Szeptember második hétvégéjén 2022-ben is benépesült a szegedi repülőtér a Szeged International Airshow alkalmából, ahol három napon keresztül várták hazai és külföldi résztvevők hosszú sorával a repülés szerelmeseit a szervezők.
A nyitóképet mindhárom nap a KFU Team ejtőernyős formaugró bemutatója alkotta, akik az ejtőernyőzés legautentikusabb ugratógépéből, egy An-2-esből ugrottak nemzetiszínű ernyőkkel, zászlókkal, füstölővel három különböző formában.
Az idei rendezvényre elkészült a szegedi székhelyű Rózsavölgyi Air T-28 Trojan amerikai felderítő repülőgépe, amely tavaly még csak statikus kiállításon, idén viszont már a levegőben is több alkalommal megtekinthető volt látványos bemutató keretében, jellegzetes dörgő motorhanggal kísérve.
Az olasz Silver Chicken csapat egy Cap-21DS típusú műrepülőgéppel érkezett a rendezvényre, amellyel a pilóta, Luca Salvadori mindhárom nap lenyűgőző programot repült.
Ha már dörgő motorhang, akkor nem csak a Trojan, hanem egy holland Yak-3UPW és egy ausztrál Ca-12 Boomerang típusú repülőgép páros, légiharcot imitáló programja is garantálta a dübörgést pénteken és szombaton egyaránt.
A román Hawks of Romania műrepülő kötelék, valamint Besenyei Péter és Veres Zoltán műrepülő bajnokaink különböző okokból lemondani kényszerültek a részvételt. A román kötelék helyett a szlovák Retro Sky Team érkezett Szegedre, akik pénteken négy, szombaton és vasárnap öt Zlin Trénerrel, egy An-2-essel, valamint Vári Gyulával és az ő Jak-52-es gépével kiegészítve mutatták be a tőlük megszokott magas színvonalú második világháborús légiharcot a földről robbantásokkal megtámogatva.
Törzsvendégnek számít a szegedi repülőnapon Dr. Martin Graef, a német kardiológus műrepülő ezúttal is az Extra-300S típusú gépével érkezett a városba és tartott élő zongorakísérettel gazdagított bemutatót valamennyi rendezvénynapon.
Vári Gyula egykori MiG-29-es vadászpilóta műrepülő bajnok természetesen nem csak a Retro Sky Team kötelékében, hanem önállóan is lerepülte látványos programját pénteken és szombaton is a kék-sárga színű Jak-52 géppel, amelyet idén először a rádión keresztül élőben kommentálva mutatott be.
A péntek este hagyományosan az éjszakai látványelemeké, idén sem volt ez másként. Az osztrák Red Bull Blanix Team két LET Blanik L-13 típusú vitorlázógéppel mutatott be páros műrepülést füsttel és fényekkel kiegészítve. A két vitorlázógépet egy Cmelák és egy Piper Pawnee vontatógép emelte a levegőbe.
Újdonság volt ebben az évben a Magyar Honvédség Gripen vadászgépének a jelenléte, amellyel pénteken a lemenő nap fényében, szombaton pedig délután tartott infracsapdákkal színesített egyéni bemutatót Szentendrei Dávid százados.
Hársfalvi Pál vitorlázó-műrepülő bajnok a Cmelákkal vontatva érkezett a szegedi légtérbe és görögtűzzel felszerelt Acrofox vitorlázógéppel műrepült a sötétedő égbolt előtt.
A lengyel Marek Choim sem először járt Szegeden, ezúttal három különböző műrepülő-programmal készült, melyből az elsőt péntek este pirotechnikával, a másodikat szombat délelőtt színes füstölőkkel, a harmadikat pedig szombat délután fehér füstölővel felszerelve mutatta be a nagyközönségnek Extra-330SC típusú gépével.
A péntek esti programot a földön tűzzsonglőrők lézerfényes műsora, majd a CollMot csapat egyedülálló fényfestést használó drón showja, végül a Heliforce Mi-2 helikoptere zárta tűzijátékkal földön és a levegőben. A pirotechnikát valamennyi bemutatóhoz idén is a szlovák Detonics S. A. biztosította.
A szombati napon, a rendezvény központi napján néhány már említett program mellett további látványosságok várták az egyre nagyobb számban érkező közönséget.
