Vasút

Ahogy a közlekedés többi területén, a vasútnál is található néhány különlegesség, amely kiemelt figyelmet érdemel egyedülállósága révén.

Az Istvántelki Főműhely területén számos gőzmozdony és egyéb vasúti jármű vár a felújításra!

Bővebb információ:

www.muemlekem.hu/magazin/istvantelki%20fomuhely%20mav%20gozmozdony

M63 003

Az M63. sorozatot a Ganz-Mávag gyártotta 1970-ben és 1975-ben. Összesen tíz darab készült ebből a típusból, amely a MÁV M61 (Nohab) és M62 (Szergej) mozdonyai mellett nagy teljesítményű, vonatfűtésre is alkalmas gépként személyvonatok továbbítására került forgalomba. A két prototípus 1970-ben, további nyolc mozdony öt évvel később készült el és helyezték üzembe. Először a ferencvárosi fűtőházhoz kerültek, és a Budapest-Kelebia vonalon továbbítottak személyvonatokat. 1980-tól  hat mozdony Szombathelyen teljesített szolgálatot, a másik négy Budapesten maradt. A sorozatos meghibásodások, majd az M63 004 sz. mozdony 1985-ös balesete után 1987-ben a négy fővárosi mozdonyt selejtezték, majd 1990-1991-ben a másik négy is hasonló sorsra jutott. Az M63 003 sz. mozdony kivételével a többit szétbontották. Az egyetlen megmaradt mozdony 2000-ben a Magyar Vasúttörténeti Parkba került, újrafényezték, de továbbra is üzemképtelen maradt. 2004-ben visszavitték Szombathelyre, majd 2009 tavaszán ismét a Vasúttörténeti Parkba  került, ahol 2015 őszéig a szabad ég alatt pihent, miközben a rozsda szépen ette az oldalát.

2015. október 22-én hosszú várakozás után végre sikerült a mozdonyt betolni a körfűtőház egyik fedett állásába, így a továbbiakban az időjárás viszontagságainak már nincs kitéve.

2017 nyár elején elkezdődött a régóta várt külső felújítás, melynek előrehaladásáról, illetve minden további fejleményről a mozdony Facebook-oldalán találhatók aktuális információk.

M63-003-1
M63 003 a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2011-ben

M63-003-2

M63 003 a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2013. június 16-án

Fotók: Sármási Zoltán

M46 2001

Összesen kilenc darab készült az M46-os dízelmozdonyokból az 1960-as évek első felében. Közülük egyedül a 2001-es számú prototípus maradt meg, miután társait rossz üzemelési képességeik miatt egymás után kivonták a forgalomból (az utolsó mozdonyt 1981-ben). A 2001-es mozdony Miskolcon szolgált üzemi gépként a nyolcvanas évek közepéig, 2001-től az eredetihez hasonlító festéssel látható a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Üzemképtelen, jó volna ismét működés közben látni ezt a gépet, mely ma már hasonló kuriózumnak számít, mint a vele szinte megegyező sorsú M63 003 mozdony.

M46-2001

M46 2001 a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2011-ben

Fotó: Sármási Zoltán

520,075

Az 520-as sorozat a Szovjetunióból érkezett Magyarországra 1963-ban. Eredetileg német területen gyártották, érdekessége a kád alakú szerkocsi. Hazánkban tehervonatokat továbbítottak a ’70-es, ’80-as évekig. A MÁV utolsóként beszerzett gőzmozdonyai voltak, néhány darabot a GYSEV is üzemeltetett. Három példány maradt fenn: az 520,030 GYSEV gép Fertőbozon kiállítva, 520,034 a Magyar Vasúttörténeti Parkban található, a harmadik, az 520,075 számú gőzös a hatvani fűtőház mellett felújítva tekinthető meg. Ebből a típusból egyetlen példány sem üzemel.

2016 első felében a mozdonyt és környékét a Magyar Vasúti Járművek Megmentéséért Egyesület jóvoltából és szervezésében felújították, rendbe tették. Jelenleg már az ugyancsak Hatvanban állomásozó 411-es Truman mozdony felújítása van folyamatban.

