Kamov Ka-26 helikopter

A Kamov Ka-26 típusú helikopterek magyarországi pályafutása 1970-ben kezdődött, amikor az első gépek megjelentek a mezőgazdaságban. Őket a  Honvédség flottája követte, ahol 1971-ben állították hadrendbe a Ka-26 gépeket futárhelikopter kategóriában. Egyikük, a 401-es számú gép később a Rendőrségnél is szolgált R-401 jelzéssel (és 2015-ig repült HA-MRJ lajstromjellel). Néhány gép 1984-ig teljesített szolgálatot, majd 1990-ben az összes gépet kivonták a Honvédségtől. Egy-két gépet kiállítottak, többségük a magánszférában folytatta a repülést, azon belül a mezőgazdaság területén, ahol az összes többi, később érkezett Ka-26 is dolgozott, és dolgoznak a mai napig, bár fogyatkozó létszámban. Napjainkban a típus szerencsére egyre több repülőnapon szerepel, óriási sikerrel!

HA-MCH tüzet olt

Látványos Ka-26 bemutató 2012. augusztus 4-én Nyíregyházán

Fotó: Horváth Balázs

A rendőrségi, illetve katonai alkalmazásban álló Ka-26 gépek a következők:

401 (HA-MRJ), 402 (HA-MRK), 403 (HA-MRY), 404 (DDR-SPW), 405 (HA-MRL), 406 (HA-MRM), 408, 501 (HA-MRS), 502 (HA-MRU), 503, 504 (HA-YTV/HA-MCQ), 505, 506 (HA-MRN), 507, 508 (HA-MRZ), 509 (HA-MRW), 510 (HA-MRQ), 601 (HA-MRV), 602 (HA-MRX), 603, 604 (HA-MRO), 701 (HA-MRP), 702 (HA-MRT)

R-401 kicsi

R-401 a rendőrök egyetlen Ka-26-a

402

402 katonai gép – már nincs meg

Az MC sorozat az újabb gépeket tartalmazza, már ami a hazai alkalmazásukat illeti. Valamennyi helikopter 1994 és 1997 között érkezett Magyarországra, közülük hárman ma is szolgálatban vannak a mezőgazdasági repülés, illetve szúnyoggyérítés területén. Ennek a szériának a gépei a következők:

HA-MCA, HA-MCB, HA-MCD, HA-MCE, HA-MCF, HA-MCH, HA-MCI, HA-MCJ, HA-MCK, HA-MCL, HA-MCM, HA-MCN, HA-MCO, HA-MCP

HA-MCE kicsi

HA-MCE – Győrújbarát környékén repült, 2013-ban leállították

Az MM széria többek közt a legöregebb gépekből áll össze, az első hét gép 1970-ben, a többiek 1973-ban, illetve 1974-ben kezdték meg a szolgálatot a mezőgazdasági repülés területén. Fontos megjegyezni, hogy az 1970-ben érkezett gépek közül kettő (HA-MME és HA-MMG) egészen 2015-ig dolgozott. A sorozat tagjai a következő gépek:

HA-MMA, HA-MMB, HA-MMC, HA-MMD, HA-MME, HA-MMF, HA-MMG, HA-MMH, HA-MMI, HA-MMK, HA-MML, HA-MMN, HA-MMO, HA-MMP, HA-MMQ, HA-MMR, HA-MMS, HA-MMT, HA-MMU, HA-MMV, HA-MMW, HA-MMX, HA-MMY, HA-MMZ

HA-MMG kártyanaptáron

HA-MMG kártyanaptáron – a gép 2015-ig repült

HA-MMI

HA-MMI – 1995. június 26-án Szombathely mellett vezetéknek repült és elégett

HA-MMZ a tápi egyesült tsz-ben

HA-MMZ – 1981-ben a tápi egyesült tsz-ben végez munkát

Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből

1974 és 1977 között érkeztek további Ka-26 helikopterek a mezőgazdasági repülés területére, ők az MN lajstrom-sorozatot kapták. 3 gép közülük jelenleg is üzemel.

