Második alkalommal rendezték meg a Szegedi Repülőnapok és Légiparádét szeptember 15-től 17-ig. A háromnapos rendezvény során a repülésnek szinte valamennyi ága bemutatkozott a népes közönségnek. Az alábbiakban a legtöbb látnivalót kínáló szombati napot idézem fel néhány képpel.
A szombati program a Közép Európa Kupán részt vevő hőlégballonok felszállásával kezdődött, majd a modellezők bemutatójával folytatódott, akiket a motoros siklóernyők és a sárkányrepülők követtek.
Néhány perccel 10 óra előtt megérkezett Szolnokról a Magyar Honvédség Mi-8-as és Mi-17-es helikoptere, amelyek közös áthúzást követően elfoglalták állóhelyeiket a reptér szélén. A Mi-8-as helikopter utána egész nap statikus kiállításon szerepelt, így belülről is megtekinthető volt a közönség számára.
A Kassáról érkezett Retro Sky Team öt Zlin Trénerrel és egy Po-2-essel többször is levegőbe emelkedett a nap folyamán, rögtön a programok elején láthattunk tőlük egy kis kedvcsinálót a Zlinek kötelékrepüléséből.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is átjöttek a szomszédból az Ancsák, így aki esetleg lemaradt az előző heti Szatymazi Repülőnapról, bepótolhatta, aki pedig ott volt, újra élvezhette az ötgépes An-2 kötelék mezőgazdasági bemutatóját, az ötezer lóerő dübörgését és láthatta, milyen kiváló manőverező képességgel rendelkeznek a „kukacbombázók” és pilótáik.
A mezőgazdasági gépek bemutatóját Darazsac András folytatta, aki ebben az évben egy Z-137 Turbó Cmelákból permetezett vízzel frissítette fel a levegőt, majd egy látványos vízdobással zárta a produkciót.
A program szerint a mezőgazdasági bemutatók sorát a helyi Kamov Ka-26-os helikopter repülésének kellett volna zárnia, ám a gép sajnos a földön maradt. A műsorvezetők nem említették, hogy miért nem emelkedett a levegőbe, mindenesetre nagyon hiányzott a programból. Többek közt azért is, mert ebben az évben ez lett volna az egyetlen Ka-26 bemutató-repülés az országban, mivel sem Börgöndön, sem Dunaújvárosban nem volt jelen Kamov helikopter, Nyíregyházán pedig repülőnap sem volt, ahol ugyancsak állandó eleme szokott lenni a műsornak az évről évre egyre kisebb számban repülő típus bemutató-repülése.
A mezőgazdasági gépeket követően bemutatót tartott a helyi Jak-52 gép, majd a Hawks of Romania kötelék vezetője egy Extra-330-as géppel.
Hársfalvi Pál vitorlázó műrepülést hajtott végre és rajzolt csíkokat a tiszta égboltra a Fox vitorlázógép szárnyvégein elhelyezett füstölőkkel.
A Hajdú Apollo Fox kötelék, hazánk egyetlen bemutató köteléke, a tőlük megszokott magas színvonalon mutatta be produkcióját.
A Délvidéki Aero Club 1930 egy csörlővel felvontatott Góbéval, illetve a Zlin-326 Tréner vontatógéppel felhúzott Janus vitorlázóval tartott látványos bemutatót. Utóbbi esetben különösen érdekes volt a motoros és a vitorlázó kötelékrepülése, ahol a motoros gép követte a vitorlázót.
A vitorlázó-vontatást és kötelékrepülést követően megkezdődött a sétarepülés a Li-2, a Szatymazról visszaérkezett An-2 és a Mi-2 helikopter közreműködésével. Közben megérkezett és rögtön interjút is adott Veres Zoltán műrepülő bajnokunk.
A légi bemutatók sora 13 órakor folytatódott: először a Retro Sky Teamtől láthattunk pirotechnikai eszközökkel kísért légi harcot, melynek során három II. világháborús német és két szovjet felségjelzéssel ellátott Zlin Tréner, illetve egy Po-2 gép mutatott be különböző harci helyzeteket.
A látványos bemutatót követően Veres Zoltán emelkedett a levegőbe jól ismert MXS gépével és rajzolt szívet az égre bemutatója közben a közönség számára.
A műrepülő bemutató után a reptér fölé érkezett a már korábban felszállt Mi-17-es helikopter, amelyből ejtőernyős katonák ugrottak ki. Néhányan zászlót is hoztak magukkal: az utolsó ejtőernyős egy hatalmas magyar zászlóval ért földet.
Egy rövid sétarepülési blokkot követően a Hawks of Romania négygépes Extra-kötelékének bemutatójában gyönyörködhettünk.
A Sólymok földet érése után pedig Imreh Lajos, vagyis Lujó szállt fel a Mi-2 helikopterrel és repült nagyon látványos programot a típus immáron egyetlen üzemben lévő hazai képviselőjével. A füstölővel gazdagon fűszerezett műsor végén még egy kis pirotechnika is bevetésre került a helikopterről.
A következő programpont a Li-2 bemutató-repülése volt, néhány remek áthúzást láthattunk a Goldtimer Alapítvány büszkeségétől, amely az egyetlen üzemképes példány a típusból az egész világon.
A Retro Sky Team az időjárási viszonyok miatt szombaton kényszerült elköszönni Szegedtől, így a vasárnapra tervezett műsoruk helyett mutattak be ismét egy kis légi harcot. Leszállásukat követően egy újabb helyi különlegesség, a Schweizer-300 helikopter emelkedett a levegőbe Rózsavölgyi Vilmossal és tárta a közönség szeme elé, hogy milyen mozgékony, fürge masináról is van szó.
A Schweizer-300 helikopter bemutatója után ismét a sétarepülés számára nyitották meg a légteret. Mivel indulnom kellett vissza a fővárosba, a további történésekről nincsenek első kézből információim, de a program szerint este újra a modellezők és a sárkányrepülők szálltak fel, illetve visszatértek a hőlégballonok is. Végül, de nem utolsósorban meg kell említeni a három különleges buszt, amelyek az SZKT trolibuszai mellett a repülőtér megközelítésében segédkeztek: Szegedre látogatott az Aeroparkból az Ikarus-55 és az Ikarus 280-as reptéri busz, illetve egy Modulo elektromos busz is bekapcsolódott a forgalomba.
Összességében a tavalyi év után idén is elmondható, hogy rendkívül gazdag programot sikerült összeállítaniuk a szervezőknek, amely számomra több szempontból is a régi budaörsi repülőnapok hangulatát idézte. Öröm látni azt a fejlődést, ami az utóbbi években a dél-alföldi régió repülős rendezvényeit jellemzi, az idén már tizedik alkalommal megtartott szatymazi, és a második alkalommal tavasszal Békéscsabán, most pedig Szegeden tartott repülőnapokat. Ilyenkor mindig kissé bizakodó leszek, hogy ez a szellemiség előbb-utóbb eléri a főváros térségét is, ahol az idei évben is hiány volt a nagyobb lélegzetvételű repülős rendezvényekben. Annak ellenére, hogy Budaörs 80, Mátyásföld pedig 100 éves volt 2017-ben, mindkét helyen csak kisebb megemlékezésekre került sor.
Köszönet illeti a II. Szegedi Repülőnapok és Légiparádé minden közreműködőjét az élményért, bízom benne, hogy jövőre lesz folytatás!