 520,075

520,075

Fotó: eredete nem ismert

Bbmot 646

A Bbmot sorozatú motorkocsik 1959-től teljesítettek szolgálatot a magyar vasúton. Expresszvonatokként is közlekedtek a Budapest-Bécs és más kiemelt vonalakon a ’60-as évektől a ’90-es évek elejéig, de több mellékvonalon is megfordultak. Néhány darab fennmaradt a típusból: a MÁV Központi Felülvizsgáló Kft. üzemeltet három motorkocsit, és a Bbmot 640-es gép is közlekedik nosztalgiajárműként. Viszont a korábban megőrzésre kijelölt Bbmot 646. számú kocsi Szegeden a növények közt várja felújítását.

Bbmot 646

Bbmot 646. Szegeden 2008. június 14-én

Fotó: www.indohaz.hu

M47 1001

1974-től 38 darab M47-es sorozatú dízelmozdony érkezett hazánkba, mely a román gyár Mk45 sorozatú keskeny nyomközű mozdonyait követte, amelyek ma is a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton szolgálnak. Később még érkezett néhány szállítmány a MÁV-hoz ebből a típusból. Elsősorban tolatómozdonyként működtek, valamint a kis forgalmú mellékvonalakon vontatásra is alkalmazták őket. Kezdeti működési hiányosságaik és származásuk miatt nevezik az M47-est és kisebb testvérét, az M43-ast Nagy- illetve KisDácsiának. Több iparvasút is használja a típust. Napjainkban még előfordulnak az országban több helyen tolatómozdonyként.  A sorozat egy részét 2000 után felújították.

Az M47 1001 számú gép, az első a típusból, védett műszaki emlék. 2002-ben selejtezte a MÁV. 2006-ig Miskolcon állt félreállítva, majd Istvántelekre került, ahol ma fedett csarnokban várja, hogy újra kocsikat húzhasson.
Jövőbeli felújítása után a tervek szerint nosztalgia feladatokat fog majd ellátni.

M47-1001

M47 1001. Miskolcon 2003. november 30-án

Fotó: www.vonatka.hu

M47 2070

Néhány éve a Magyar Vasúttörténeti Park lakója a kiállítási területen belül az M47 2070 jelzést viselő mozdony. A szebb napokat látott gép sokáig a fent említett M63 003 mozdony mellett állt. Érdekessége, hogy a kiállított járművek többségétől eltérően nincs mellette tájékoztató tábla, amiről megtudhatnánk valamit előéletéről, esetleg a jövőjével kapcsolatos tervekről.  Egy biztos: jelenleg nincs a nosztalgia állományban M47-es gép, mivel az M47 1001 mozdony felújítása sem történt még meg. Kisebb testvérük, az M43 1001 számú gép felújítása megtörtént és ma már a nosztalgia mozdonyok sorába tartozik. Továbbra is kérdés, hogy az M47 2070-es mozdony sorsa mikor rendeződhet, addig is meg kell birkóznia az időjárás viszontagságaival.

M47-2070-1

M47-2070-2

Az M47 2070 számú mozdony a Magyar Vasúttörténeti Parkban
2013. június 16-án

Fotók: Sármási Zoltán

40 55 707 2003-8

Bakonyszentlászló vasútállomásán pihen ez a szebb napokat látott ivóvízszállító teherkocsi, a fővizsgája 2010-ben lejárt. Remélhetőleg eljön az az idő, amikor ácsorgás helyett megint gurulhat a síneken.

Bakonyszentlászló 2014. augusztus

Fotó: www.iho.hu

Minden információt szívesen fogadok az itt felsorolt járművekkel kapcsolatban, illetve továbbiakat is felteszek az oldalra, amelyek érdemesek a megőrzésre, és jelenleg veszélyben vannak.

“Vasút” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Említsünk meg pozitív pépldát is. A cikkben is szereplő Nohab mozdonyokból, mint az közismert a Nohab-Gm Alapítvány sikeresen újra beüzemelte, folyamatosan felújítja és karban tartja a 010-est. Dolgoznak a Svédországban kiégett Di3.623-as egykori Demonstrátor újjáépítésén és a 002-es felélesztésén is. Mellesleg az üzleti élet is további éveket szavazott nekik, miután a MÁV kivonta őket a menetrendi forgalomból: A Nosztalgia 4-et dolgoztat, a MÁV PMLI egyet, és a Kárpát vasút kettőt beszerzett külföldről is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

9 − három =