Az idei év szenzációi közt említendő a Cessna U206F Stationair hidroplán repülőgép, amely a magyarországi vízirepülés közel százéves szünet utáni újjáélesztén fáradozó Aeroexpress csapat szerzeményeként került hazánkba. Az úszótalpakkal felszerelt gépmadár szombat délelőtt és késő délután is tartott egy-egy bemutatót, illetve már péntek délután és a szombati két repülése közt is kiállítva lehetett megtekinteni.
A helyi Délvidéki Aero Club csörlővel emelt a magasba egy klasszikus sárga Góbé vitorlázógépet, amelynek rövid, ám annál látványosabb bemutatója a sportrepülés klasszikus pillanatait varázsolta a közönség szeme elé.
Hat év szünet után újra levegőbe emelkedett egy Kamov Ka-26-os helikopter a szegedi repülőtérről. Urbán Gergő pilóta bemutatta vele a mezőgazdasági repülés minden fontos motívumát a kukacbombázó helikopter kiváló repülőképességeivel együtt szombaton és vasárnap délelőtt is.
Évről évre visszatérő vendég az L-29 Delfin sugárhajtású vadászgép is Szakács Gáborral és Rohács Tamással a pilótaülésben. A 2013-ban az egy évvel később repülőbalesetben elhunyt Komócsi Zoltán által Angliából beszerzett repülőgép ma a Goldtimer Alapítvány üzemeltetésében szeli a levegőt minden fontosabb hazai repülős rendezvényen.
Tóth Ferenc vitorlázó-műrepülő világbajnok Swift típusú repülőgéppel és színes füstölőkkel zenére műrepült. Gépét egy Robin DR.400 vontatógép emelte a magasba.
Ha már Goldtimer Alapítvány, a világ egyetlen üzemképes Li-2 repülőgépe sem hiányozhatott a programból. Bemutató-repülése számomra mindig az egyik legjobban várt pillanata a rendezvénynek, mivel ilyenkor olyan szögből is meg lehet csodálni ezt a lenyűgöző madarat, amilyenből máskor nem.
A Red Bull csapata is többször járt már Szegeden, idén két helikopter-különlegességgel érkeztek: a Cobra Bell AH-1 helikopter és a BO-105 helikopter egyaránt fordulatos programot repült színes füstökkel. Utóbbi gyakran fejen átfordulva a világhírű Felix Baumgartner pilótával az ülésében.
Szombat délután a Magyar Honvédség a Gripen mellett az egyik új H-145 helikoptert is a levegőbe emelte az egész napos statikus kiállítás után, hogy három ejtőernyős katona kiugorjon belőle. Továbbá egy Zlin-242-es kiképző repülőgépet is hoztak Szegedre, amely szintén ki volt állítva a nap folyamán.
A gyerekek nagy örömére a délutáni sétarepülő blokk előtt a helyi Schweizer-300C helikopterből nagy adag cukorkát zúdítottak a pálya szélére.
Korábban említett programok mellett a késő délutáni, kora esti órákban került sor a Mi-2 helikopter bemutatójára Imreh Lajos „Lujó” irányításával, valamint a magyar fejlesztésű Altus motoros vitorlázó repülésére Dolhai Krisztiánnal a pilótaülésben. A hőlégballonok idén az időjárási viszonyok miatt a repülőtérre nem érkeztek meg és onnan nem is szálltak fel, de a város fölött azért lehetett látni néhány ballont.
A szombat esti program számomra egyik legkedvesebb műsorszáma volt az Aero Wasp, vagyis Darazsac András és fia, Balázs páros bemutatója An-2 és Cmelák gépeikkel. Ez a két egyaránt klasszikus típusba tartozó madár fontos közreműködője volt a hétvégének az ejtőernyősök ugratása és a műrepülő vitorlázógépek felvontatása révén. A bemutatójuk látványban és hangban is szép pillanatokat adott a közönségnek, csak úgy, mint az Ancsa meglepetés áthúzása az utolsó, vasárnap délelőtti ejtőernyős bemutató végén.
A szombati nap végül két rakéta fellövésével ért véget ugyancsak meglepetésként.
Vasárnap délelőtt az előző két nap közreműködői közül néhányan már útra keltek az aznap rendezett Börgöndi Repülőnapra, de még így is maradt némi látnivaló Szegeden. Többen harmadszor is bemutatták a programjukat a pénteki és szombati résztvevők közül, de ekkor is akadt néhány újdonság, mint például az utasrepültetésben közreműködő két dízelmotoros Cessna-172 gép és a Bell 206 Jet Ranger helikopter kötelékrepülése, majd a Jet Ranger önálló bemutatója. A nagy helikopter kötelék csoportos felszállása végül elmaradt, ahogy a Robinson Helicopter Company bemutatója is, de látnivalókban ettől függetlenül nem volt hiány.