HA-MNA, HA-MNB, HA-MNC, HA-MND, HA-MNE, HA-MNF, HA-MNG, HA-MNH, HA-MNI, HA-MNK, HA-MNL, HA-MNM, HA-MNO, HA-MNP, HA-MNQ, HA-MNR, HA-MNS, HA-MNT, HA-MNU, HA-MNV, HA-MNW, HA-MNX, HA-MNY

HA-MNF

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNFFotó: Keller Tamás gyűjteményéből

HA-MNF – 1991-ben leállították, 2002-ig Budaörsön tárolták az alkatrészei miatt, majd nyoma veszett

HA-MNI

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNIFotó: Keller Tamás gyűjteményéből

 HA-MNI – 1992 után Soltvadkerten a Főnix-Air flottájában dolgozott, később eladták és nyoma veszett

HA-MNP-1

HA-MNP-2

HA-MNP-3

HA-MNP – 1991. augusztus 4-én Farkashegyen lezuhant

Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből

19771978-ban folytatódott a mezőgazdasági célra alkalmazott helikopterek beszerzése, a két év alatt érkezett gépek az MP lajstromokat kapták. Ketten vannak ma is szolgálatban.

HA-MPA, HA-MPB, HA-MPC, HA-MPD, HA-MPE, HA-MPF, HA-MPG, HA-MPH, HA-MPI, HA-MPJ, HA-MPK, HA-MPL, HA-MPM, HA-MPN, HA-MPO, HA-MPR, HA-MPS, HA-MPT, HA-MPU, HA-MPV, HA-MPW, HA-MPX, HA-MPY, HA-MPZ

HA-MPE a Sárvári Agrokémiai Társulás telepén

HA-MPE – a Sárvári Agrokémiai Társulás telepén 1978-ban

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MPI a Kiskunhalasi Állami Gazdaság területén

HA-MPI Budaörsön

HA-MPI – 1992-ben selejtezték. A fekete-fehér kép Farkas Imre gyűjteményéből származik, és a gép fénykorában készült a Kiskunhalasi Állami Gazdaság területén. 1996. június 15-én Budaörsön örökítették meg. 2001-ben Alsónémedi mellett, a Roncs Ranch területén látták utoljára, majd miután elkerült onnan, beolvasztották.

1978-tól 1980-ig tartott az utolsó gépek beszerzése, amely a hetvenes éveket végigkísérte. Ezek a gépek az MR jelzéssel lettek ellátva. Mivel ez a széria már nem telt be újonnan beszerzett gépekkel, ide sorolták be a rendőrök és a Honvédség által 1984-ben, majd 1990-ben kivont, de a mezőgazdaság területén tovább alkalmazott helikoptereket. 3 gép ma is repül, de az egykori katonai helikoptereket, és a rendőrgépet 2015-ben leállították.

HA-MRA, HA-MRB, HA-MRC, HA-MRD, HA-MRE, HA-MRF, HA-MRG, HA-MRH, HA-MRI, HA-MRJ (401, R-401), HA-MRK (402), HA-MRL (405), HA-MRM (406), HA-MRN (506), HA-MRO (604), HA-MRP (701), HA-MRQ (510), HA-MRS (501), HA-MRT (702), HA-MRU (502) HA-MRV (601), HA-MRW (509), HA-MRX (602), HA-MRY (403), HA-MRZ (508)

HA-MRG fénykorában

HA-MRG – Gyöngyöspatán tárolják

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MRA 2012-ben

HA-MRA – első körben 1978-tól 1992-ig üzemelt. 2011-ig Lovasberényben tárolták, majd teljes felújítást követően Agárdon állt ismét szolgálatba 2012 tavaszán. Júniusban Dunaújvárosban, szeptemberben pedig Börgöndön tartott bemutatót a nagyközönség előtt. 2013 tavaszától utaskabinnal felszerelve az egyetlen ejtőernyős ugrásra alkalmassá tett Ka-26-os volt a világon. Júniusban ezúttal is szerepelt Dunaújvárosban, ahol a bemutató-repülés mellett már az utasrepültetésből is kivette a részét. Ugyanezt megismételte szeptemberben Börgöndön is. 2014 májusában ismét bemutatót tartott Börgöndön a repülő majálison. 2014. július 16-án Tabajd közelében összetört.

