Szeged International Airshow – 2021. szeptember 10-12.

Gazdag programmal várták a szervezők a repülés szerelmeseit a szeptember második hétvégéjén megrendezett Szeged International Airshow alkalmából, tökéletes időjárási viszonyok mellett.

A háromnapos rendezvény keretében számos hazai és külföldi gép és pilóta mutatta be a műsorát. Néhányan több alkalommal is a levegőbe emelkedtek, hogy ámulatba ejtsék mindazokat, akik a földről csodálták a sok-sok látnivalót.

A programsorozat a pénteki napon vette kezdetét a résztvevők megérkezésével, majd a légtérben egymást váltották a szebbnél szebb bemutatók. Ünnepélyes pillanat volt a földön az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület által statikus kiállításra felújított 1418-as oldalszámú MiG-21-es vadászgép névadó ünnepsége, amely során Magyari Béla kiképzett űrhajósról nevezték el a repülőgépet. Az ünnepség alatt a levegőben néhány áthúzás és forduló erejéig tiszteletét tette a Magyar Honvédség egyik Gripen vadászgépe is.

A rendezvény ideje alatt több alkalommal is a levegőbe emelkedett Vári Gyula világbajnok MiG-29-es vadászpilóta, aki a jól ismert Jak-52-es géppel mutatta be színvonalas műrepülő programját. Ugyancsak többször láthattuk a fekete L-29 Delfin sugárhajtású gyakorló vadászgép bemutatóját Rohács Tamással és Szakács Gáborral a pilótaülésben. Szinte majdnem minden résztvevő esetében volt lehetőség arra, hogy aki lemaradt valamelyik műsorelemről, egy másik alkalommal bepótolhassa az élményt.

A legendás Sky Hussars kötelék pilótái, akik a kilencvenes évek elején MiG-21-es vadászgépekkel tartottak emlékezetes bemutatókat világszerte, ezúttal három Falke motoros vitorlázóval tettek néhány tiszteletkört kötelékben a reptér fölött.

Különleges, eddig még nem látott színfoltja volt a programnak a Beech-18 Expeditor egykori amerikai elnöki gép Csehországból, valamint az RVators 5 gépes kötelék Dániából. Németh Zoltán SK-61 Bulldog típusú géppel műrepült, illetve kergetőzött egy Diamond DA-20 Katana típusú géppel.

A KFU Team négy ugrója zászlókkal mutatott be ejtőernyős formaugrást, melyet a helyi Cessna-182 repülőgépből hajtottak végre.

Mélanie Astles francia műrepülő bajnok, aki korábban a Red Bull Air Race versenyein is feltűnt, egy Extra-330 típusú géppel mutatta be a programját. Valerii Nalyvaiko pedig Ukrajnából érkezett hozzánk műrepülni egy Extra- 300 L típusú géppel. Visszatérő vendégként ismét eljött Szlovákiából a Retro Sky Team, akik An-2-essel, Zlin Trénerekkel, valamint Vári Gyulával kiegészülve tartottak II. világháborús harci showt, nem nélkülözve a földről fellőtt pirotechnikai látványelemeket sem. Vári Gyula nem itt repült először a csapattal, az idei szezonban több alkalommal is beszállt a programjukba, melyhez a Jak-52 kapott egy, a többi géphez hangulatában minden téren illeszkedő arculatot.

Ha már pirotechnika, ebben nem volt hiány az idei rendezvényen. Alkonyat után egymást követték a szebbnél szebb bemutatók a tűzijáték különböző változataival kísérve. A Pioneer Team Olaszországból érkezett és mutatott be kötelékrepülést négy Pioneer 330-as géppel, csak úgy, mint Luca Bertossio, akitől vitorlázó-műrepülést láthattunk, a szárnyvégekről indított tűzijátékkal. Persze ilyenkor feltétlenül meg kell említeni a vontatógépet is, amely a hagyományoknak megfelelően a kunmadarasi kétüléses Cmelák volt, Darazsac Andrással a pilótaülésben.

Marek Choim Lengyelországból érkezett hozzánk és Extra-330SC típusú géppel műrepült látványos programot tűzijáték-elemekkel kiegészítve. A brit Aerosparx kétgépes kötelék pedig Grob-105 típusú motoros vitorlázókkal repült pirotechnikával gazdagon tarkított bemutatót, melyet kiegészítettek a gépek oldalára szerelt színes világító elemek is. Természetesen nem hiányozhatott a felhozatalból Imreh Lajos „Lujó” és az ő Mi-2 helikoptere sem, aki mindkét nap tartott bemutatót a tőle megszokott magas színvonalon, pénteken több, szombaton kevesebb tűzijáték kíséretében. Ráadásul vele utasként is ki lehetett próbálni a repülés élményét a rendezvény ideje alatt.

A szombati napon (és részben vasárnap) az eddig nem említett látnivalók mellett sárkányrepülők és motoros siklóernyők emelkedtek a levegőbe. Bemutatkoztak a helyi repülőiskolák egy kétgépes Piper Seneca kötelékkel. Továbbá az ugyancsak helyi Délvidéki Aero Club egy felcsőrölt Góbé vitorlázógéppel és egy vontatmánnyal tartott bemutatót, melyet a klub Zlin-326 Tréner vontatógépe emelt a magasba.

Folytatva a hagyományok sorát, idén is ellátogatott Szegedre Dr. Martin Graef, a német kardiológus műrepülő Extra-300S típusú gépével. Vitorlázó műrepülésben is bővelkedett a rendezvény, a már említett Luca Bertossio mellett Hársfalvi Pál és Tóth Ferenc is repült füstölővel gazdagított programot.


A hagyományoknál maradva ezúttal is eljött Szegedre a háromgépes Apollo Fox kötelék és nagyszerű élményt nyújtott a Li-2 bemutató-repülése, amely számomra mindig a rendezvény egyik fénypontja. A magyar gyártású Hungarocopter is repült a műsor keretében Rács Tamással a pilótaülésben.

A nap folyamán statikus kiállításon lehetett megtekinteni a Légirendészet MD-902 helikopterét, valamint a néhány hónapja Szegeden állomásozó T-28 Trojant. Az esti órákban pedig a korábbi évekhez hasonlóan idén is a repülőtérről szálltak fel a hőlégballonok, megkezdve a következő heti bajnokságot. Több, mint 40 ballon pöttyözte be az eget a repülőtér fölött.

Természetesen meg kell említeni műrepülő-bajnokainkat is. Veres Zoltán szombaton, Besenyei Péter vasárnap látogatta meg a szegedi közönséget MSX, illetve Corvus típusú gépeikkel. No és az említetteken kívül a vasárnapra kilátogató nézők láthatták az An-2 kötelék bemutatóját is, amelyet a repülőnap visszatérő vendégei, a kunmadarasi Ancsa, a luxemburgi zöld Ancsa és a Retro Sky Team An-2-ese tartott közösen. Aki pedig még szombaton kitartott sötétedésig, a tűzijáték mellett a vitorlázó-műrepülés után egy remek Cmelák bemutató-repülést is láthatott a vontatógéptől és pilótájától.

Noha az ismert rendhagyó körülmények  sok vitát generáltak idén valamennyi repülőnap körül, mindenképpen köszöneti illeti a szervezőket és minden közreműködőt, akik a nehezített pálya ellenére vállalkoztak arra, hogy ebben az évben is ilyen kiváló programot állítsanak össze hazai és szép számú külföldi résztvevővel. Reméljük jövőre már valóban minden szempontból zavartalan körülmények közt láthatunk majd hasonlóan szép és gazdag programot!

Fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .