Kamov Ka-26 helikopter

A Kamov Ka-26 típusú helikopterek magyarországi pályafutása 1970-ben kezdődött, amikor az első gépek megjelentek a mezőgazdaságban. Őket a  Honvédség flottája követte, ahol 1971-ben állították hadrendbe a Ka-26 gépeket futárhelikopter kategóriában. Egyikük, a 401-es számú gép később a Rendőrségnél is szolgált R-401 jelzéssel (és 2015-ig repült HA-MRJ lajstromjellel). Néhány gép 1984-ig teljesített szolgálatot, majd 1990-ben az összes gépet kivonták a Honvédségtől. Egy-két gépet kiállítottak, többségük a magánszférában folytatta a repülést, azon belül a mezőgazdaság területén, ahol az összes többi, később érkezett Ka-26 is dolgozott, és dolgoznak a mai napig, bár fogyatkozó létszámban. Napjainkban a típus időnként repülőnapokon is szerepel, óriási sikerrel!

HA-MCH tüzet olt

Látványos Ka-26 bemutató 2012. augusztus 4-én Nyíregyházán

Fotó: Horváth Balázs

A rendőrségi, illetve katonai alkalmazásban álló Ka-26 gépek a következők:

401 (HA-MRJ), 402 (HA-MRK), 403 (HA-MRY), 404 (DDR-SPW), 405 (HA-MRL), 406 (HA-MRM), 408, 501 (HA-MRS), 502 (HA-MRU), 503, 504 (HA-YTV/HA-MCQ), 505, 506 (HA-MRN), 507, 508 (HA-MRZ), 509 (HA-MRW), 510 (HA-MRQ), 601 (HA-MRV), 602 (HA-MRX), 603, 604 (HA-MRO), 701 (HA-MRP), 702 (HA-MRT)

R-401 kicsi

R-401 a rendőrök egyetlen Ka-26-a

402

402 katonai gép – már nincs meg

Az MC sorozat az újabb gépeket tartalmazza, már ami a hazai alkalmazásukat illeti. Valamennyi helikopter 1994 és 1997 között érkezett Magyarországra, közülük ketten vannak ma is szolgálatban a mezőgazdasági repülés, illetve szúnyoggyérítés területén. Ennek a szériának a gépei a következők:

HA-MCA, HA-MCB, HA-MCD, HA-MCE, HA-MCF, HA-MCH, HA-MCI, HA-MCJ, HA-MCK, HA-MCL, HA-MCM, HA-MCN, HA-MCO, HA-MCP

HA-MCE kicsi

HA-MCE – Győrújbarát környékén repült, 2013-ban leállították

Az MM széria többek közt a legöregebb gépekből áll össze, az első hét gép 1970-ben, a többiek 1973-ban, illetve 1974-ben kezdték meg a szolgálatot a mezőgazdasági repülés területén. Fontos megjegyezni, hogy az 1970-ben érkezett gépek közül kettő (HA-MME és HA-MMG) egészen 2015-ig dolgozott. A sorozat tagjai a következő gépek:

HA-MMA, HA-MMB, HA-MMC, HA-MMD, HA-MME, HA-MMF, HA-MMG, HA-MMH, HA-MMI, HA-MMK, HA-MML, HA-MMN, HA-MMO, HA-MMP, HA-MMQ, HA-MMR, HA-MMS, HA-MMT, HA-MMU, HA-MMV, HA-MMW, HA-MMX, HA-MMY, HA-MMZ

HA-MMG kártyanaptáron

HA-MMG kártyanaptáron – a gép 2015-ig repült

HA-MMI

HA-MMI – 1995. június 26-án Szombathely mellett vezetéknek repült és elégett

HA-MMZ a tápi egyesült tsz-ben

HA-MMZ – 1981-ben a tápi egyesült tsz-ben végez munkát

Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből

1974 és 1977 között érkeztek további Ka-26 helikopterek a mezőgazdasági repülés területére, ők az MN lajstrom-sorozatot kapták. 3 gép közülük jelenleg is üzemel.

