Kamov Ka-26 helikopter

A Kamov Ka-26 típusú helikopterek magyarországi pályafutása 1970-ben kezdődött, amikor az első gépek megjelentek a mezőgazdaságban. Őket a  Honvédség flottája követte, ahol 1971-ben állították hadrendbe a Ka-26 gépeket futárhelikopter kategóriában. Egyikük, a 401-es számú gép később a Rendőrségnél is szolgált R-401 jelzéssel (és 2015-ig repült HA-MRJ lajstromjellel). Néhány gép 1984-ig teljesített szolgálatot, majd 1990-ben az összes gépet kivonták a Honvédségtől. Egy-két gépet kiállítottak, többségük a magánszférában folytatta a repülést, azon belül a mezőgazdaság területén, ahol az összes többi, később érkezett Ka-26 is dolgozott, és dolgoznak a mai napig, bár fogyatkozó létszámban. Napjainkban a típus időnként repülőnapokon is szerepel, óriási sikerrel!

HA-MCH tüzet olt

Látványos Ka-26 bemutató 2012. augusztus 4-én Nyíregyházán

Fotó: Horváth Balázs

A rendőrségi, illetve katonai alkalmazásban álló Ka-26 gépek a következők:

401 (HA-MRJ), 402 (HA-MRK), 403 (HA-MRY), 404 (DDR-SPW), 405 (HA-MRL), 406 (HA-MRM), 408, 501 (HA-MRS), 502 (HA-MRU), 503, 504 (HA-YTV/HA-MCQ), 505, 506 (HA-MRN), 507, 508 (HA-MRZ), 509 (HA-MRW), 510 (HA-MRQ), 601 (HA-MRV), 602 (HA-MRX), 603, 604 (HA-MRO), 701 (HA-MRP), 702 (HA-MRT)

R-401 kicsi

R-401 a rendőrök egyetlen Ka-26-a

402

402 katonai gép – már nincs meg

Az MC sorozat az újabb gépeket tartalmazza, már ami a hazai alkalmazásukat illeti. Valamennyi helikopter 1994 és 1997 között érkezett Magyarországra, közülük ketten vannak ma is szolgálatban a mezőgazdasági repülés, illetve szúnyoggyérítés területén. Ennek a szériának a gépei a következők:

HA-MCA, HA-MCB, HA-MCD, HA-MCE, HA-MCF, HA-MCH, HA-MCI, HA-MCJ, HA-MCK, HA-MCL, HA-MCM, HA-MCN, HA-MCO, HA-MCP

HA-MCE kicsi

HA-MCE – Győrújbarát környékén repült, 2013-ban leállították

Az MM széria többek közt a legöregebb gépekből áll össze, az első hét gép 1970-ben, a többiek 1973-ban, illetve 1974-ben kezdték meg a szolgálatot a mezőgazdasági repülés területén. Fontos megjegyezni, hogy az 1970-ben érkezett gépek közül kettő (HA-MME és HA-MMG) egészen 2015-ig dolgozott. A sorozat tagjai a következő gépek:

HA-MMA, HA-MMB, HA-MMC, HA-MMD, HA-MME, HA-MMF, HA-MMG, HA-MMH, HA-MMI, HA-MMK, HA-MML, HA-MMN, HA-MMO, HA-MMP, HA-MMQ, HA-MMR, HA-MMS, HA-MMT, HA-MMU, HA-MMV, HA-MMW, HA-MMX, HA-MMY, HA-MMZ

HA-MMG kártyanaptáron

HA-MMG kártyanaptáron – a gép 2015-ig repült

HA-MMI

HA-MMI – 1995. június 26-án Szombathely mellett vezetéknek repült és elégett

HA-MMZ a tápi egyesült tsz-ben

HA-MMZ – 1981-ben a tápi egyesült tsz-ben végez munkát

Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből

1974 és 1977 között érkeztek további Ka-26 helikopterek a mezőgazdasági repülés területére, ők az MN lajstrom-sorozatot kapták.

