Zlin-226/326/526/726 “Tréner” repülőgépcsalád

A Zlin 226, 326, 526, 726-os repülőgépek, a Trénerek családja az 1960-as évektől jelent meg hazánkban. Kezdetben elsősorban műrepülésre, illetve oktatásra használták őket, később egyre inkább a vitorlázó-vontatás lett a legfontosabb feladatuk. Az 1970-es évek második felétől bekövetkező sorozatos selejtezésüket követően a rendszerváltás számos Tréner esetében az újjászületést jelentette. Közülük néhányan még napjainkban is aktív szolgálatot teljesítenek, a többi megmaradt gép a hangár sarkában leállítva várja új tulajdonosát, vagy az esedékes nagyjavítást.

Üzemben lévő repülőgépek: 8 (2 Zlin-226, 2 Zlin-326, 3 Zlin-526)

Kiállított repülőgépek: 2 (1 Zlin-226, 1 Zlin-326)

Lezuhant, megsemmisült, összetört repülőgépek: 19 (3 Zlin-226, 5 Zlin-326, 8 Zlin-526, 3 Zlin-726)

Külföldre eladott repülőgépek: 27 (3 Zlin-226, 5 Zlin-326, 19 Zlin-526, 2 Zlin-726)

Üzemen kívüli repülőgépek: 2 (1 Zlin-226, 1 Zlin-726)

Selejtezett, elbontott repülőgépek: 2 (1 Zlin-226, 1 Zlin-526)

A Zlin-226-os típusból 11 gép repült magyar lajstromban. Közülük négy példány található ma is az országban, ebből kettő üzemképes.

HA-TRA, HA-TRB, HA-TRC, HA-TRD, HA-TRE(1), HA-TRF, HA-TRG, HA-TRH, HA-TRL, HA-TRM, HA-TRN

HA-TRA:

1959-ben elsőként érkezett hazánkba a típusból. 1975-ben selejtezték, majd egy átépítést követően 1990-ben újra üzembe helyezték. 2012-ben az esedékes üzemidő-hosszabbítás miatt leállították. 2016-tól újra repül megszokott állomáshelyén, Miskolcon.

HA-TRAFotó: www.aviainfo.hu

HA-TRA-1

HA-TRA-2

HA-TRA-3

HA-TRA-4
Fotók: Gyarmati Géza

HA-TRD:

1960-tól repült nálunk. 1974-ben selejtezték, majd hosszú szünet után az előző társához hasonló átépítést követően 1995-ben újra a levegőbe emelkedett. Péren teljesített szolgálatot, majd eladták Szlovákiába, ahol OM-TRD lajstromjel alatt repül.

HA-TRD
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-TRG:

1960-tól 1973-as selejtezéséig repült, majd a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti gyűjteményében került kiállításra a Petőfi Csarnokban.

HA-TRG
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-TRL:

1961-től teljesített szolgálatot a műrepülő válogatott gépeként. Katona Sándor 1962-ben vele szerzett világbajnoki címet Budaörsön a Motoros Műrepülő Világbajnokságon. 1975-ben selejtezték. 1990-től újra repült, utoljára 2001-ben újították fel. Jelenleg Tökölön pihen leállítva, motorfelújításra vár.

HA-TRL
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-TRM:

Első körben 1961-től repült 1976-os selejtezéséig. 2000-ben Nyíregyházán felújították, azóta újra üzemben van és Tökölön állomásozik. 2011-ben újabb felújítást és új festést kapott. Alkalmanként Talabos Gábor szokott vele műrepülni hazai repülőnapokon.

HA-TRM
Fotó: Sármási Zoltán

A Zlin-326-os típusból 13 gép került az évek során Magyarországra. Ma összesen hárman vannak itthon, közülük kettő jelenleg is üzemel.

HA-TRE(2), HA-TRI, HA-TRJ, HA-TRK, HA-TRO, HA-TRP, HA-TRR, HA-TRS, HA-TRT, HA-TRU, HA-TRV, HA-TRY, HA-TRZ

HA-TRE(2):

Eredetileg nem nálunk kezdte a szolgálatot, több országban is megfordult, mire hazánkba érkezett 2002-ben. Azóta Nyíregyházán a Tréner Kft. üzemelteti.

HA-TRE
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-TRO:

1963-tól 1980-ig repült hazánkban. Selejtezését követően a Petőfi Csarnokban talált otthonra, a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításán.