HA-MNA, HA-MNB, HA-MNC, HA-MND, HA-MNE, HA-MNF, HA-MNG, HA-MNH, HA-MNI, HA-MNK, HA-MNL, HA-MNM, HA-MNO, HA-MNP, HA-MNQ, HA-MNR, HA-MNS, HA-MNT, HA-MNU, HA-MNV, HA-MNW, HA-MNX, HA-MNY

HA-MNF

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNFFotó: Keller Tamás gyűjteményéből

HA-MNF – 1991-ben leállították, 2002-ig Budaörsön tárolták az alkatrészei miatt, majd nyoma veszett

HA-MNI

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNIFotó: Keller Tamás gyűjteményéből

 HA-MNI – 1992 után Soltvadkerten a Főnix-Air flottájában dolgozott, később eladták és nyoma veszett

HA-MNP-1

HA-MNP-2

HA-MNP-3

HA-MNP – 1991. augusztus 4-én Farkashegyen lezuhant

Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből

19771978-ban folytatódott a mezőgazdasági célra alkalmazott helikopterek beszerzése, a két év alatt érkezett gépek az MP lajstromokat kapták. Hárman vannak ma is szolgálatban.

HA-MPA, HA-MPB, HA-MPC, HA-MPD, HA-MPE, HA-MPF, HA-MPG, HA-MPH, HA-MPI, HA-MPJ, HA-MPK, HA-MPL, HA-MPM, HA-MPN, HA-MPO, HA-MPR, HA-MPS, HA-MPT, HA-MPU, HA-MPV, HA-MPW, HA-MPX, HA-MPY, HA-MPZ

HA-MPE a Sárvári Agrokémiai Társulás telepén

HA-MPE – a Sárvári Agrokémiai Társulás telepén 1978-ban

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MPI a Kiskunhalasi Állami Gazdaság területén

HA-MPI Budaörsön

HA-MPI – 1992-ben selejtezték. A fekete-fehér kép Farkas Imre gyűjteményéből származik, és a gép fénykorában készült a Kiskunhalasi Állami Gazdaság területén. 1996. június 15-én Budaörsön örökítették meg. 2001-ben Alsónémedi mellett, a Roncs Ranch területén látták utoljára, majd miután elkerült onnan, beolvasztották.

1978-tól 1980-ig tartott az utolsó gépek beszerzése, amely a hetvenes éveket végigkísérte. Ezek a gépek az MR jelzéssel lettek ellátva. Mivel ez a széria már nem telt be újonnan beszerzett gépekkel, ide sorolták be a rendőrök és a Honvédség által 1984-ben, majd 1990-ben kivont, de a mezőgazdaság területén tovább alkalmazott helikoptereket. 3 gép ma is repül, de az egykori katonai helikoptereket, és a rendőrgépet 2015-ben leállították.

HA-MRA, HA-MRB, HA-MRC, HA-MRD, HA-MRE, HA-MRF, HA-MRG, HA-MRH, HA-MRI, HA-MRJ (401, R-401), HA-MRK (402), HA-MRL (405), HA-MRM (406), HA-MRN (506), HA-MRO (604), HA-MRP (701), HA-MRQ (510), HA-MRS (501), HA-MRT (702), HA-MRU (502) HA-MRV (601), HA-MRW (509), HA-MRX (602), HA-MRY (403), HA-MRZ (508)

HA-MRG fénykorában

HA-MRG – Gyöngyöspatán tárolják

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MRA 2012-ben

HA-MRA – első körben 1978-tól 1992-ig üzemelt. 2011-ig Lovasberényben tárolták, majd teljes felújítást követően Agárdon állt ismét szolgálatba 2012 tavaszán. Júniusban Dunaújvárosban, szeptemberben pedig Börgöndön tartott bemutatót a nagyközönség előtt. 2013 tavaszától utaskabinnal felszerelve az egyetlen ejtőernyős ugrásra alkalmassá tett Ka-26-os volt a világon. Júniusban ezúttal is szerepelt Dunaújvárosban, ahol a bemutató-repülés mellett már az utasrepültetésből is kivette a részét. Ugyanezt megismételte szeptemberben Börgöndön is. 2014 májusában ismét bemutatót tartott Börgöndön a repülő majálison. 2014. július 16-án Tabajd közelében összetört.

2013-ban a II. Baracs-Kisapostag Repülőnapon Dunaújvárosban, utaskabinnal:

HA-MRA 2013-ban

Fotók: Sármási Zoltán

A rendszerváltás után sor került még egy adag Ka-26 beszerzésére, ők 1992-1993-ban érkeztek hazánkba. Természetesen valamennyi gép használtan került bevetésre nálunk. Egyikük csak 1998-tól szolgált. Ő jelenleg nem, de három társa még aktív ebből a csomagból.

