Látványos, légi bemutatókban rendkívül gazdag programmal várták a Szegedi Repülőnapok és Légiparádé szervezői a szegedi repülőtérre kilátogató közönséget a hétvégén, amellyel egyrészt pótolták az eredetileg tavalyra, a reptér megnyitásának századik évfordulójára tervezett rendezvényt, másrészt eleget tettek sokunk kívánságának, hogy a hosszú, évtizedes szünet után végre Szegeden is legyen repülőnap.
A rendezvény már péntek délután elkezdődött ejtőernyős ugrásokkal, siklóernyősökkel, sárkányrepülőkkel, sétarepülési lehetőséggel, majd a szürkülő égbolton az Olaszországból érkezett Pioneer Team kötelék, valamint Hársfalvi Pál tartott bemutatót vitorlázó műrepülőgéppel, görögtűzzel. Miután besötétedett, hőlégballonok látványshow-ja, illetve a Mi-2-es helikopter zárta az első nap programját, a helikopter a forgószárnyra vetített reklámokkal nem csak a repülőtér, hanem a város fölött is repült.
A rendezvény csúcsa egyértelműen a szombati nap volt, amikor igazi, hamisítatlan repülőnapban lehetett része a közönségnek, légi bemutatók sokaságával kora délelőttől egészen naplementéig. Szerencsére az időjárás kegyes volt hozzánk, mindössze délután erősödött meg kis időre a szél és hullott néhány csepp eső, de később lecsillapodott a szél és kitisztult az ég, így végül minden eredetileg tervezett programot sikerült megtartani, még ha nem is az előre kiírt időpontban.


A bemutatók sorát a modellezők kezdték több típussal, köztük egy vitorlázó műrepüléssel, füstölővel, majd két siklóernyőt és két motoros sárkány köteléket láthattunk a levegőben. Ezt követően megérkezett a Légimentők EC-135-ös típusú helikoptere Szentesről, amely látványos programot repült, majd leszállás után egészen délutánig a reptéren állomásozott, közelről is meg lehetett tekinteni. Két rendőrhelikopter is látható volt a nap folyamán a földön és levegőben, a Légirendészet egyik MD-500-as gépe, valamint a szlovén rendőrök Bell-412-es helikoptere, amely többször is elrepült szolgálatteljesítésre, ilyenkor előfordult, hogy egy áthúzással emelte a rendezvény fényét.



A műsor egyik legszínesebb blokkját a mezőgazdasági gépek bemutatója jelentette. Először a hagyományos, évente megrendezett Szatymazi Repülőnapról jól ismert ötgépes An-2-es kötelék tette tiszteletét Szegeden és tartott látványos bemutatót áthúzásokkal és színezett vízzel történő permetezéssel, majd a Kunmadarasról érkezett Grumman Ag-Cat programja következett, melynek során öblítővel illatosított vízzel frissítette föl a levegőt a pilóta, Darazsac András. A mezőgazdasági blokk harmadik részeként pedig a helyi Kamov Ka-26-os helikopterrel tartott ugyancsak látványos bemutatót Rózsavölgyi Vilmos.




Amíg a mezőgazdasági bemutató tartott, megérkezett Budaörsről a Goldtimer Alapítvány Li-2-es gépe, fedélzetén azokkal a szerencsés nyertesekkel, akiknek lehetőségük nyílt részt venni a gép útján a fővárostól Szegedig. A Li-2-es később részt vett az utasrepültetésben, valamint a délután folyamán bemutató-repülés közben is megcsodálhattuk a levegőben, ami mindig nagy öröm, hiszen ennek a gyönyörű gépmadárnak az alakja talán ilyenkor a legszebb.


Műrepülő programokban sem volt hiány, Hársfalvi Pál ismét bemutatta vitorlázó műrepülő műsorát, repült a Hajdú Apollo Fox kötelék Kreith Eduárddal, Tumbász Józseffel és Szakács Gáborral, motoros géppel pedig Ábrányi Tamás, illetve Besenyei Péter kápráztatta el a közönséget.

Fontosnak tartom kiemelni a helyi repülőklub, a DAC Délvidéki Aero Club 1930 bemutatóit. A vitorlázórepülők két programmal is készültek, egyrészt csörlésből felszállva tartott bemutatót id. Rubik Ernő kiváló típusa, a Góbé, egy másik gép pedig vontatásból repült úgy, hogy műsorába a vontatógép, az ugyancsak helyi Zlin-326-os Tréner is bekapcsolódott. Az ejtőernyősök egy Cessna-182-es gépből ugorva összekapaszkodva, illetve zászlóval ereszkedtek alá az égből.




Kora délután is bőven volt mit nézni a levegőben. A részben már említett látnivalók mellett megtartotta a programját a Pioneer Team kötelék, néhány elemet átvéve a nagytestvér, a hazánkban a Kecskeméti Repülőnapon már látott Frecce Tricolori műsorából. Imreh Lajos a Mi-2-es helikopterrel mindent bemutatott, amit ebből a típusból repülés közben ki lehet hozni, mindezt füstölővel és a végén infracsapdák kilövésével gazdagítva. Szakács Gábor az Apollo Foxból az L-29-es Delfinbe átülve ugyancsak nagyban emelte a program fényét bemutatójával.



A délután közepén átmenetileg úgy tűnt, hogy az időjárás miatt vége a bemutatóknak és a sétarepülésé marad a főszerep estig a Cessnákkal, a Li-2-essel, illetve a Kunmadarasról érkezett An-2-es géppel, amely az An-2-esből végrehajtott ejtőernyős ugrás magassági rekordját is a magáénak tudhatja. Az időjárás javulásával azonban késő délután lehetőség nyílt a Dragonfly ultrakönnyű repülőgép bemutatójára, majd felszálltak a hőlégballonok is.






A nap végén egy sikeres világrekord kísérletre is sor került, egy bungee jumping ugrásra a Mi-2-es helikopterből. Kispál Zsófia 600 méter magasról ugrott ki a helikopterből egy 110 méter hosszú kötéllel. A programot a levegőből kísérte figyelemmel a helyi Schweizer 300-as helikopter és személyzete.


Ami a földi látnivalókat illeti: szombaton a repülőtér tömegközlekedését lebonyolító trolik mellett két felújított veterán Ikarus 280-as busz is forgalomba állt, az egyikük repülőtéri Malév-festéssel. Továbbá néhány kiállított veterán autó is emelte a nap fényét.



A harmadik napon a sétarepülés és a vendég gépek távozása mellett a drónoké volt a főszerep, gazdáik versenyeken mérhették össze tudásukat az erre a célra kiépített pályán.

Úgy gondolom, ha igazi repülőnapról beszélünk, ez mindenképpen annak tekinthető és reményeim szerint példaértékkel szolgál az ország más repülőterei számára is, különös tekintettel a főváros környékére, ahol nagyon komoly hiány van hasonló programokból már hosszú évek óta. Köszönet illeti a szervezőket, akik megvalósították ezt a kiváló rendezvényt, a vendégszereplőket, akik más repterekről érkeztek Szegedre, hogy szórakoztassanak bennünket, a helyi repülős szervezeteket, akik maguk is bemutatkoztak különböző módokon a közönségnek és mindazokat, akik bármilyen formában hozzájárultak a rendezvény sikeréhez. Végül, de nem utolsósorban köszönet illeti Márványi Pétert és Németh Zoltánt a szakértő közvetítésért, amelynek köszönhetően mindhárom nap minden percében tudtuk, hogy éppen mit látunk a földön és a levegőben és rengeteg hasznos információval gazdagodhattak a repülés iránt érdeklődők.
Bízom benne, hogy ebből a kiváló programból hagyomány születik és jövőre újra benépesül a rendezvény apropóján a szegedi repülőtér!
Szöveg és fotók: Sármási Zoltán