2013-ban a II. Baracs-Kisapostag Repülőnapon Dunaújvárosban, utaskabinnal:

HA-MRA 2013-ban

Fotók: Sármási Zoltán

A rendszerváltás után sor került még egy adag Ka-26 beszerzésére, ők 1992-1993-ban érkeztek hazánkba. Természetesen valamennyi gép használtan került bevetésre nálunk. Egyikük csak 1998-tól szolgált. Ő jelenleg nem, de négy társa még aktív ebből a csomagból.

HA-MZB, HA-MZC, HA-MZD, HA-MZE, HA-MZF, HA-MZG, HA-MZH, HA-MZI, HA-MZJ, HA-MZK, HA-MZL, HA-MZM, HA-MZN, HA-MZO, HA-MZP, HA-MZR, HA-MZS, HA-MZT, HA-MZU, HA-MZV, HA-MZW, HA-MZX

HA-MZX kicsi

HA-MZX – Sárváron teljesített szolgálatot 2012-ig

2011-ben Ukrajnából érkezett Őcsénybe az 1976-ban gyártott, 7605508 gyári számot és korábban CCCP-19668, majd UR-19668 jelzéseket viselő gép. Magyarországon a HA-HSF lajstromot kapta. 2013-ban üzembe helyezték. Az alábbi felvétel még a felújítás előtt készült.

HA-HSF

 Fotó: Cseri Gergely

Itt pedig már a levegőben látható:

HA-HSF

Üzemben lévő helikopterek. (17)

Kiállítva megtekinthető, illetve kiállításra váró helikopterek. (20)

Üzemen kívüli, meglévő helikopterek. (39)

Lezuhant, megsemmisült, összetört helikopterek. (27)

Selejtezett, elbontott helikopterek. (24)

Külföldre eladott helikopterek. (14)

 

A napjainkban is üzemben lévő Ka-26-os helikopterek a következők:

 

HA-MCB:

Hosszú ideig Szécsény környékén teljesített szolgálatot a mezőgazdasági repülés területén. 2014-től a balesetben összetört HA-MRA helyett dolgozik Agárdon.

HA-MCB

HA-MCH:

A nyíregyházi repülőtéren lakik és lát el rá szabott feladatokat a környéken. 2012-től állandó résztvevője a Nyíregyházi Repülőnapnak.

HA-MCH

HA-MMS:

Régebben Kadarkúton és környékén teljesített szolgálatot, majd évekig üzemen kívül tárolták. 2016-ban újra üzembe helyezték.

HA-MMS

HA-MMT:

1974-től repül magyar lajstromban. Leállították, sokáig lakott egy társával együtt Sümegen. 2013 nyarának elején Szegedre került a megsérült HA-MPO pótlására, ahol újra repül.

HA-MMT

2013. november 7-én Szegeden:

HA-MMT Szegeden

Fotó: Sármási Zoltán

 

HA-MNO:

 Pápa-Pálháza térségében teljesít szolgálatot.

HA-MNO

HA-MNQ:

Ikerváron és környékén dolgozik.

HA-MNQ

HA-MNY:

Encs környékén ijesztgette sokáig a termőföldek kártevőit. 2016-tól Pápa-Tapolcafő térségében dolgozik.

HA-MNY

HA-MPB:

Ez a különleges festésű gép Kéthelyen üzemelt 2015-ig, majd átköltözött Őcsénybe.

HA-MPB

HA-MPT:

Olasz vidékén hangzik fel a típusra jellemző jól ismert hangja.

HA-MPT

HA-MRC:

Cegléd-Huszárdűlő térségében repül.

HA-MRC

HA-MRCP1110168P1110054Fotók: Jermi István

HA-MRE:

Hosszú ideig Csány környékén riogatta a kártevőket. 2017-től Győrújbarát környékén folytatja pályafutását.

HA-MRE

HA-MRF:

Kunfehértó környékén veszi üldözőbe a mezei kártevőket. Ő a 100. a magyarországi Ka-26 gépek sorában, egyben a meglévő gépek közül a legfiatalabb Kamov az országban.

HA-MRF

HA-MZC:

Nyíregyházán ered a kukacok nyomába.

HA-MZC

HA-MZE:

1992-től 2000-ig repült, majd Őcsényben tárolták üzemen kívül. 2017-ben újra üzembe helyezték.

HA-MZE

HA-MZF:

1992-ben kezdte meg a szolgálatot Gyöngyöspatán, ahol több év szünet után 2016-tól újra repül.