HA-MZB, HA-MZC, HA-MZD, HA-MZE, HA-MZF, HA-MZG, HA-MZH, HA-MZI, HA-MZJ, HA-MZK, HA-MZL, HA-MZM, HA-MZN, HA-MZO, HA-MZP, HA-MZR, HA-MZS, HA-MZT, HA-MZU, HA-MZV, HA-MZW, HA-MZX

HA-MZX kicsi

HA-MZX – Sárváron teljesített szolgálatot 2012-ig

2011-ben Ukrajnából érkezett Őcsénybe az 1976-ban gyártott, 7605508 gyári számot és korábban CCCP-19668, majd UR-19668 jelzéseket viselő gép. Magyarországon a HA-HSF lajstromot kapta. 2013-ban üzembe helyezték.


Fotó: Sármási Zoltán

Üzemben lévő helikopterek. (17)

Kiállítva megtekinthető, illetve kiállításra váró helikopterek. (18)

Üzemen kívüli, meglévő helikopterek. (39)

Lezuhant, megsemmisült, összetört helikopterek. (27)

Selejtezett, elbontott helikopterek. (24)

Külföldre eladott helikopterek. (16)

 

A napjainkban is üzemben lévő Ka-26-os helikopterek a következők:

HA-MCB:

Hosszú ideig Szécsény környékén teljesített szolgálatot a mezőgazdasági repülés területén. 2014-től a balesetben összetört HA-MRA helyett dolgozik Agárdon.

HA-MCB

HA-MCN:

1996-ban került hazánkba. 2013-tól Győrújbarát térségében dolgozik az akkor leállított HA-MCE helyett.

HA-MCN

HA-MMS:

Régebben Kadarkúton és környékén teljesített szolgálatot, majd évekig üzemen kívül tárolták. 2016-ban újra üzembe helyezték. Egyébként eladó.

HA-MMS

HA-MMT:

1974-től repül magyar lajstromban. Leállították, sokáig lakott egy társával együtt Sümegen. 2013 nyarának elején Szegedre került a megsérült HA-MPO pótlására, ahol újra repül.

HA-MMT

2013. november 7-én Szegeden:

HA-MMT Szegeden

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MNO:

Koroncó térségében teljesít szolgálatot.

HA-MNO

HA-MNW:

Eredetileg 2012-ig repült, majd Velencén pihent leállítva. 2017-től az összetört HA-MNH helyett dolgozik Rádpusztán.

HA-MNW

HA-MNY:

Encs környékén ijesztgette sokáig a termőföldek kártevőit. 2016-tól Pápa-Tapolcafő térségében dolgozik.

HA-MNY

HA-MPB:

Ez a különleges festésű gép Kéthelyen üzemelt 2015-ig, majd átköltözött Őcsénybe.

HA-MPB

HA-MPL:

Hosszú ideig Ópályi környékén lehetett vele találkozni 2012-es leállításáig (Léna névre hallgat a vele dolgozók körében). 2018-tól újra repül, de most már Ikerváron. Az alábbi felvétel az eredeti festésével ábrázolja munka közben 1979-ben:

HA-MPL 1979-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

Később így nézett ki:

HA-MPL

HA-MPT:

Olasz vidékén hangzik fel a típusra jellemző jól ismert hangja.

HA-MPT

HA-MRC:

Cegléd-Huszárdűlő térségében repül.

HA-MRC

HA-MRC
P1110168
P1110054
Fotók: Jermi István

HA-MRE:

Hosszú ideig Csány környékén riogatta a kártevőket. 2017-től Győrújbarát környékén folytatja pályafutását.

HA-MRE

HA-MRF:

Sokáig Kunfehértó környékén vette üldözőbe a mezei kártevőket, 2018-tól azonban Sátoraljaújhelyen teszi ugyanezt. Ő a 100. a magyarországi Ka-26 gépek sorában, egyben a meglévő gépek közül a legfiatalabb Kamov az országban.

HA-MRF

HA-MZC:

Nyíregyházán ered a kukacok nyomába.

HA-MZC

HA-MZE:

1992-től 2000-ig repült, majd Őcsényben tárolták üzemen kívül. 2017-ben újra üzembe helyezték.