HA-MNA, HA-MNB, HA-MNC, HA-MND, HA-MNE, HA-MNF, HA-MNG, HA-MNH, HA-MNI, HA-MNK, HA-MNL, HA-MNM, HA-MNO, HA-MNP, HA-MNQ, HA-MNR, HA-MNS, HA-MNT, HA-MNU, HA-MNV, HA-MNW, HA-MNX, HA-MNY

HA-MNF

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNFFotó: Keller Tamás gyűjteményéből

HA-MNF – 1991-ben leállították, 2002-ig Budaörsön tárolták az alkatrészei miatt, majd nyoma veszett

HA-MNI

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNIFotó: Keller Tamás gyűjteményéből

 HA-MNI – 1992 után Soltvadkerten a Főnix-Air flottájában dolgozott, később eladták és nyoma veszett

HA-MNP-1

HA-MNP-2

HA-MNP-3

HA-MNP – 1991. augusztus 4-én Farkashegyen lezuhant

Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből

19771978-ban folytatódott a mezőgazdasági célra alkalmazott helikopterek beszerzése, a két év alatt érkezett gépek az MP lajstromokat kapták. Egy gép van ma is szolgálatban.

HA-MPA, HA-MPB, HA-MPC, HA-MPD, HA-MPE, HA-MPF, HA-MPG, HA-MPH, HA-MPI, HA-MPJ, HA-MPK, HA-MPL, HA-MPM, HA-MPN, HA-MPO, HA-MPR, HA-MPS, HA-MPT, HA-MPU, HA-MPV, HA-MPW, HA-MPX, HA-MPY, HA-MPZ

HA-MPE a Sárvári Agrokémiai Társulás telepén

HA-MPE – a Sárvári Agrokémiai Társulás telepén 1978-ban

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MPI a Kiskunhalasi Állami Gazdaság területén

HA-MPI Budaörsön

HA-MPI – 1992-ben selejtezték. A fekete-fehér kép Farkas Imre gyűjteményéből származik, és a gép fénykorában készült a Kiskunhalasi Állami Gazdaság területén. 1996. június 15-én Budaörsön örökítették meg. 2001-ben Alsónémedi mellett, a Roncs Ranch területén látták utoljára, majd miután elkerült onnan, beolvasztották.

1978-tól 1980-ig tartott az utolsó gépek beszerzése, amely a hetvenes éveket végigkísérte. Ezek a gépek az MR jelzéssel lettek ellátva. Mivel ez a széria már nem telt be újonnan beszerzett gépekkel, ide sorolták be a rendőrök és a Honvédség által 1984-ben, majd 1990-ben kivont, de a mezőgazdaság területén tovább alkalmazott helikoptereket. 2 gép ma is repül, de az egykori katonai helikoptereket, és a rendőrgépet 2015-ben leállították.

HA-MRA, HA-MRB, HA-MRC, HA-MRD, HA-MRE, HA-MRF, HA-MRG, HA-MRH, HA-MRI, HA-MRJ (401, R-401), HA-MRK (402), HA-MRL (405), HA-MRM (406), HA-MRN (506), HA-MRO (604), HA-MRP (701), HA-MRQ (510), HA-MRS (501), HA-MRT (702), HA-MRU (502) HA-MRV (601), HA-MRW (509), HA-MRX (602), HA-MRY (403), HA-MRZ (508)

HA-MRG fénykorában

HA-MRG – Gyöngyöspatán tárolják

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MRA 2012-ben

HA-MRA – első körben 1978-tól 1992-ig üzemelt. 2011-ig Lovasberényben tárolták, majd teljes felújítást követően Agárdon állt ismét szolgálatba 2012 tavaszán. Júniusban Dunaújvárosban, szeptemberben pedig Börgöndön tartott bemutatót a nagyközönség előtt. 2013 tavaszától utaskabinnal felszerelve az egyetlen ejtőernyős ugrásra alkalmassá tett Ka-26-os volt a világon. Júniusban ezúttal is szerepelt Dunaújvárosban, ahol a bemutató-repülés mellett már az utasrepültetésből is kivette a részét. Ugyanezt megismételte szeptemberben Börgöndön is. 2014 májusában ismét bemutatót tartott Börgöndön a repülő majálison. 2014. július 16-án Tabajd közelében összetört.

2013-ban a II. Baracs-Kisapostag Repülőnapon Dunaújvárosban, utaskabinnal:

HA-MRA 2013-ban

Fotók: Sármási Zoltán

A rendszerváltás után sor került még egy adag Ka-26 beszerzésére, ők 1992-1993-ban érkeztek hazánkba. Természetesen valamennyi gép használtan került bevetésre nálunk. Közülük ma már egy gép sem repül, utoljára a HA-MZC állt meg 2021-ben.

HA-MZB, HA-MZC, HA-MZD, HA-MZE, HA-MZF, HA-MZG, HA-MZH, HA-MZI, HA-MZJ, HA-MZK, HA-MZL, HA-MZM, HA-MZN, HA-MZO, HA-MZP, HA-MZR, HA-MZS, HA-MZT, HA-MZU, HA-MZV, HA-MZW, HA-MZX

HA-MZX kicsi

HA-MZX – Sárváron teljesített szolgálatot 2012-ig

 

Üzemben lévő helikopterek. (5)

Kiállítva megtekinthető, illetve kiállításra váró helikopterek. (23)

Üzemen kívüli, meglévő helikopterek. (38)

Lezuhant, megsemmisült, összetört helikopterek. (29)

Selejtezett, elbontott helikopterek. (25)

Külföldre eladott helikopterek. (20)

 

A napjainkban is üzemben lévő Ka-26-os helikopterek a következők:

HA-HSF:

2011-ben Ukrajnából érkezett Őcsénybe az 1976-ban gyártott, 7605508 gyári számot és korábban CCCP-19668, majd UR-19668 jelzéseket viselő gép. 2013-tól teljesít szolgálatot.


Fotó: Sármási Zoltán

HA-MCB:

Hosszú ideig Szécsény környékén teljesített szolgálatot a mezőgazdasági repülés területén. 2014-től a balesetben összetört HA-MRA helyett dolgozik Agárdon.

HA-MCB

HA-MPL:

Hosszú ideig Ópályi környékén lehetett vele találkozni 2012-es leállításáig (Léna névre hallgat a vele dolgozók körében). 2018-tól újra repül, de most már Ikerváron. Az alábbi felvétel az eredeti festésével ábrázolja munka közben 1979-ben:

HA-MPL 1979-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

Később így nézett ki:

HA-MPL

HA-MRC:

Cegléd-Huszárdűlő térségében repült 2020-ig, majd Nyíregyházán folytatja aktív pályafutását.

HA-MRC

HA-MRC
P1110168
P1110054
Fotók: Jermi István

2022 tavaszán megújult festéssel kezdte meg a szezont:


Fotó: Keller Tamás

HA-MRF:

Sokáig Kunfehértó környékén vette üldözőbe a mezei kártevőket, 2018-tól  Sátoraljaújhelyen vetették be a szúnyogok ellen. Ő a 100. a magyarországi Ka-26 gépek sorában, egyben a meglévő gépek közül a legfiatalabb Kamov az országban. 2020-tól Nyíregyházán teljesít szolgálatot.

HA-MRF

Kiállítva 21 gép tekinthető meg az ország különböző pontjain, továbbá 10 gép külföldön melyek a következők:

404:

1971-1990 között szolgált a Honvédség kötelékében, ma pedig Németországban lehet megtekinteni, ahol Peenemünde múzeumában állították ki német jelzéssel (DDR-SPW).

404

408:

Előző társával ugyanabban az időben szolgált együtt. Kivonását követően kiállították Csepelen a Weiss Manfréd út mellett, a Kossuth Lajos Középiskola tanhangárának a kertjében.

408

505:

Kivonását követően ma a Szolnoki Repülőmúzeum állományának tagja, nemrég teljes külső felújítást kapott. Több alkalommal megfordult a Kecskeméti Repülőnapon, a légierő kiállításán. 2016-tól a RepTár kiállításán lehet megtekinteni, fedett helyen.