HA-MZF

HA-MZN:

Sátoraljaújhelyen és vidékén lehet őt a levegőben látni.

HA-MZN

 

Kiállítva 17 gép tekinthető meg az ország különböző pontjain, továbbá 4 gép külföldön melyek a következők:

404:

1971-1990 között szolgált a Honvédség kötelékében, ma pedig Németországban lehet megtekinteni, ahol Peenemünde múzeumában állították ki német jelzéssel (DDR-SPW).

404

408:

Előző társával ugyanabban az időben szolgált együtt. Kivonását követően kiállították Tökölön, a Kossuth Lajos Középiskola tanhangárának a kertjében.

408

505:

Kivonását követően ma a Szolnoki Repülőmúzeum állományának tagja, nemrég teljes külső felújítást kapott. Több alkalommal megfordult a Kecskeméti Repülőnapon, a légierő kiállításán. 2016-tól a RepTár kiállításán lehet megtekinteni, fedett helyen.

505

Fotó: www.airport-data.com

HA-MCI:

1997-ben kezdte meg a szolgálatot idehaza.  Nagyatádon repült 2007-ig. 2015-ben kiállították a helyi haditechnikai parkban.

HA-MCI

HA-MCJ:

1996-tól repült nálunk. Elég későn került az országba. Leállítását követően külső felújítást végeztek rajta, majd kiállították Székesfehérvár közelében, a 8-as főút 13-as kilométerénél PJ-HUN jelzéssel. Jelenleg Sárpentelén lehet megtalálni.

HA-MCJ

HA-MCM:

1996-tól repült nálunk ő is, egy időben mentési feladatokat is ellátott. 2004. július 31-én Dunaújváros mellett apróbb, 2005-ben Kalocsa mellett komolyabb sérüléseket szenvedett. Rendbe hozták, körülbelül 2008-ig ismét repült. 2009-ben Hernádnémetiben állt lapátok nélkül. 2010-től Szigethalmon tárolták egy ideiglenes telephelyen, majd 2012 őszén átszállították Dunavarsányba, ahol majd kiállításra fog kerülni.

HA-MCM

HA-MCQ:

1971-ben kezdte pályafutását a Honvédségnél 504-es oldalszámmal. 1986-tól 1996-ig a Magyar Televízió helikoptereként dolgozott HA-YTV lajstromjellel, majd Zsámbékon tárolták üzemen kívül. 2012-ben Budaörsön újjászületett, azóta ismét Zsámbékon lakott és a környéken dolgozott. 2015 őszén eladták Csehországba kiállítási célra, majd Észtországban talált új otthonra.

HA-YTV

HA-MCQ

Fotó: Keller Tamás

HA-MNR:

1976-tól 1992-ig teljesített mezőgazdasági szolgálatot. Leállítását követően Csopakon, a Veszprém Megyei Növény- és Talajvédelmi Szolgálat telephelyén állították ki. 2008-ban még ott volt, majd átkerült a Fejér Megyei Növény- és Talajvédelmi Szolgálat telephelyére, Velencére.

HA-MNR

HA-MNU:

1977 és 1999 között teljesített szolgálatot. Napjainkban Nagylókon található kiállítva.

HA-MNU

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNX:

1977-től 2003-ig szelte a levegőt, majd Székesfehérváron egy fészerben várt a sorsára motorok és reduktor nélkül 2015 tavaszáig. A tervek szerint egy magántelken lesz kiállítva.

HA-MNX

HA-MPA:

1977 és 1994 között repült. Ma Sárszentmihályon látható kiállítva több, más típusú gép társaságában.

HA-MPA

HA-MPC:

Ő is 1977 és 1994 között teljesített szolgálatot. Napjainkban Bodajkon található a kabinja, kiállítva.

HA-MPC

HA-MPN:

1978-tól repült nálunk. Leállítását követően ő is Szigethalmon várta 2012 őszéig, hogy már korábban odakerült társával együtt kiállítsák, majd átköltözött Dunavarsányba, ahol idővel megtekinthető lesz.

HA-MPN

HA-MPU:

1978-tól 2004-ig repült, amikor június 9-én Tatánál légvezetéknek repült és összetört. Ami  maradt belőle, előbb Szigethalomra, majd Dunavarsányba került a HA-MCM és a HA-MPN mellé. idővel sor kerül kiállítására.