HA-MZE

HA-MZF:

1992-ben kezdte meg a szolgálatot Gyöngyöspatán, ahol több év szünet után 2016-tól újra repül.

HA-MZF

 

Kiállítva 18 gép tekinthető meg az ország különböző pontjain, továbbá 5 gép külföldön melyek a következők:

404:

1971-1990 között szolgált a Honvédség kötelékében, ma pedig Németországban lehet megtekinteni, ahol Peenemünde múzeumában állították ki német jelzéssel (DDR-SPW).

404

408:

Előző társával ugyanabban az időben szolgált együtt. Kivonását követően kiállították Tökölön, a Kossuth Lajos Középiskola tanhangárának a kertjében.

408

505:

Kivonását követően ma a Szolnoki Repülőmúzeum állományának tagja, nemrég teljes külső felújítást kapott. Több alkalommal megfordult a Kecskeméti Repülőnapon, a légierő kiállításán. 2016-tól a RepTár kiállításán lehet megtekinteni, fedett helyen.

505

Fotó: www.airport-data.com

HA-MCI:

1997-ben kezdte meg a szolgálatot idehaza.  Nagyatádon repült 2007-ig. 2015-ben kiállították a helyi haditechnikai parkban.

HA-MCI

HA-MCJ:

1996-tól repült nálunk. Elég későn került az országba. Leállítását követően külső felújítást végeztek rajta, majd kiállították Székesfehérvár közelében, a 8-as főút 13-as kilométerénél PJ-HUN jelzéssel. Jelenleg Sárpentelén lehet megtalálni.

HA-MCJ

HA-MCM:

1996-tól repült nálunk ő is, egy időben mentési feladatokat is ellátott. 2004. július 31-én Dunaújváros mellett apróbb, 2005-ben Kalocsa mellett komolyabb sérüléseket szenvedett. Rendbe hozták, körülbelül 2008-ig ismét repült. 2009-ben Hernádnémetiben állt lapátok nélkül. 2010-től Szigethalmon tárolták egy ideiglenes telephelyen, majd 2012 őszén átszállították Dunavarsányba, ahol elvileg majd kiállításra fog kerülni.

HA-MCM

HA-MCQ:

1971-ben kezdte pályafutását a Honvédségnél 504-es oldalszámmal. 1986-tól 1996-ig a Magyar Televízió helikoptereként dolgozott HA-YTV lajstromjellel, majd Zsámbékon tárolták üzemen kívül. 2012-ben Budaörsön újjászületett, azóta ismét Zsámbékon lakott és a környéken dolgozott. 2015 őszén eladták Csehországba kiállítási célra, majd Észtországban talált új otthonra.

HA-YTV
HA-MCQ

Fotó: Keller Tamás

HA-MMW:

1974-től repült nálunk, utolsó aktív éveit Csányban töltötte. Leállították, mivel elfogyott belőle az üzemidő. 2017-től a Szigethalmi Vadasparkban látható kiállítva.

HA-MMW

HA-MNR:

1976-tól 1992-ig teljesített mezőgazdasági szolgálatot. Leállítását követően Csopakon, a Veszprém Megyei Növény- és Talajvédelmi Szolgálat telephelyén állították ki. 2008-ban még ott volt, majd átkerült a Fejér Megyei Növény- és Talajvédelmi Szolgálat telephelyére, Velencére.

HA-MNR

HA-MNU:

1977 és 1999 között teljesített szolgálatot. Napjainkban Nagylókon található kiállítva.

HA-MNU

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNX:

1977-től 2003-ig szelte a levegőt, majd Székesfehérváron egy fészerben várt a sorsára motorok és reduktor nélkül 2015 tavaszáig. 2018-ban Hollandiába került.

HA-MNX

HA-MPA:

1977 és 1994 között repült. Ma Sárszentmihályon látható kiállítva több, más típusú gép társaságában.

HA-MPA

HA-MPC:

Ő is 1977 és 1994 között teljesített szolgálatot. Napjainkban Bodajkon található a kabinja, kiállítva.

HA-MPC

HA-MPN:

1978-tól repült nálunk. Leállítását követően ő is Szigethalmon várta 2012 őszéig, hogy már korábban odakerült társával együtt kiállítsák, majd átköltözött Dunavarsányba, ahol elvileg idővel megtekinthető lesz.