505

Fotó: www.airport-data.com

HA-MCI:

1997-ben kezdte meg a szolgálatot idehaza.  Nagyatádon repült 2007-ig. 2015-ben kiállították a helyi haditechnikai parkban.

HA-MCI

HA-MCJ:

1996-tól repült nálunk. Elég későn került az országba. Leállítását követően külső felújítást végeztek rajta, majd kiállították Székesfehérvár közelében, a 8-as főút 13-as kilométerénél PJ-HUN jelzéssel. Jelenleg Sárpentelén lehet megtalálni.

HA-MCJ

HA-MCM:

1996-tól repült nálunk ő is, egy időben mentési feladatokat is ellátott. 2004. július 31-én Dunaújváros mellett apróbb, 2005-ben Kalocsa mellett komolyabb sérüléseket szenvedett. Rendbe hozták, körülbelül 2008-ig ismét repült. 2009-ben Hernádnémetiben állt lapátok nélkül. 2010-től Szigethalmon tárolták egy ideiglenes telephelyen, majd 2012 őszén átszállították Dunavarsányba, ahol majd kiállításra fog kerülni.

HA-MCM

HA-MCQ:

1971-ben kezdte pályafutását a Honvédségnél 504-es oldalszámmal. 1986-tól 1996-ig a Magyar Televízió helikoptereként dolgozott HA-YTV lajstromjellel, majd Zsámbékon tárolták üzemen kívül. 2012-ben Budaörsön újjászületett, azóta ismét Zsámbékon lakott és a környéken dolgozott. 2015 őszén eladták Csehországba kiállítási célra, majd Észtországban talált új otthonra.

HA-YTV
HA-MCQ

Fotó: Keller Tamás

HA-MME:

1970-től 2015-ig dolgozott, az utolsó években Ikerváron. Jelenleg Németországban, Ribnitz-Damgartenben van kiállítva.


HA-MMG:

1970-ben kezdte a pályafutását. Utolsó éveiben Gyöngyöspatán dolgozott 2015-ös leállításáig. 2022 tavaszán kiállították az Aeroparkban.

HA-MMG

P1070436Fotó: Jermi István

2022. május 8-án az Aeroparkban:

Fotók: Sármási Zoltán

HA-MMW:

1974-től repült nálunk, utolsó aktív éveit Csányban töltötte. Leállították, mivel elfogyott belőle az üzemidő. 2017-től a Szigethalmi Vadasparkban látható kiállítva.

HA-MMW

HA-MNR:

1976-tól 1992-ig teljesített mezőgazdasági szolgálatot. Leállítását követően Csopakon, a Veszprém Megyei Növény- és Talajvédelmi Szolgálat telephelyén állították ki. 2008-ban még ott volt, majd átkerült a Fejér Megyei Növény- és Talajvédelmi Szolgálat telephelyére, Velencére.

HA-MNR

HA-MNU:

1977 és 1999 között teljesített szolgálatot. Napjainkban Nagylókon található kiállítva.

HA-MNU

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MNV:

1977-től teljesített szolgálatot, aktív pályafutása Őcsényben ért véget 2015-ben. 2021-től Szegeden a Hadiparkban látható kiállítva, egyelőre hiányos állapotban.



Fotók: Sármási Zoltán

HA-MNX:

1977-től 2003-ig szelte a levegőt, majd Székesfehérváron egy fészerben várt a sorsára motorok és reduktor nélkül 2015 tavaszáig. 2018-ban Hollandiába került kiállítási célra.

HA-MNX

HA-MPA:

1977 és 1994 között repült. Ma Sárszentmihályon látható kiállítva több, más típusú gép társaságában.

HA-MPA

HA-MPC:

Ő is 1977 és 1994 között teljesített szolgálatot. Napjainkban Bodajkon található a kabinja kiállítva, jelenleg felújítás alatt áll.

HA-MPC

HA-MPN:

1978-tól repült nálunk. Leállítását követően ő is Szigethalmon várta 2012 őszéig, hogy már korábban odakerült társával együtt kiállítsák, majd átköltözött Dunavarsányba, ahol elvileg idővel megtekinthető lesz.

HA-MPN

HA-MPO:

Szegeden teljesített szolgálatot ez az 1978-ban hazánkba érkezett gép. 2013 tavaszán műszaki hiba következtében megsérült, ezzel az aktív pályafutása véget ért.  Domaszéken tárolták 2019 őszéig, amikor gazdát cserélt és Ráckevére került egy ház udvarára kiállítási célból.

HA-MPO

Fotó: Sármási Zoltán

2013. november 7-én, üzemen kívül Szegeden:

HA-MPO 2013-ban

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MPU:

1978-tól 2004-ig repült, amikor június 9-én Tatánál légvezetéknek repült és összetört. Ami  maradt belőle, előbb Szigethalomra, majd Dunavarsányba került a HA-MCM és a HA-MPN mellé. Gazdát cserélt, jelenleg Dömsödön található, a már korábban oda került HA-MRQ mellett.

HA-MPU

HA-MPX:

1978-tól 1994-ig repült nálunk ez a gép, utána eladták az USA-ba. Ma Miltonban, Vermont államban tekinthető meg itt: 44°35’58.54″É ,  73° 9’50.10″Ny

HA-MPX

1979-ben még így nézett ki:

HA-MPX 1979-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MPZ:

1978-tól 2011-ig teljesített szolgálatot. Agárdon lakott, a kukacbombázás mellett repülőnapokon is feltűnt. 2009-ben ő képviselte a típust Budaörsön, a magyar mezőgazdasági repülés 50. születésnapján, valamint 2010-ben május 1-én a Gyúrói Repülőmajális lelkes közönségét kápráztatta el látványos programmal. Leállítását követően Bodajkra került megőrzésre, emléknek.

HA-MPZ

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRJ:

1970-ben kezdte a szolgálatot, ő volt a 401 számú, első katonai gép (majd egy ideig R-401 számon egyedüli Kamovként rendőrgép). Miután magánkézbe került, más gépekkel együtt Ikerváron dolgozott egészen 2015-ig. 2018-tól Agárdon pihent egy családi ház udvarán,  ahol a tervek szerint visszakapta volna a régi rendőrségi arculatát. Ehelyett 2020-ban eladták Svájcba kiállítási célra.

HA-MRJ

HA-MRM:

1984-től repült polgári lajstromban. Leállították, majd évekig  Sümeg közelében, Gyepükaján mellett tárolták.  2015-ben Székesfehérvárra került egy gyűjtő udvarába, motorokkal, reduktorral, indítható állapotban. 2019-ben eladták Kínába kiállítási célra.

HA-MRM

HA-MRN:

Előző társával egy időben került polgári lajstromba. Őcsény repülőterének egyik színfoltja volt 2015-ös leállításáig. Később eladták Kínába, ahol a Jiangxi Helicopter Museum-ban talált otthonra.

HA-MRN

HA-MRO:

1971-től 1984-ig a Honvédség kötelékében szolgált 604-es oldalszámmal, majd kivonását követően polgári lajstromban repült tovább 1993-ig. Selejtezését követően helyreállították eredeti katonai festését és Seregélyesen kiállították.

HA-MRO

HA-MRP:

1984-től 2008-ig teljesített szolgálatot, majd Rábapatyon tárolták motorok nélkül. 2021-ben Budapestre került, ahol a Dózsa György út és az Angyalföldi út kereszteződésénél állították ki egy épület földszintjén.

HA-MRP

2022. május 7-én a jelenlegi kiállítási helyén:

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MRQ:

1970-től 1990-ig katonai szolgálatban 510 oldalszámmal, majd 1990-től polgári lajstromban repült nálunk. Jelenleg Dömsödön található kiállítva.

HA-MRQ

HA-MRS:

1971-től 1990-ig katonai színekben repült, majd Őcsényben dolgozott 2015-ig, amikor leállították, mert a sárkány élettartama elérte a gyár által megadott maximumot. 2021-ben Börgöndre került kiállítási célra, ahol az eredeti honvédségi állapotát tervezik visszaállítani.

HA-MRS

HA-MRW:

1971-től 1990-ig a Honvédség kötelékében szolgált 509-es oldalszámmal. Utána Gyöngyöspata lett a telephelye, ahol több zöld Kamovval együtt repült 2012-ig, amikor kifogyott belőle az üzemidő, ezért leállították. 2021-től utaskabinnal kiállítva látható Gyöngyösön.

HA-MRW

HA-MRZ:

1971-től 1990-ig katonai szolgálatot teljesített, majd 2002-ig a For Life mentőgépeként repült. Leállítását követően Kadarkúton tárolták. 2013 végén eladták Hollandiába kiállítási célra.

HA-MRZ

Fotó: www.kamov.hu

HA-MZE:

1992-től 2000-ig repült, majd Őcsényben tárolták üzemen kívül. 2017-ben újra üzembe helyezték és 2021 végéig repült. Aktív pályafutása befejezését követően Kiskőrösön állítják ki.

HA-MZE

HA-MZP:

1993-ban került hazánkba. Kiskunfélegyházán és környékén dolgozott évekig, majd 2016-ban Kaposújlakra került. 2017. június 23-án az állóhelyén szélviharban felborult és összetört. 2018-ban Németországba, Bad Driburgba került kiállítási célra.

HA-MZP

Fotók: Fazekas Gergely

Számos gép van hazánkban, amelyek jelenleg üzemen kívül ugyan, de még megvannak valamilyen állapotban. Közülük még kerülhetnek ki olyan gépek, amelyek valahol kiállítva idézik majd fel a típus fénykorát, és olyanok is, amelyek visszatérnek a levegőbe. Ezek a gépek a következők:

HA-HCF:

2022-ben Romániából került Nyíregyházára és kezdte meg hazánkban aktív szolgálatát felújítás után a korábban YR-DDD lajstromjelet viselő gép. 2023-tól munka hiányában pihenőre vonult.


Fotók: Jávor János

HA-MCE:

1994-től teljesített szolgálatot. Győrújbarát volt a telephelye. 2013-ban leállították.

HA-MCE

HA-MCN:

1996-ban került hazánkba. 2013-tól Győrújbarát térségében dolgozott az akkor leállított HA-MCE helyett 2021-ig. 2022-től pihen.

HA-MCN

HA-MCO:

Pápa-Tapolcafőn dolgozott 2015-ös leállításáig, jelenleg Gyarmaton tárolják.

HA-MCO

HA-MCP:

Pécsváradon és vidékén teljesített szolgálatot. 2013-ban kifogyott belőle az üzemidő, ezért leállították.

HA-MCP

HA-MMD:

Az őcsényi repülőtér lakója. Többi társához hasonlóan mezőgazdasági gépként dolgozott 1970-től 2013-as leállításáig.

HA-MMD

HA-MMF:

1970-től 2011-ig dolgozott. Az utolsó években Zsámbék volt a telephelye, az aktív szolgálatot Budaörsön fejezte be.

HA-MMF

HA-MMO:

1973-tól 1993-ig tartottak az aktív évei. Őcsényben ért véget a pályafutása.

HA-MMO fénykorában

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MMO

HA-MMQ:

1974 és 1993 között repült. Később az alsó képen látható állapotban leledzett Pápán. Egy rövid veresegyházi időszak után jelenleg Hatvanban található meg. Érdekessége, hogy ő volt az 50-edik új Ka-26 az országban, ki is állították a BNV-n 1974-ben.

HA-MMQ 1974-ben

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MMQ

Fotó: www.kamov.hu

HA-MMS:

1973-tól repült. Régebben Kadarkúton és környékén teljesített szolgálatot, majd évekig üzemen kívül tárolták. 2016-ban üzembe helyezték, de 2018-ban ismét leállították.

HA-MMS

HA-MMT:

1974-től repült magyar lajstromban. Leállították, sokáig lakott egy társával együtt Sümegen. 2013 nyarának elején Szegedre került a megsérült HA-MPO pótlására. 2016-ban még bemutatót tartott az I. Szegedi Repülőnapok és Légiparádé keretében, de később ilyesmire már nem került sor. 2022 tavaszáig üzemen kívül pihent a szokásos állóhelyén egyre romosabb állapotban, majd ismeretlen helyre szállították.

HA-MMT

2013. november 7-én Szegeden:

HA-MMT Szegeden

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MMX:

1974-től repült, aztán sokáig Ikerváron pihent. Jelenlegi tartózkodási helye nem ismert.

HA-MMX

HA-MNE:

1974-től repült nálunk, ma Kadarkúton található üzemen kívül.

HA-MNE az 1970-es években

1970-es években mezőgazdasági munkát végez (Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből)

HA-MNE 2004-ben

2004. augusztus 13-án Szolnokon a MAYDAY 2004 nemzetközi mentési gyakorlaton a HA-MCM kabinjával repül

HA-MNH:

1975-ben kezdte a szolgálatot. Rádpusztán lakott, a Balaton déli partján és környékén is lehetett vele találkozni. 2017. július 10-én  Karádon viharban felborult, összetört. A maradványai Kaposújlakra kerültek.

HA-MNH

HA-MNM:

Ágostonpuszta volt a gép törzshelye, innen indult bevetésre a mezőgazdaság kártevői ellen 1996-tól 2013-as leállításáig.

HA-MNM

HA-MNO:

1976-tól dolgozott, az utolsó időkben Koroncó térségében teljesített szolgálatot 2017-ig.

HA-MNO

HA-MNQ:

1976-ban kezdte meg a szolgálatot. Ikerváron és környékén dolgozott 2017-es leállításáig. Jelenleg Pápa-Pálházán tárolják üzemen kívül.

HA-MNQ

HA-MNT:

1977-től repült Magyarországon, jelenleg már nem üzemel. Valószínűleg Kunfehértón lakik.

HA-MNT

HA-MNW:

Eredetileg 2012-ig repült, majd Velencén pihent leállítva. 2017-től az összetört HA-MNH helyett dolgozott Rádpusztán 2022-ig. 2023-tól pihen.

HA-MNW

HA-MNY:

Encs környékén ijesztgette sokáig a termőföldek kártevőit. 2016-tól Pápa-Tapolcafő térségében dolgozott. 2018-tól Pápa-Pálházán pihen.

HA-MNY

HA-MPB:

Ez a különleges festésű gép Kéthelyen üzemelt 2015-ig, majd átköltözött előbb Őcsénybe, majd Kadarkútra. 2019-ben a II. Budaörsi Airshow keretében láthatta a nagyközönség bemutató-repülés és kötelékrepülés közben más helikopterekkel együtt. 2020-tól üzemen kívül pihen.

HA-MPB

HA-MPD:

1977-től teljesített szolgálatot, ma Cegléd-Huszárdűlőn lakik. 2010-től üzemen kívül van.

HA-MPD

HA-MPT:

Sokáig Olasz vidékén hangzott fel a típusra jellemző jól ismert hangja, 2021-től Kadarkúton dolgozott. 2021 telén Budaörsön újrafestették, 2022. március 15-én az Aeroparkban vendégszerepelt közönség előtt. 2023-tól pihen.

HA-MPT

HA-MRE:

1978-ban állt szolgálatba. Hosszú ideig Csány környékén riogatta a kártevőket. 2017-től Győrújbarát az állomáshelye. Jelenleg nem üzemel.

HA-MRE

HA-MRG:

1979-től 1993-ig tartó pályafutását követően szétszedték és összecsomagolták. Jelenleg Gyöngyöspatán tárolják.

HA-MRG

Fotó: Farkas Imre gyűjteményéből

HA-MRH:

1979-től 2003-ig repült, amikor augusztus 31-én összetört. Valahol Budapesten még megvan.

HA-MRH

HA-MRY:

1971-től 1990-es kivonásáig katonai szolgálatot látott el, majd az újonnan megalakult For Life Mentőszolgálat első mentőhelikoptereként üzemelt 1998-ig, amikor kényszerleszállás közben összetört. Napjainkra mindössze a törött kabin maradt meg belőle, amely Kaposújlakon található.