HA-MPU

HA-MPX:

1978-tól 1994-ig repült nálunk ez a gép, utána eladták az USA-ba. Ma Miltonban, Vermont államban tekinthető meg itt: 44°35’58.54″É ,  73° 9’50.10″Ny

HA-MPX

1979-ben még így nézett ki:

HA-MPX 1979-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MPZ:

1978-tól 2011-ig teljesített szolgálatot. Agárdon lakott, a kukacbombázás mellett repülőnapokon is feltűnt. 2009-ben ő képviselte a típust Budaörsön, a magyar mezőgazdasági repülés 50. születésnapján, valamint 2010-ben május 1-én a Gyúrói Repülőmajális lelkes közönségét kápráztatta el látványos programmal. Leállítását követően Bodajkra került megőrzésre, emléknek.

HA-MPZ

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRM:

1984-től repült polgári lajstromban. Leállították, majd évekig  Sümeg közelében, Gyepükaján mellett tárolták.  2015-ben Székesfehérvárra került egy gyűjtő udvarába, motorokkal, reduktorral, indítható állapotban.

HA-MRM

HA-MRO:

1971-től 1984-ig a Honvédség kötelékében szolgált 604-es oldalszámmal, majd kivonását követően polgári lajstromban repült tovább 1993-ig. Selejtezését követően helyreállították eredeti katonai festését és Seregélyesen kiállították.

HA-MRO

HA-MRQ:

1970-től 1990-ig katonai szolgálatban 510 oldalszámmal, majd 1990-től polgári lajstromban repült nálunk. Jelenleg Dömsödön található kiállítva.

HA-MRQ

HA-MRZ:

1971-től 1990-ig katonai szolgálatot teljesített, majd 2002-ig a For Life mentőgépeként repült. Leállítását követően Kadarkúton tárolták. 2013 végén eladták külföldre, kiállítási célra.

HA-MRZ

Fotó: www.kamov.hu

Számos gép van hazánkban, amelyek jelenleg üzemen kívül ugyan, de még megvannak valamilyen állapotban. Közülük még kerülhetnek ki olyan gépek, amelyek valahol kiállítva idézik majd fel a típus fénykorát, és olyanok is, amelyek visszatérnek a levegőbe. Ezek a gépek a következők:

HA-MCD:

1994-től repült hazánkban. 2003. június 12-én Botykapeterden összetört. Maradványait korábban Szegeden tárolták, jelenleg Domaszéken találhatók meg.

HA-MCD

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MCE:

1994-től teljesített szolgálatot. Győrújbarát volt a telephelye. 2013-ban leállították.

HA-MCE

HA-MCK:

1996-tól repült nálunk, majd évekig üzemen kívül várt a sorsára a szabad ég alatt, Pilisjászfalun. 2013-tól Pápa-Tapolcafőn teszi ugyanezt.

HA-MCK

Fotó: www.airliners.net

HA-MCN:

1996-ban került hazánkba. 2013-tól Győrújbarát térségében dolgozott az akkor leállított HA-MCE helyett, majd 2016-ban az ő pályafutása is véget ért.

HA-MCN

HA-MCO:

Pápa-Tapolcafőn dolgozott 2015-ös leállításáig, jelenleg Gyarmaton tárolják.

HA-MCO

HA-MCP:

Pécsváradon és vidékén teljesített szolgálatot. 2013-ban kifogyott belőle az üzemidő, ezért leállították.

HA-MCP

HA-MMD:

Az őcsényi repülőtér lakója. Többi társához hasonlóan mezőgazdasági gépként dolgozott 1970-től 2013-as leállításáig.

HA-MMD

HA-MME:

Ikerváron és környékén dolgozott 2015-ig.

HA-MME

HA-MMF:

1970-től 2011-ig dolgozott. Az utolsó években Zsámbék volt a telephelye, az aktív szolgálatot Budaörsön fejezte be.

HA-MMF

HA-MMG:

Gyöngyöspatán dolgozott 2015-ös leállításáig.

HA-MMG

P1070436Fotó: Jermi István

HA-MMO:

1973-tól 1993-ig tartottak az aktív évei. Ami maradt belőle, az most Őcsényben van.