HA-MPN

HA-MPU:

1978-tól 2004-ig repült, amikor június 9-én Tatánál légvezetéknek repült és összetört. Ami  maradt belőle, előbb Szigethalomra, majd Dunavarsányba került a HA-MCM és a HA-MPN mellé. Idővel remélhetőleg sor kerül a kiállítására.

HA-MPU

HA-MPX:

1978-tól 1994-ig repült nálunk ez a gép, utána eladták az USA-ba. Ma Miltonban, Vermont államban tekinthető meg itt: 44°35’58.54″É ,  73° 9’50.10″Ny

HA-MPX

1979-ben még így nézett ki:

HA-MPX 1979-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MPZ:

1978-tól 2011-ig teljesített szolgálatot. Agárdon lakott, a kukacbombázás mellett repülőnapokon is feltűnt. 2009-ben ő képviselte a típust Budaörsön, a magyar mezőgazdasági repülés 50. születésnapján, valamint 2010-ben május 1-én a Gyúrói Repülőmajális lelkes közönségét kápráztatta el látványos programmal. Leállítását követően Bodajkra került megőrzésre, emléknek.

HA-MPZ

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRJ:

1970-ben kezdte a szolgálatot, ő volt a 401 számú, első katonai gép (majd egy ideig R-401 számon egyedüli Kamovként rendőrgép). Miután magánkézbe került, más gépekkel együtt Ikerváron dolgozott egészen 2015-ig. 2018-ban Székesfehérvárra került két másik gép, a HA-MNX és a HA-MRM mellé egy gyűjteménybe kiállítási célból, ahol a tervek szerint visszakapja majd a rendőrségi arculatát.

HA-MRJ

HA-MRM:

1984-től repült polgári lajstromban. Leállították, majd évekig  Sümeg közelében, Gyepükaján mellett tárolták.  2015-ben Székesfehérvárra került egy gyűjtő udvarába, motorokkal, reduktorral, indítható állapotban.

HA-MRM

HA-MRO:

1971-től 1984-ig a Honvédség kötelékében szolgált 604-es oldalszámmal, majd kivonását követően polgári lajstromban repült tovább 1993-ig. Selejtezését követően helyreállították eredeti katonai festését és Seregélyesen kiállították.

HA-MRO

HA-MRQ:

1970-től 1990-ig katonai szolgálatban 510 oldalszámmal, majd 1990-től polgári lajstromban repült nálunk. Jelenleg Dömsödön található kiállítva.

HA-MRQ

HA-MRZ:

1971-től 1990-ig katonai szolgálatot teljesített, majd 2002-ig a For Life mentőgépeként repült. Leállítását követően Kadarkúton tárolták. 2013 végén eladták külföldre, kiállítási célra.

HA-MRZ

Fotó: www.kamov.hu

HA-MZP:

1993-ban került hazánkba. Kiskunfélegyházán és környékén dolgozott évekig, majd 2016-ban Kaposújlakra került. 2017. június 23-án az állóhelyén szélviharban felborult és összetört. 2018-ban Németországba, Bad Driburgba került kiállítási célra.

HA-MZP

Fotók: Fazekas Gergely

Számos gép van hazánkban, amelyek jelenleg üzemen kívül ugyan, de még megvannak valamilyen állapotban. Közülük még kerülhetnek ki olyan gépek, amelyek valahol kiállítva idézik majd fel a típus fénykorát, és olyanok is, amelyek visszatérnek a levegőbe. Ezek a gépek a következők:

HA-MCD:

1994-től repült hazánkban. 2003. június 12-én Botykapeterden összetört. Maradványait korábban Szegeden tárolták, jelenleg Domaszéken találhatók meg.

HA-MCD

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MCE:

1994-től teljesített szolgálatot. Győrújbarát volt a telephelye. 2013-ban leállították.

HA-MCE

HA-MCK:

1996-tól repült nálunk, majd évekig üzemen kívül várt a sorsára a szabad ég alatt, Pilisjászfalun. 2013-tól Pápa-Tapolcafőn teszi ugyanezt.

HA-MCK

Fotó: www.airliners.net

HA-MCO:

Pápa-Tapolcafőn dolgozott 2015-ös leállításáig, jelenleg Gyarmaton tárolják.

HA-MCO

HA-MCP:

Pécsváradon és vidékén teljesített szolgálatot. 2013-ban kifogyott belőle az üzemidő, ezért leállították.

HA-MCP

HA-MMD:

Az őcsényi repülőtér lakója. Többi társához hasonlóan mezőgazdasági gépként dolgozott 1970-től 2013-as leállításáig.

HA-MMD

HA-MME:

Ikerváron és környékén dolgozott 2015-ig.

HA-MME

HA-MMF:

1970-től 2011-ig dolgozott. Az utolsó években Zsámbék volt a telephelye, az aktív szolgálatot Budaörsön fejezte be.

HA-MMF

HA-MMG:

Gyöngyöspatán dolgozott 2015-ös leállításáig.

HA-MMG

P1070436Fotó: Jermi István

HA-MMO:

1973-tól 1993-ig tartottak az aktív évei. Ami maradt belőle, az most Őcsényben van.

HA-MMO fénykorában

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MMO

HA-MMQ:

1974 és 1993 között repült. Napjainkban az alsó képen látható állapotban leledzik Pápán. Érdekessége, hogy ő volt az 50-edik új Ka-26 az országban, ki is állították a BNV-n 1974-ben.

HA-MMQ 1974-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MMQ

Fotó: www.kamov.hu

HA-MMX:

1974-től repült, ma üzemen kívül pihen Ikerváron.

HA-MMX

HA-MNE:

1974-től repült nálunk, ma Kadarkúton található üzemen kívül és eladó.

HA-MNE az 1970-es években

1970-es években mezőgazdasági munkát végez (Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből)

HA-MNE 2004-ben

2004. augusztus 13-án Szolnokon a MAYDAY 2004 nemzetközi mentési gyakorlaton a HA-MCM kabinjával repül

HA-MNH:

1975-ben kezdte a szolgálatot. Rádpusztán lakott, a Balaton déli partján és környékén is lehetett vele találkozni. 2017. július 10-én  Karádon viharban felborult, összetört.

HA-MNH

HA-MNM:

Ágostonpuszta a gép törzshelye, innen indult bevetésre a mezőgazdaság kártevői ellen 1996-tól 2013-as leállításáig.

HA-MNM

HA-MNQ:

1976-ban kezdte meg a szolgálatot. Ikerváron és környékén dolgozott 2017-es leállításáig.

HA-MNQ

HA-MNT:

1977-től repült Magyarországon, jelenleg már nem üzemel. Valószínűleg Kunfehértón lakik.

HA-MNT

HA-MNV:

Őcsényben szolgált több másik géppel együtt 2016-os leállításáig, majd szétbontották.

HA-MNV

 

HA-MPD:

1977-től teljesített szolgálatot, ma Cegléd-Huszárdűlőn lakik. 2010-től üzemen kívül van.

HA-MPD

HA-MPE:

1977-től üzemelt 1993-ban történt selejtezéséig. 2005-ig Vámosújfaluban volt fellelhető, holléte jelenleg nem ismert.

HA-MPE

HA-MPO:

Szegeden teljesített szolgálatot ez az 1978-ban hazánkba érkezett gép. 2013 tavaszán műszaki hiba következtében megsérült, azóta nem repül. Jelenleg Domaszéken tárolják.

HA-MPO

Fotó: Sármási Zoltán

2013. november 7-én, üzemen kívül Szegeden:

HA-MPO 2013-ban

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRG:

1979-től 1993-ig tartó pályafutását követően szétszedték és összecsomagolták. Jelenleg Gyöngyöspatán tárolják.

HA-MRG

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MRH:

1979-től 2003-ig repült, amikor augusztus 31-én összetört. Valahol Budapesten még megvan.

HA-MRH

HA-MRL:

A 405-ös számú katonai gép 1984-ben kapott polgári lajstromjelet. Nyíregyházán repült, ma már baleset miatt nem üzemel. Egy ideig Szegeden tárolták, jelenleg Domaszéken lehet megtalálni.

HA-MRL

A gép maradványai Szegeden 2013. november 7-én (balra a 2003-ban balesetet szenvedett HA-MCD látható):

HA-MCD+HA-MRL

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRN:

Őcsény repülőterének egyik színfoltja volt 2015-ös leállításáig.

HA-MRN

HA-MRP:

1984-től 2008-ig teljesített szolgálatot, jelenleg eladásra vár Sárváron motorok nélkül.

