A Zlin 226, 326, 526, 726-os repülőgépek, a Trénerek családja az 1960-as évektől jelent meg hazánkban. Kezdetben elsősorban műrepülésre, illetve oktatásra használták őket, később egyre inkább a vitorlázó-vontatás lett a legfontosabb feladatuk. Az 1970-es évek második felétől bekövetkező sorozatos selejtezésüket követően a rendszerváltás számos Tréner esetében az újjászületést jelentette. Közülük néhányan még napjainkban is aktív szolgálatot teljesítenek, a többi megmaradt gép a hangár sarkában leállítva várja új tulajdonosát, vagy az esedékes nagyjavítást.
Üzemben lévő repülőgépek: 10 (2 Zlin-226, 2 Zlin-326, 5 Zlin-526)
Kiállított repülőgépek: 2 (1 Zlin-226, 1 Zlin-326)
Lezuhant, megsemmisült, összetört repülőgépek: 19 (3 Zlin-226, 5 Zlin-326, 8 Zlin-526, 3 Zlin-726)
Külföldre eladott repülőgépek: 26 (3 Zlin-226, 5 Zlin-326, 18 Zlin-526, 2 Zlin-726)
Üzemen kívüli repülőgépek: 2 (1 Zlin-226, 1 Zlin-726)
Selejtezett, elbontott repülőgépek: 2 (1 Zlin-226, 1 Zlin-526)
A Zlin-226-os típusból 11 gép repült magyar lajstromban. Közülük négy példány található ma is az országban, ebből kettő üzemképes.
HA-TRA, HA-TRB, HA-TRC, HA-TRD, HA-TRE(1), HA-TRF, HA-TRG, HA-TRH, HA-TRL, HA-TRM, HA-TRN
HA-TRA:
1959-ben elsőként érkezett hazánkba a típusból. 1975-ben selejtezték, majd egy átépítést követően 1990-ben újra üzembe helyezték. 2012-ben az esedékes üzemidő-hosszabbítás miatt leállították. 2016-tól újra repül megszokott állomáshelyén, Miskolcon.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-TRG:
1960-tól 1973-as selejtezéséig repült, majd a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti gyűjteményében került kiállításra a Petőfi Csarnokban.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-TRL:
1961-től teljesített szolgálatot a műrepülő válogatott gépeként. Katona Sándor 1962-ben vele szerzett világbajnoki címet Budaörsön a Motoros Műrepülő Világbajnokságon. 1975-ben selejtezték. 1990-től újra repült, utoljára 2001-ben újították fel. Jelenleg Tökölön pihen leállítva, motorfelújításra vár.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-TRM:
Első körben 1961-től repült 1976-os selejtezéséig. 2000-ben Nyíregyházán felújították, azóta újra üzemben van és Tökölön állomásozik. 2011-ben újabb felújítást és új festést kapott. Alkalmanként Talabos Gábor szokott vele műrepülni hazai repülőnapokon.
A Zlin-326-os típusból 13 gép került az évek során Magyarországra. Ma összesen hárman vannak itthon, közülük kettő jelenleg is üzemel.
HA-TRE(2), HA-TRI, HA-TRJ, HA-TRK, HA-TRO, HA-TRP, HA-TRR, HA-TRS, HA-TRT, HA-TRU, HA-TRV, HA-TRY, HA-TRZ
HA-TRE(2):
Eredetileg nem nálunk kezdte a szolgálatot, több országban is megfordult, mire hazánkba érkezett 2002-ben. Azóta Nyíregyházán a Tréner Kft. üzemelteti.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-TRO:
1963-tól 1980-ig repült hazánkban. Selejtezését követően a Petőfi Csarnokban talált otthonra, a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításán.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-TRT:
1963-ban került az országba több társával együtt. 1979-ben selejtezték, majd 1992-ben átépítést követően helyezték újra üzembe. Napjainkban Szegeden teljesít szolgálatot, ahol vitorlázó-vontatásra használják.
A Zlin-526-os sorozatból származott egykor a legtöbb magyar lajstromjelet viselő Tréner, az évek során összesen 31 példány. Jelenleg öt gép van közülük hazánkban.
HA-CDP, HA-EVA, HA-IAA, HA-IAB, HA-IAC, HA-SAA, HA-SAB, HA-SAC, HA-SAD, HA-SAE, HA-SAF, HA-SAG(1), HA-SAG(2), HA-SAH, HA-SAI, HA-SAJ, HA-SAK, HA-SAL, HA-SAM, HA-SAN, HA-SAO, HA-SAP, HA-SAR, HA-SAS, HA-SAT, HA-SAU, HA-SAV, HA-SAW(1), HA-SAW(2), HA-SAX, HA-SAY, HA-SAZ
HA-CDP:
A „legújabb” Zlin Tréner hazánkban, 2022-ben érkezett hozzánk és kapott magyar lajstromjelet. Békéscsabán állomásozik más Zlin Trénerek társaságában.
HA-EVA:
2009-ben került magyar lajstromba. Üzemel, napjainkban Atkáron lehet megtalálni.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-SAC:
Először 1967-ben kezdett nálunk repülni, majd igen hamar, már 1973-ban leállították. A rendszerváltást követően 1992-ben újították fel, azóta Békéscsabán teljesít szolgálatot vontatógépként.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-SAM:
1970-ben került az országba. 1982-ben egy előző évben szerzett sérülés miatt selejtezték. Előbb a Farkashegyen a katlanban, majd Pákozdon volt kiállítva. 2000-ben felújították, azóta kisebb-nagyobb szünetekkel újra repül. Budaörsön a nagy hangárban lakik.
Fotó: www.avia–info.hu
HA-SAU:
1974-es évjárat. Néhány Romániában töltött év után ma újra hazánkban, Békéscsabán teljesít szolgálatot.
Fotó: www.avia–info.hu
A Zlin-726-os típusból összesen 6 példány került az országba. A meglévő gépek száma 2017-ben csökkent az addigi, hosszú ideje állandó háromról egyre, és ő sem üzemképes.
HA-SDA, HA-SDB, HA-SDC, HA-SDE, HA-SDF, HA-SDG
HA-SDG:
Ugyancsak 1977-ben helyezték nálunk üzembe. 1994. augusztus 3-án Budaörsön kényszerleszállás közben megsérült, azóta javításra vár. Sokáig Gödöllőn lakott, jelenleg Budaörsön pihen. Tervbe van véve a felújítása. Ma a típus utolsó magyarországi képviselője.
Fotó: www.avia–info.hu
A Zlin Trénerek családjáról, a magyarországi gépekről további részletes információk találhatók Tóth Géza weboldalán, Varga Ákos Endre honlapján és természetesen a www.avia–info.hu-n.
HA-TRA ismét repül Miskolcon.
Vontatunk és iskolázunk vele.
Köszönöm a jó hírt!
Az utcsó pillanatban lett meg a motoros szakszóm 726 -ra/-tal,
egy ÉNy Eu -i országban. Hatalmas élmény és emlék …. volt.
Később lett más tipus is munka miatt, de maradtam a vitorlánál 🙂
Jó Leszállást !
A pilóták is szép lassan feledésbe merültek, mint pl.:
Fejes Péter, Tóth József, vagy Simon László SINYA ….
(és sokan mások)
HA-TRA.
Pilóta karrierem első kedves repülőgépe, mellyel volt szerencsém 25 órát repülni 1965-ben. Nagyon örülök annak, hogy még mindíg üzemképes, köszönhetően nyilván a gondos és szerető szakmai törődésnek.