HA-MMO fénykorában

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MMO

HA-MMQ:

1974 és 1993 között repült. Napjainkban az alsó képen látható állapotban leledzik Pápán. Érdekessége, hogy ő volt az 50-edik új Ka-26 az országban, ki is állították a BNV-n 1974-ben.

HA-MMQ 1974-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

 HA-MMQ

Fotó: www.kamov.hu

HA-MMW:

1974-től repült nálunk. Leállították, mivel elfogyott belőle az üzemidő. Csányban lehet vele találkozni.

HA-MMW

HA-MMX:

1974-től repült, ma üzemen kívül pihen Ikerváron.

HA-MMX

HA-MNE:

1974-től repült nálunk, ma Kadarkúton található üzemen kívül és eladó.

HA-MNE az 1970-es években

1970-es években mezőgazdasági munkát végez (Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből)

HA-MNE 2004-ben

2004. augusztus 13-án Szolnokon a MAYDAY 2004 nemzetközi mentési gyakorlaton a HA-MCM kabinjával repül

HA-MNH:

1975-ben kezdte a szolgálatot. Rádpusztán lakott, a Balaton déli partján és környékén is lehetett vele találkozni. 2017. július 10-én  Karádon viharban felborult, összetört.

HA-MNH

HA-MNM:

Ágostonpuszta a gép törzshelye, innen indult bevetésre a mezőgazdaság kártevői ellen 1996-tól 2013-as leállításáig.

HA-MNM

HA-MNT:

1977-től repült Magyarországon, jelenleg már nem üzemel. Valószínűleg Kunfehértón lakik.

HA-MNT

HA-MNV:

Őcsényben szolgált több másik géppel együtt 2016-os leállításáig, majd szétbontották.

HA-MNV

HA-MNW:

1977-től 2012-ig repült. Jelenleg Velencén pihen leállítva.

HA-MNW

HA-MPD:

1977-től teljesített szolgálatot, ma Cegléd-Huszárdűlőn lakik. 2010-től üzemen kívül van.

HA-MPD

HA-MPE:

1977-től üzemelt 1993-ban történt selejtezéséig. 2005-ig Vámosújfaluban volt fellelhető, holléte jelenleg nem ismert.

HA-MPE

HA-MPL:

1978-tól üzemelt. Ópályi környékén lehetett vele találkozni az utóbbi években, 2012-es leállításáig (Léna névre hallgat a vele dolgozók körében). Jelenleg eladó. Az alábbi felvétel az eredeti festésével ábrázolja munka közben 1979-ben:

HA-MPL 1979-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

Így nézett ki a legutóbbi aktív éveiben:

HA-MPL

HA-MPO:

Szegeden teljesített szolgálatot ez az 1978-ban hazánkba érkezett gép. 2013 tavaszán műszaki hiba következtében megsérült, azóta nem repül. Jelenleg Domaszéken tárolják.

HA-MPO

Fotó: Sármási Zoltán

2013. november 7-én, üzemen kívül Szegeden:

HA-MPO 2013-ban

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRG:

1979-től 1993-ig tartó pályafutását követően szétszedték és összecsomagolták. Jelenleg Gyöngyöspatán tárolják.

HA-MRG

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MRH:

1979-től 2003-ig repült, amikor augusztus 31-én összetört. Valahol Budapesten még megvan.

HA-MRH

HA-MRJ:

Más gépekkel együtt Ikerváron szolgált 2015-ig. Érdekessége, hogy ő a 401 számú, első katonai gép (majd egy ideig R-401 számon egyedüli Kamovként rendőrgép)!

HA-MRJ

HA-MRL:

A 405-ös számú katonai gép 1984-ben kapott polgári lajstromjelet. Nyíregyházán repült, ma már baleset miatt nem üzemel. Egy ideig Szegeden tárolták, jelenleg Domaszéken lehet megtalálni.

HA-MRL

A gép maradványai Szegeden 2013. november 7-én (balra a 2003-ban balesetet szenvedett HA-MCD látható):

HA-MCD+HA-MRL

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRN:

Őcsény repülőterének egyik színfoltja volt 2015-ös leállításáig.

HA-MRN

HA-MRP:

1984-től 2008-ig teljesített szolgálatot, jelenleg eladásra vár Sárváron motorok nélkül.

HA-MRP

HA-MRS:

Őcsényben dolgozott 2015-ig, amikor leállították, mert a sárkány élettartama elérte a gyár által megadott maximumot.

HA-MRS

HA-MRW:

1971-től 1990-ig a Honvédség kötelékében szolgált 509-es oldalszámmal. Utána Gyöngyöspata lett a telephelye, ahol több zöld Kamovval együtt repült 2012-ig, amikor kifogyott belőle az üzemidő, ezért leállították.

HA-MRW

HA-MRY:

1971-től 1990-es kivonásáig katonai szolgálatot látott el, majd az újonnan megalakult For Life Mentőszolgálat első mentőhelikoptereként üzemelt 1998-ig, amikor kényszerleszállás közben összetört. Napjainkra mindössze a törött kabin maradt meg belőle, amely Kaposújlakon található.

HA-MRY

HA-MZB:

1992-ben kezdte hazai pályafutását. Sokáig Hármashatárhegyen lakott és alkalmanként sétarepülésen lehetett vele részt venni. Később ő is mezőgazdasági területen tevékenykedett. 2009-ben összetört. Sokáig Budaörsön várja sorsa jobbra fordulását, illetve új gazdáját. jelenleg Mátyásföldön az egykori Ikarus gyár területén tárolják, továbbra is romos állapotban.

HA-MZB

HA-MZG:

1992-ben került az országba, de tényleges üzemre nem került sor. 1993-ban már selejtezték is. Magyar lajstromjelét nem kapta meg. Pápa-Tapolcafőn pihen a szabad ég alatt előző jelzésével (19288).

HA-MZG

Fotó: www.kamov.hu

HA-MZH:

1992-től repült. 2005. július 21-én Csanádpalotán összetört. A baleset utáni maradványai ma Békéscsabán vannak.

HA-MZH

HA-MZI:

Pápa-Pálháza és térsége hallhatta a hangját, amikor bevetésre ment  1992-től 2013-as leállításáig.

HA-MZI

HA-MZJ:

1993-tól 2005-ig üzemelt Pécsváradon. Kilenc év pihenő után 2014-ben reaktiválták a leállított HA-MCP helyett, majd 2015-ben ismét leállították.

HA-MZJ

HA-MZP:

1993-ban került hazánkba. Kiskunfélegyházán és környékén dolgozott évekig, majd 2016-ban Kaposújlakra került. 2017. június 23-án az állóhelyén szélviharban felborult és összetört. A sérülg gép jelenleg eladó.

HA-MZP

HA-MZR:

1993-1997 között repült nálunk. Ma darabokban lelhető fel Kisújszálláson.

HA-MZR

Fotó: www.airport-data.com

HA-MZW:

1993-tól repült nálunk. Évekig Budaörsön pihent a hangárban üzemen kívül, majd Zsámbékra költözött, 2014-ben Székesfehérvárra került át, majd 2016 végén eladták Németországba.

HA-MZW

HA-MZX:

Bár ő is zöld Kamov, nem Gyöngyöspatán lakik, hanem Sárváron. 1998-tól 2014-ig repült, amikor leállították az üzemeltető cég felszámolása miatt. Jelenleg új gazdáját várja.

HA-MZX

RA-19348:

A gép nem kapott magyar lajstromjelet. Néhány évig Budaörsön lakott a hangárban üzemen kívül, majd átkerült Zsámbékra.

RA-19348

Fotó: www.kamov.hu

Az oldal összeállításában segítségemre volt információkkal, fényképekkel Horváth Balázs, Keller Tamás és Timár Zoltán. Ezúton mondok nekik köszönetet!

Külön nem jelölt fotók: www.aviainfo.hu

“Kamov Ka-26 helikopter” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Tisztelt Géptulajdonosok!
    Üzemen kívüli Kamov helikoptert keresek kertembe amit felújítanék!
    köszönettel:
    csaba

  2. Üdvözlet Mindenkinek!
    Keresnék katonai gyűjteményembe egy megmentendő Kamov ka26 ot kiállításra .
    Bármilyen megoldás ( több darabból összeállítani ) is érdekelne.Sajnos millióim nincsenek rá,de hátha egy valahol porladozónak szebb nyugdíjas évei lennének!
    Köszönettel :Szalai Norbert 06209938347
    szalaiautoszerviz@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

13 − 10 =