HA-MRP

HA-MRS:

Őcsényben dolgozott 2015-ig, amikor leállították, mert a sárkány élettartama elérte a gyár által megadott maximumot.

HA-MRS

HA-MRW:

1971-től 1990-ig a Honvédség kötelékében szolgált 509-es oldalszámmal. Utána Gyöngyöspata lett a telephelye, ahol több zöld Kamovval együtt repült 2012-ig, amikor kifogyott belőle az üzemidő, ezért leállították.

HA-MRW

HA-MRY:

1971-től 1990-es kivonásáig katonai szolgálatot látott el, majd az újonnan megalakult For Life Mentőszolgálat első mentőhelikoptereként üzemelt 1998-ig, amikor kényszerleszállás közben összetört. Napjainkra mindössze a törött kabin maradt meg belőle, amely Kaposújlakon található.

HA-MRY

HA-MZB:

1992-ben kezdte hazai pályafutását. Sokáig Hármashatárhegyen lakott és alkalmanként sétarepülésen lehetett vele részt venni. Később ő is mezőgazdasági területen tevékenykedett. 2009-ben összetört. Sokáig Budaörsön várta sorsa jobbra fordulását, illetve új gazdáját. Jelenleg Mátyásföldön az egykori Ikarus gyár területén tárolják, továbbra is romos állapotban.

HA-MZB

HA-MZG:

1992-ben került az országba, de tényleges üzemre nem került sor. 1993-ban már selejtezték is. Magyar lajstromjelét nem kapta meg. Pápa-Tapolcafőn pihen a szabad ég alatt előző jelzésével (19288).

HA-MZG

Fotó: www.kamov.hu

HA-MZH:

1992-től repült. 2005. július 21-én Csanádpalotán összetört. A baleset utáni maradványai ma Békéscsabán vannak.

HA-MZH

HA-MZI:

Pápa-Pálháza és térsége hallhatta a hangját, amikor bevetésre ment  1992-től 2013-as leállításáig. Jelenleg Kadarkúton pihen és várja új gazdáját.

HA-MZI

HA-MZJ:

1993-tól 2005-ig üzemelt Pécsváradon. Kilenc év pihenő után 2014-ben reaktiválták a leállított HA-MCP helyett, majd 2015-ben ismét leállították.

HA-MZJ

HA-MZN:

1992-től repült magyar lajstromban. Sátoraljaújhelyen és vidékén lehetett őt a levegőben látni 2017-es leállításáig. Jelenleg keresi az új gazdáját.

HA-MZN

HA-MZR:

1993-1997 között repült nálunk. Ma darabokban lelhető fel Kisújszálláson.

HA-MZR

Fotó: www.airport-data.com

HA-MZW:

1993-tól repült nálunk. Évekig Budaörsön pihent a hangárban üzemen kívül, majd Zsámbékra költözött, 2014-ben Székesfehérvárra került át, majd 2016 végén eladták Németországba.

HA-MZW

HA-MZX:

Bár ő is zöld Kamov, nem Gyöngyöspatán lakik, hanem Sárváron. 1998-tól 2014-ig repült, amikor leállították az üzemeltető cég felszámolása miatt. Jelenleg új gazdáját várja.

HA-MZX

RA-19348:

A gép nem kapott magyar lajstromjelet. Néhány évig Budaörsön lakott a hangárban üzemen kívül, majd átkerült Zsámbékra.

RA-19348

Fotó: www.kamov.hu

Az oldal összeállításában segítségemre volt információkkal, fényképekkel Horváth Balázs, Keller Tamás és Timár Zoltán. Ezúton mondok nekik köszönetet!

Külön nem jelölt fotók: www.aviainfo.hu

“Kamov Ka-26 helikopter” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Tisztelt Géptulajdonosok!
    Üzemen kívüli Kamov helikoptert keresek kertembe amit felújítanék!
    köszönettel:
    csaba

  2. Üdvözlet Mindenkinek!
    Keresnék katonai gyűjteményembe egy megmentendő Kamov ka26 ot kiállításra .
    Bármilyen megoldás ( több darabból összeállítani ) is érdekelne.Sajnos millióim nincsenek rá,de hátha egy valahol porladozónak szebb nyugdíjas évei lennének!
    Köszönettel :Szalai Norbert 06209938347
    szalaiautoszerviz@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

öt + tíz =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..