HA-TRO
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-TRT:

1963-ban került az országba több társával együtt. 1979-ben selejtezték, majd 1992-ben átépítést követően helyezték újra üzembe. Napjainkban Szegeden teljesít szolgálatot, ahol vitorlázó-vontatásra használják.

HA-TRT

HA-TRT.1

HA-TRT
Fotók: Sármási Zoltán

A Zlin-526-os sorozatból származott egykor a legtöbb magyar lajstromjelet viselő Tréner, az évek során összesen 31 példány. Jelenleg három gép van közülük hazánkban.

HA-EVA, HA-IAA, HA-IAB, HA-IAC, HA-SAA, HA-SAB, HA-SAC, HA-SAD, HA-SAE, HA-SAF, HA-SAG(1), HA-SAG(2), HA-SAH, HA-SAI, HA-SAJ, HA-SAK, HA-SAL, HA-SAM, HA-SAN, HA-SAO, HA-SAP, HA-SAR, HA-SAS, HA-SAT, HA-SAU, HA-SAV, HA-SAW(1), HA-SAW(2), HA-SAX, HA-SAY, HA-SAZ

HA-EVA:

A “legújabb” Zlin Tréner hazánkban, 2009-ben került magyar lajstromba. Üzemel, napjainkban Atkáron lehet megtalálni.

HA-EVA
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-SAC:

Először 1967-ben kezdett nálunk repülni, majd igen hamar, már 1973-ban leállították. A rendszerváltást követően 1992-ben újították fel, azóta Békéscsabán teljesít szolgálatot vontatógépként.

HA-SAC
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-SAM:

1970-ben került az országba. 1982-ben egy előző évben szerzett sérülés miatt selejtezték. Előbb a Farkashegyen a katlanban, majd Pákozdon volt kiállítva. 2000-ben felújították, azóta kisebb-nagyobb szünetekkel újra repül. Budaörsön a nagyhangárban lakik.

HA-SAM
Fotó: www.aviainfo.hu

HA-SAV:

1974-től gyakorlatilag szinte folyamatosan üzemelt. 2001-ben kapott legutóbb komolyabb felújítást, majd Farkashegyen teljesített szolgálatot vontatógépként. Néhány év pihenés után 2016-ban újra beüzemelték és eladták Szlovákiába.

HA-SAV

Fotó: Sármási Zoltán

A Zlin-726-os típusból összesen 6 példány kerüt az országba. A meglévő gépek száma 2014-ben csökkent az addigi, hosszú ideje állandó háromról kettőre, közülük is csak az egyik gép üzemképes.

HA-SDA, HA-SDB, HA-SDC, HA-SDE, HA-SDF, HA-SDG

HA-SDF:

1977-től repült hazánkban. A vitorlázó műrepülő keret vontatógépeként teljesített szolgálatot Budaörsön. 2017-ben eladták Csehországba.

HA-SDF gurul
Fotó: Sármási Zoltán

HA-SDG:

Ugyancsak 1977-ben helyezték nálunk üzembe. 1994. augusztus 3-án Budaörsön kényszerleszállás közben megsérült, azóta javításra vár. Jelenleg Gödöllőn pihen, tervbe van véve a felújítása.

HA-SDG

Fotó: www.aviainfo.hu

A Zlin Trénerek családjáról, a magyarországi gépekről további részletes információk találhatók Tóth Géza weboldalán, Varga Ákos Endre honlapján és természetesen a www.aviainfo.hu-n.

“Zlin-226/326/526/726 “Tréner” repülőgépcsalád” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Az utcsó pillanatban lett meg a motoros szakszóm 726 -ra/-tal,
    egy ÉNy Eu -i országban. Hatalmas élmény és emlék …. volt.
    Később lett más tipus is munka miatt, de maradtam a vitorlánál 🙂
    Jó Leszállást !

  2. A pilóták is szép lassan feledésbe merültek, mint pl.:
    Fejes Péter, Tóth József, vagy Simon László SINYA ….
    (és sokan mások)

  3. HA-TRA.
    Pilóta karrierem első kedves repülőgépe, mellyel volt szerencsém 25 órát repülni 1965-ben. Nagyon örülök annak, hogy még mindíg üzemképes, köszönhetően nyilván a gondos és szerető szakmai törődésnek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

10 − három =