy a Balaton egykori zászlóshajója régi fényében pompázva hazatérjen.
Az utolsó 301-es balatoni vízibusz, az Akali motoros viszont változatlanul új gazdára vár Siófokon üzemen kívül. Továbbá a legfrissebb hírek szerint az idei szezon végén tartalék állományba kerül a Hévíz motoros, a két 303-as vízibusz egyike és két év múlva a másik, a Keszthely is erre a sorsra juthat, tehát innentől kezdve ennek a típusnak a jövője is kérdésessé válik a Balatonon.
Végül, de nem utolsósorban fontos megemlíteni, hogy idén is elmaradt a tavaszi kirajzás a dunai hajósok részéről csak úgy, mint az augusztus 20-i parádén való részvétel. Az előbbi 2019-ben, az utóbbi 2018-ban volt utoljára megrendezve. Nagyjából akkor, amikor az utolsó információk felkerültek a szervező Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége weboldalaira. Csakhogy azóta eltelt egy fél évtized…
Igen sok tehát a kérdőjel és még több a szebb napokról álmodó történelmi hajó. Jó lenne, ha a pangás hosszú évei után megoldás születne arra a kihívásra, hogy a sokmilliós anyagi és felbecsülhetetlen eszmei értékű hajók a bontó és a hosszú üzemen kívüli parkolás helyett újra üzembe állhassanak és a felnövekvő következő generáció is láthasson színvonalas hajós rendezvényeket,
Külön nem jelölt fotók: Sármási Zoltán