HA-MRY

HA-MZB:

1992-ben kezdte hazai pályafutását. Sokáig Hármashatárhegyen lakott és alkalmanként sétarepülésen lehetett vele részt venni. Később ő is mezőgazdasági területen tevékenykedett. 2009-ben összetört. Sokáig Budaörsön várta sorsa jobbra fordulását, illetve új gazdáját. Jelenleg Mátyásföldön az egykori Ikarus gyár területén tárolják, továbbra is romos állapotban.

HA-MZB

HA-MZC:

1992-től 2021-ig Nyíregyházán és környékén eredt a kukacok nyomába.

HA-MZC

HA-MZF:

1992-ben kezdte meg a szolgálatot Gyöngyöspatán, ahol több év szünet után 2016-tól újra repült 2019-ig. Jelenleg eladásra vár.

HA-MZF

HA-MZG:

1992-ben került az országba, de tényleges üzemre nem került sor. 1993-ban már selejtezték is. Magyar lajstromjelét nem kapta meg. Sokáig Pápa-Tapolcafőn, majd Veresegyházon pihent a szabad ég alatt előző jelzésével (19288). Jelenleg Hatvanban teszi ugyanezt.

HA-MZG

Fotó: www.kamov.hu

HA-MZH:

1992-től repült. 2005. július 21-én Csanádpalotán összetört. A baleset utáni maradványai ma Békéscsabán vannak.

HA-MZH

HA-MZI:

Pápa-Pálháza és térsége hallhatta a hangját, amikor bevetésre ment  1992-től 2013-as leállításáig. Jelenleg Kadarkúton pihen.

HA-MZI

HA-MZJ:

1993-tól 2005-ig üzemelt Pécsváradon. Kilenc év pihenő után 2014-ben reaktiválták a leállított HA-MCP helyett, majd 2015-ben ismét leállították.

HA-MZJ

HA-MZN:

1992-től repült magyar lajstromban. Sátoraljaújhelyen és vidékén lehetett őt a levegőben látni 2017-es leállításáig.

HA-MZN

HA-MZR:

1993-1997 között repült nálunk. Ma darabokban lelhető fel Kisújszálláson.

HA-MZR

Fotó: www.airport-data.com

HA-MZX:

Bár ő is zöld Kamov, nem Gyöngyöspatán lakik, 1998-tól 2014-ig repült, amikor Sárváron leállították az üzemeltető cég felszámolása miatt. Jelenleg új gazdáját várja Rábapatyon.

HA-MZX

Az oldal összeállításában segítségemre volt információkkal, fényképekkel Horváth Balázs, Keller Tamás és Timár Zoltán. Ezúton mondok nekik köszönetet!

Külön nem jelölt fotók: www.aviainfo.hu

9 hozzászólás “Kamov Ka-26 helikopter” bejegyzéshez

  1. Tisztelt Géptulajdonosok!
    Üzemen kívüli Kamov helikoptert keresek kertembe amit felújítanék!
    köszönettel:
    csaba

    1. Tisztelt Németh Csaba!

      Zsámbékon van egy eladó üzemen kívüli Kamov helikopter, amely kiállítási célra alkalmas lehet. Az alábbi hirdetésben részletes információkat talál a gépről és az eladóról.

      https://www.planecheck.com?ent=da&id=25412

      Üdvözlettel:

      Sármási Zoltán

  2. Üdvözlet Mindenkinek!
    Keresnék katonai gyűjteményembe egy megmentendő Kamov ka26 ot kiállításra .
    Bármilyen megoldás ( több darabból összeállítani ) is érdekelne.Sajnos millióim nincsenek rá,de hátha egy valahol porladozónak szebb nyugdíjas évei lennének!
    Köszönettel :Szalai Norbert 06209938347
    szalaiautoszerviz@gmail.com

  3. 408:
    A Kossuth Lajos Középiskola tanhangára nem Tökölön van hanem a XXI.kerületben a Weiss Manfréd út mellett.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .