Komócsi Zoltán emlékére

2014. május 28-án az esti órákban a dunaújvárosi repülőtér közelében egy Apollo Fox géppel lezuhant és pilóta-társával együtt életét vesztette Komócsi Zoltán, a Komo-Sky Team alapítója, a közelmúltban hazánkba került L-29 „Delfin” és számos repüléstörténeti értékünk tulajdonosa, megmentője.

Fotó: IHO

Dunavarsányi gyűjteményében különböző katonai típusok mellett otthonra leltek kiöregedett kedvenceink is, így két An-2-es (HA-ABS, HA-MAG), három Mi-2-es helikopter (HA-BCJ, HA-BCR és egy katonai gép), három Ka-26-os helikopter (HA-MCM, HA-MPN, HA-MPU), egy Gawron (HA-SBA), egy Wilga (HA-SEJ) és egy Cmelák (HA-MFJ). A tervek szerint oda készült Budaörsről az ottani, 2008 óta szárnyaszegett An-2-es (HA-YHB) és Gyöngyösről a 2009-ben összetört Wilga is (HA-SEO).

HA-MFJ+HA-YHB
A Cmelák már Dunavarsányban lakik, az Ancsa is oda készült

Fotó: Sármási Zoltán

A „Lesz-e jövőjük? – kiöregedett kedvenc járműveink” honlap szerkesztőjeként megtiszteltetés számomra, hogy személyesen is ismerhettem Komócsi Zoltánt. 2011-ben felkerestem az akkor még Szigethalmon lévő gyűjteményében és több alkalommal is együttműködtünk egy-egy repülőgép, helikopter megmentése érdekében. Meghatározó élmény volt látni azt az elkötelezettséget és őszinte lelkesedést, amellyel minden idejét és energiáját a repülésnek és az értékek mentésének, megőrzésének szentelte. A magyar repülésnek napjainkban nagyon sok ilyen emberre lenne szüksége, mivel rengeteg az elvégzendő feladat és a megmentendő repüléstörténeti érték hazánkban.

BCR6
A For Life egykori mentőhelikoptere évtizedes hányattatás után 2013 őszén került Soroksárról a gyűjteménybe

Fotó: Sármási Zoltán

Komócsi Zoltán halála nagy veszteség a magyar repülés és kiöregedett kedvenc repülőeszközeink számára egyaránt. Ugyanakkor jó hír, hogy a család a tervek szerint folytatni kívánja a megkezdett munkát, így továbbra is jó kezekben marad az említett gyűjtemény és előbb-utóbb a közönség is megtekintheti a megőrzött gépeket.

Az IHO-n megjelent egy kétrészes interjú Komócsi Zoltán örökségéről, amelyben Márványi Péter beszélget Szakács Gáborral, a Delfin pilótájával, a Komo-Sky Team egyik oszlopos tagjával. Az interjút itt és itt lehet elolvasni.

Komócsi Zoltántól fájó szívvel búcsúzunk, emlékét megőrizzük itt a honlapon is és igyekszem hírt adni mindenről, ami a gyűjteményével, benne kiöregedett kedvenceinkkel kapcsolatos. Remélhetőleg minél hamarabb megnyílik a múzeum a közönség számára is, repüléstörténetünk egyik legnagyobb alakja tiszteletére!

2 hozzászólás “Komócsi Zoltán emlékére” bejegyzéshez

  1. Hello Zoltan,
    En kint elek Los Angelesbe, de a hetvenes evekben a MEM Repulogepes Szolgalatnal dolgoztam mint folyamatszervezo.
    Megkoszonnem ha meg tudna mondani ki a jogutodja a MEM RSZ nek.
    Orommel latom hogy ilyen szeretettel viseli az oreg orosz, lengyel es cseh gepek sorsat.
    Best regards,
    Julian

    1. Kedves Julian!

      A MÉM RSZ jogutódja 1994-től az Air Service Repülőgépes Szolgáltató Rt. volt, azonban ma már ez a cég sem létezik, évekkel ezelőtt felszámolták. A géppark egy részét az idők folyamán selejtezték, más részét eladták külföldre. A megmaradt gépekkel különböző magánvállalkozások dolgoznak országszerte, illetve leállítva várnak szebb napokra jobb esetben a hangár sarkában, rosszab esetben a szabad ég alatt. Szerencsés vagyok abból a szempontból, hogy a kilencvenes években, amikor először láttam repülőgépeket közelről, még többségben voltak ezek az öreg gépek a repülőtereken és a levegőben. Innen ered a kötődésem hozzájuk és az a célom, hogy minden típusból sikerüljön megőrizni egy-két üzemképes példányt emlékeztetőül az utókor számára.

      Üdvözlettel:

      Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .