Ezzel a lengyel-amerikai gyártmányú, meglehetősen egyedi kinézetű repülőgép-típussal elsősorban vidéken lehetett találkozni hazánkban 1980-tól kezdve, amikor jelentős számban érkeztek hozzánk a mezőgazdasági repülés számára. Összesen 54 gép fordult meg nálunk, legtöbbjük a rendszerváltás előtti évtizedben teljesített szolgálatot. A permetezés mellett tűzoltásra is kiválóan alkalmas a gép, ezzel kapcsolatban 1993 nyarán Érsekcsanádon volt egy bemutató a légi tűzoltás lehetőségeiről, ahol a HA-MTG repült.(Forrás: Horváth Balázs) Ebben a szerepkörben azonban nem terjedt el a típus.
A PZL M-18 kifejlesztése amerikai segítséggel történt, ennek köszönhetően az ottani elvárásoknak is megfelelő repülőgép született. Nem véletlen, hogy az 1990-es évektől a hazai példányok nagy része Amerikába vándorolt új tulajdonoshoz, mivel nálunk hanyatlásnak indult a mezőgazdasági repülés, ott pedig szívesen fogadták az itt fölöslegessé váló gépeket. Jelenleg összesen két gép üzemképes Magyarországon, egynek pedig csak maradványai vannak meg. Az üzemben lévő két gépet Mezőhegyesen lehet megtalálni, ahol az Air Patrol Kft. tevékenykedik velük.
Repülőnapok programján főleg az 1990-es évek elején szerepelt a típus, így például Budaörsön több alkalommal is lehetett látni (1989. június 11-én a HA-MUJ és a HA-MUR, 1990. június 24-én a HA-MUM és a HA-MTC, 1991. június 8-9-én a HA-MUR és a HA-MTD mutatkozott be a közönségnek). Később eltűntek a repülőnapok állandó résztvevői közül, egyedül a HA-MUR jelent meg később repülőnapon, Őcsényben, 2004. augusztus 7-én.
(Forrás: Mészáros András tanulmánya a Magyar Repüléstörténeti Társaság 2006-os konferenciakönyvében)
A HA-MUR 2007-ig Őcsényben állomásozott, ott került sor 2007. szeptember 11-én arra a bemutatóra, ahol az EU egyes szakemberei számára kellett prezentálni a hazai légi növényvédelmet An-2, Kamov 26, és Dromader részvételével. (Forrás: Horváth Balázs) Ezt követően a gép elhagyta hazánkat és Kubában folytatta pályafutását.
2010-ben Békéscsabán tervbe vették, hogy részt vesz egy gép az ottani repülőnap programjában, végül elmaradt az egész rendezvény.
2011-ben az akkor négy utolsó működő gép egyike, a HA-MTP is elhagyta az országot, napjainkban Kassán lehet vele találkozni.
2013 őszén az egy ideje Tiszasülyön pihenő HA-MVA távozott hazánkból új gazdájához Romániába.
2016 szeptemberében megjelent a típus az I. Szegedi Repülőnapok és Légiparádé plakátjain, ám a végleges programból már kimaradtak és nem is látogattak el a gépek a rendezvényre.
A mezőgazdasági repülést egykor meghatározó gépekből nincs múzeumban megőrzött példány, így jelenleg egyedül a meglévő gépek tulajdonosa kezében van a típus magyarországi sorsa és jövője.
Az 54 magyar gép lajstromjele a következő:
Meglévő, üzemképes repülőgépek. (2)
Lezuhant, megsemmisült, összetört repülőgépek. (9)
Külföldre eladott repülőgépek. (45)
HA-MTA, HA-MTB, HA-MTC, HA-MTD, HA-MTE, HA-MTF, HA-MTG, HA-MTH, HA-MTI, HA-MTJ, HA-MTK, HA-MTL, HA-MTM, HA-MTN, HA-MTO, HA-MTP, HA-MTR, HA-MTS, HA-MTU, HA-MTV, HA-MTX, HA-MTY(1), HA-MTY(2), HA-MTZ
HA-MTB 1981-ben (1985-ben lezuhant)
Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből
HA-MUA, HA-MUB, HA-MUC, HA-MUD, HA-MUE, HA-MUF, HA-MUG, HA-MUH, HA-MUI, HA-MUJ, HA-MUK, HA-MUL, HA-MUM, HA-MUN, HA-MUO, HA-MUP, HA-MUR, HA-MUS, HA-MUT, HA-MUV, HA-MUX, HA-MUZ
HA-MUR – 2007-ben eladták
A HA-MT és a HA-MU sorozat valamennyi példánya a MÉM RSZ kötelékében teljesített szolgálatot, majd annak megszűnését követően kerültek (főleg külföldi) magánkézbe.
Az utolsó hét gép a PZL M-18A változathoz tartozott, ők később, az 1990-es években érkeztek Magyarországra. Valamennyi magántulajdonban, kisebb cégeknél repül(t):
HA-MVA, HA-MVB, HA-MVC, HA-MVD, HA-MVE, HA-MVF, HA-MVG
HA-BNI
HA-MVF – eladva 2001-ben
HA-BNI – 2015-től 2016-ig repült nálunk
(Fotó: Hantos István)
A meglévő repülőgépek a következők:
HA-MTY(2):
Későbbi beszerzésről van szó, 1994-ben érkezett Magyarországra, és Mezőhegyesen repül. 2009. március 19-én felszállás közben összetört. A balesetről itt lehet részletes leírást olvasni. Szerencsére helyreállították így ma a két működőképes gép egyike.
HA-MUI:
1982-ben kezdte meg hazai szolgálatát a MÉM RSZ-nél, majd folytatta magánkézben Mezőhegyesen, ahol 1994. június 29-én összetört. A pilótafülke, illetve a szárnyai részben megmaradtak.
Fotó: Zsupos Zsolt weboldala
HA-MVB:
1996-os hazai üzembe helyezésétől kezdve Mezőhegyesen szolgál.
A 2000-es évek második felében megjelent hazánkban három külföldi eredetű gép (OK-TGR, YU-BNX, YU-BOV), szétszedett állapotban. Egyikükről készült az alábbi felvétel, valószínűleg még Csehországban. 2005 júniusában Budaörsön tűnt fel, egészen 2007-ig ott pihent. Utóbbi év november 26-án már Kaposújlakon lehetett vele találkozni. A másik két gép 2007. március 31-én szintén ott leledzett, később nyomuk veszett. (Forrás: Horváth Balázs)
Fotó: www.planes.cz
Külön nem jelölt fotók: www.avia–info.hu