Természetesen nem maradhatott el a sétarepülés sem. A Li-2, három Cessna-172, a Bell 206 Jet Ranger, illetve pénteken és szombaton egy Robinson R-44 helikopter mellett a Mi-2 helikopterrel még az extrém repülést is ki lehetett próbálni az arra vállalkozóknak. A merev szárnyú gépek a bemutatók közti szünetekben, valamint kora reggel és késő este álltak az utasok rendelkezésére, a három helikopter azonban folyamatosan rótta az utasköröket, nem zavarva ezzel a pálya fölött zajló bemutató-repüléseket.
Ugyancsak nem hiányozhattak a modellezők, a motoros siklóernyők és a motoros sárkányok sem a levegőből, ahogy a földön is akadt bőven látnivaló veterán autók, kiállított repülőgépek formájában, de még a helikopter- szimulátort is ki lehetett próbálni, vagy éppen repülőgép hajtóműveket csodálni közelről.
A folyamatos tájékoztatásról és a fergeteges hangulatról Nagy Jenő „Zsenya” egykori MiG-21-es vadászpilóta, valamint rádiós kollégája, Molnár Balázs gondoskodott.
Ahogy minden évben, ezúttal is hatalmas köszönet jár minden szervezőnek és más közreműködőnek, aki bármit hozzátett ahhoz, hogy ez a három nap ebben a formában megvalósulhatott. Az ország legnagyobb és leggazdagabb programmal bíró repülős rendezvénye 2022-ben is a megszokott magas színvonalon került lebonyolításra, ahol megférnek egymás mellett a helyi repülős élet képviselői, a magyar repülés emblematikus pilótái és repülőgépei csak úgy, mint a külföldi sztárvendégek, akik nagy része hazánkban csak itt látható. Tehát köszönet még egyszer mindenkinek mindenért és persze várjuk a jövő évi folytatást!
Fotók: Sármási Zoltán
Kedves Zoli!
Érdeklődve olvastam a szegedi repülőnapról szóló tudósításodat, melyen magam is részt vettem, sőt repültem is több géppel a barátaimmal együtt. Örülök a fejlődésnek, de zavar, hogy a reptér új tulajdonosa, az Önkormányzat tudomást sem vesz a 90-es évek második felében a helyi Délvidéki Aero Club által rendezett repülőnapokról! Ekkor még a reptér a HM tulajdonában volt, a parancsnok pedig Podolcsák András, a kitűnő pilóta, egykori Aerotriga kötelék tagja volt. Az Aerósok a szívüket-lelküket kitették az ingyenes(!) rendezvény sikeres lebonyolítása érdekében. A szűkös költségvetés ellenére változatos programokat szerveztek, esténként pedig a színpadon koncertek voltak. Bemutatózott többek között Mi-2, An-2, Zlin-142, Cessna-172, Cessna-337 Skymaster, PZL-101 Gawron, Dromader, Góbé és más vitorlázók, de volt utasrepültetés, és ejtőernyős tandemugrás, Tűzoltó-és Kommandós bemutató, repülő modell bemutató is. A fénypont pedig minden alkalommal az algyői olajmező saját Tűzoltóságának GAZ-66 platóra szerelt MiG-15-ös gázturbinás sugárhajtóművel végzett oltás imitációja volt, ahol még a bő 100 méterre parkoló autók is teljesen eláztak. A közelünkben maximális fordulatszámon bömbölő hajtómű hangjánál nagyobb élmény még tán a kecskeméti repnapokon sem ért bennünket. És mindez ingyen! Érdemes volna ezekre is emlékezni ebben az anyagias világban, és akkor még az Önkormányzat egykori méltatlan viselkedését az albérlőkké lefokozott Aeró Clubbal szemben még csak nem is említem!
Kedves Imre! Nagyon köszönöm az értékes kiegészítést, visszaemlékezést ezekre a régi repülőnapokra. Sajnálom, hogy nemhogy nem jártam rajtuk, de még tudomásom sem volt róluk mostanáig. Akkoriban még csak tíz év körül voltam, de gyerekként is biztos nagyon élveztem volna ezeket a programokat. A felsorolt bemutatók mindegyikét el tudnám képzelni a mostani rendezvényeken is, több közülük nekem is nagyon hiányzik.