Remek pillanatok, régi-új kihívások – ilyennek láttam 2017-et

Aki olvasta egy éve a 2016-os évzáró kérdéseimet tartalmazó bejegyzést, tudhatja, hogy van jó néhány olyan sokunkat érdeklő kérdés a magyar repülés világában, amelyek hosszú évek óta válaszokra várnak.  Most, hogy lassan elbúcsúzunk 2017-től és vele egy újabb repülőszezontól, érdemes röviden visszatekinteni, hogy hol tartunk, hová jutottunk ebben az évben, illetve születtek-e esetleg válaszok bizonyos kérdésekre.

Ami Budaörsöt illeti, ebben az évben ünnepeltük a reptér megnyitásának 80. évfordulóját. Noha az apropó adott volt, a régóta hiányolt, légi bemutatókban bővelkedő Budaörsi Repülőnap hagyománya idén sem született újjá, sőt, idén még a Goldtimer Alapítvány évek óta megszokott nyílt napja is elmaradt.

Budaörs egyik szimbóluma ez a szebb napokat látott Ancsa – ma is a feltámadást várja

Mindazonáltal az  évforduló nem maradt ünneplés nélkül: június 20-án a már említett Goldtimer Alapítvány és a FlyCoop Kft. tisztelgő kötelékrepüléssel köszöntötte a 80 éves repülőteret. Sajnos az emlékrepülés híre csak az utolsó pillanatban került be a köztudatba, így viszonylag kevesen jelentek meg a rendezvényen, de a lényeg, hogy végül volt megemlékezés a születésnap alkalmából.

Az évforduló mellett egy jelentős változás történt az idei évben Budaörsön: a reptér üzemeltetése a Magyar Repülő Szövetségtől az Aeroglobe Kft.-hez került át.  Az ma még a jövő zenéje, hogy ez a változás elősegíti-e a Budaörsi Repülőnap hagyományának feltámasztását, mindenesetre bízzunk benne, hogy igen!

Meghatározó fordulat történt viszont az augusztus 20-i vízi és légi parádé ügyében: a 2013 óta szünetelő rendezvény idén visszatért a főváros szívébe az ünnepen. Ugyan a korábbiakhoz képest szerényebb keretek közt, barátságtalan időjárási körülmények mellett került sor a dunai hajósok és a hazai pilóták közös ünnepére, de tény és való, hogy a parádé végre visszakerült az őt megillető helyre és van remény a jövő évi folytatásra is!

Felsorakoznak a hajók az augusztus 20-i parádéra
A Honvédség egy Mi-8-as és két Mi-17-es helikopterből álló köteléke a parádén

Hármashatárhegy ügyében sajnos idén sem történt változás. A repülőtér zárva van, a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület Budaörsön tevékenykedik és valószínűleg senki nem tudja, hogy mikor és milyen módon rendeződik végre ez a szomorú történet.

Ki tudja mikor tart legközelebb Gripen bemutatót Kecskemét légterében…

Úgy tűnik, hogy a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap hagyománya teljes mértékben perifériára szorult: pillanatnyilag semmilyen évszám nincs kitűzve a következő repülőnap számára. A kecskeméti reptér polgári használatra való alkalmassá tétele valószínűleg további évekre lehetetlenné teszi a rendezvény megtartását…

Dunakeszin annyi változás történt a tavalyi évhez képest, hogy a korábban megszokott Legendák a Levegőben Repülőnap helyett idén a helyi klubok rendeztek kétnapos rendezvényt Dunakeszi Airshow néven. A program keretében lehetőség nyílt utasként több repüléstörténeti jelentőségű típussal is a levegőbe emelkedni. A Legendák a Levegőben Repülőnap 2017-ben Hajdúszoboszlón és Szolnok-Szandaszőlősön került megrendezésre, a főváros közelében sajnos egyetlen repülőtéren sem tartották meg ezt a programot.

HA-SBL1
Többek közt Gawronnal is lehetett repülni júniusban a Dunakeszi Airshow-n

Továbbra is megoldásra vár a sokunk által hiányolt balatonfüredi Wilgás sétarepülés ügye és még mindig sok a hangárban, vagy a szabad ég alatt szebb napokról álmodó repülőgép szerte az országban, köztük történelmi értékű típusok példányai is szép számmal vannak. Ide vonatkozó jó hír viszont, hogy a közelmúltban a Közlekedési Múzeum állományába került a HA-SFN lajstromjelet viselő Zlin-142 madár, így ennek a nagy múltú, de csökkenő számú oktatógép-típusnak a múzeumi megőrzése biztosítottnak tekinthető.

A két nagy repüléstörténeti gyűjtemény közül az Aeropark idén is szépen fejlődött, új, a korábbinál nagyobb területre költöztek át a gépek, új ruhát kapott az ottani Li-2, bővült a buszflotta és folyamatosan zajlanak kisebb-nagyobb felújítási munkálatok az állományba tartozó gépeken. A Reptár is szépen fejlődik Szolnokon, igaz, a régi múzeum területén maradt gépek sorsa továbbra is megoldásra vár.

Malév Ikarus 280
Az Aeropark egyik büszkesége a Szegedi Repülőnapok és Légiparádén

Ami a repülőnapokat illeti: a már említett rendezvényeken túl idén is megtartották a már hagyományos dunaújvárosi, szatymazi és börgöndi repülőnapot, megismételték a 2016-ban első ízben megrendezett tavaszi békéscsabai és őszi szegedi repülőnapokat. Utóbbi háromnapos rendezvény az előző évhez hasonlóan idén is nagy sikert aratott a légi bemutatók, neves hazai és külföldi résztvevők sokaságával. Elmaradt ugyanakkor az utóbbi években május 1-én Budapesten tartott Nagy Futam és Nyíregyházán sem rendezték meg az előző évekből megszokott repülőnapot.

Páratlan látvány Szatymazon (és tavaly óta már Szegeden is) az ötgépes An-2 kötelék

Végül, de nem utolsósorban szeptemberben ünnepeltük a Mátyásföldi Repülőtér megnyitásának 100 éves évfordulóját is. Az alkalom remek lehetőség lett volna a magyar repülés meghatározó alakjainak felvonultatására. Végül nem jött össze a dolog, egy kisebb szabású rendezvény keretében Gerle-bemutatóval, a Cimbora kiállításával és egy mentőhelikopter látogatásával emlékeztek az első magyar közforgalmi repülőtér alapítására.

Gerle-12
Gerle-bemutató Mátyásföld egén szeptember 2-án

Összegezve a 2017-es évet: voltak remek pillanatok és előremutató változások a repülős világban, de maradtak megválaszolásra váró kérdések, megoldandó feladatok is bőven. Remélhetőleg 2018 az előbbiek számát gyarapítani, az utóbbiakét csökkenteni fogja!

Így év végén ebben a formában szeretném megköszönni mindazok munkáját, akik évről évre fáradhatatlanul dolgoznak a repülés értékeinek megőrzésén és megajándékoznak bennünket a repülés világát a nagyközönséghez közelebb hozó rendezvényekkel, jövőre is számítunk rájuk!

Fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

16 + három =