Az alábbi oldalon néhány, jelenleg üzemen kívüli An-2 utasszállító repülőgépet mutatok be, amelyek megérdemelnék, hogy újra repüljenek.
HA-ABG:
1991-ben került hazánkba és 2010-ig teljesített aktív szolgálatot. A balatonkeresztúri repülőtér állandó lakója. Sajnos hosszú ideje nem repül már és a szabad ég alatt várja sorsa jobbra fordulását.
Fotó: www.avia-info.hu
HA-ABK:
A DOSZAAF fekete 12-es oldalszámával került Magyarországra, majd 1992-ben civil lajstromjelet kapott. Szentkirályszabadján lakik a hangárban mondhatni emberemlékezet óta, mert repülni nem tudom, ki és mikor láthatta utoljára.
Fotó: www.avia-info.hu
HA-ABN:
1993-ban érkezett hazánkba és egy ideig Zalaegerszeg-Andráshida repülőtéren lakott. A helyi rendezvényeken lehetett vele repülni még valamikor az ősidőkben. Aztán beköltözött Szentkirályszabadjára a HA-ABK mellé a hangárba és most ott várja az újjászületést.
Fotó: www.avia-info.hu
HA-ANV:
1988-tól hosszú időn keresztül Dunaújvárosban üzemelt, majd lakott Dunakeszin és Gödöllőn is. Végül Budaörsön kötött ki, ahol 2018-tól a szabad ég alatt a földön álmodik szebb napokról. A HA-YHJ előde volt a Legendák a Levegőben sorozat rendezvényein országszerte.
HA-MAG:
1992-ben jött hazánkba. Előbb a Hortobágyon, majd Kecskéden talált otthonra. Régebben gyakran megfordult repülőnapokon szerte az országban, majd a kecskédi bázisáról előbb Dunavarsányba került, majd onnan tovább Kaposújlakra, ahol több társával együtt várja, hogy repülhessen, jelenleg motor nélkül.
HA-MDZ:
1980-ban kezdte aktív pályafutását, majd a rendszerváltás után Siófok-Kiliti repülőterén dolgozott. Ott váltott pihenő üzemmódba, majd átköltözött Kaposújlakra, ahol évek óta az új gazdáját várja.
Fotó: www.avia-info.hu
HA-YHB:
1979-ben kezdte pályafutását nálunk. Különlegessége, hogy mezőgazdasági alkalmazásra kifejlesztett társaitól eltérően a fotogrammetriai (térképész) feladatokhoz használt PF változatú gépről van szó, melyből mindössze 5 példány került hozzánk. Ebből magyar lajstromban egy gép repül Jakabszálláson (HA-YHD), két gép üzemen kívül van (HA-YHB, HA-YHC), egy gép Fertőszentmiklóson állomásozik, osztrák felségjel alatt (HA-YHA (ma OM-EIB)), egy gépet pedig több évtizedes kaposújlaki pihenő után felújítva eladtak Csehországba és most ott repül (HA-YHE).
A HA-YHB-t a rendszerváltás után az Air Service Kft. üzemeltette Budaörsön, amely a MÉM Repülőgépes Szolgálat jogutódaként alakult meg, majd idővel megszűnt. 2008 tavaszán egy viharban a szél felborította a gépet, minek következtében a törzse megroppant, illetve a bal alsó szárnya deformálódott. Sajnos helyreállítására nem került sor, a gép a mai napig üzemképtelenül áll a budaörsi repülőtéren a szabadban. Egyetlen szerepe a május végi gyermeknapi rendezvényeken volt 2010-ig, amikor az érdeklődők belülről is megtekinthették a gépet. Azóta már ilyen célra sem használják. Régebben időről időre felröppent a hír, hogy rövidesen elkerül Budaörsről, és felújítás után ismét a levegőbe emelkedhet, de mostanában nem hallani erről.
2010. október 16-án így nézett ki a gép:
2012. április 22: a helyzet a korábbiakhoz képest mit sem változott.
Fotók: Sármási Zoltán
HA-YHC:
A néhai Lipp László atya égi temploma eredetileg ugyancsak 1979-ben állt üzembe. Sokáig Budaörsön lakott, majd külföldi tulajdonoshoz került, végül Bőnyben kötött ki – ma is ott pihen szabad ég alatt.
Fotó: www.avia-info.hu
Egy hozzászólás “Néhány jobb sorsra érdemes utasszállító An-2 repülőgép” bejegyzéshez