Régi magyar hajók

Számos régi hajó van Magyarországon, amelyek megőrzésre érdemesek, de jelenleg a pusztulás fenyegeti őket, vagy valahol félreállítva várják leendő tulajdonosukat. Ezen az oldalon három ilyen hajót mutatok be:

Buda:

A jelenleg 346. számú állóhajóként jegyzett Buda 1937-ben épült meg az újpesti hajógyárban. 1944-től 1947-ig Ausztriában talált menedéket, így túlélte a háborús pusztítást. 1968-ig áruszállítóként tevékenykedett, majd iskolahajóvá építették át. 1978-tól már nem végzett áruszállítást, kizárólag iskolahajóként szolgált. 1988-ban került sor a leállítására, és állóhajóvá minősítését követően a Fővám térnél kötötték ki, ahol a szárnyashajók bázisául szolgált egészen 2010-ig. Ezt követően az újpesti öbölbe vontatták, ahol arra vár, hogy sorsa megnyugtató módon rendeződjön. Megmentését célul tűzte ki maga elé a TIT Hajózástörténeti Egyesület, melyről bővebben itt lehet olvasni.

Buda

Egykor szebb napokat látott a Buda iskolahajó
(Fotó: www.indafoto.hu/tit-hmhe)

 

Beloiannisz (Balaton):

A balatoni flotta zászlóshajója volt ötven éven keresztül. 1952-ben épült a balatonfüredi hajógyárban. Először a Balatoni Hajózási Vállalat, majd 1955-től a MAHART üzemeltette. 1990-ben kapta a Balaton nevet. 1999-től a Balatoni Hajózási Rt. vette át a teljes balatoni flottával együtt. 2003-ban leállították, fenéklemeze és bordázata teljesen tönkrement. Egyes tervek szerint  múzeumot vagy éttermet akartak belőle akkoriban kialakítani. 2006-ban visszakapta eredeti nevét és védetté nyilvánították, amit azonban 2013-ban visszavontak.

2014. március 21-én a Beloiannisz a Sió-zsilipen át elhagyta a Balatont és leúsztatták a Sión a Dunához, majd a Keselyűsi-zsilip felújításának befejezését követően június 16-án megérkezett az újpesti öbölbe. A motorját szerencsére a hosszú állás után is sikerült üzemképessé tenni. További öt évig a neszmélyi öbölben várta a felújítását, majd 2019 nyarán a révkomáromi hajógyárba vitték a rendbehozatalához szükséges munkálatok elvégzése céljából.

Beloiannisz-1

A  Beloiannisz fénykorában, 1969-ben

Fotó: www.balatonihajok.hu

Beloiannisz-2

A Beloiannisz Siófokon 2009. augusztus 27-én

Fotó: Sármási Zoltán

Inota:

A sekélymerülésű Inota vontató 1965-ben kezdte az aktív pályafutását Budapesten. 2002-től Baján teljesített szolgálatot. 2006-ban részt vett az augusztus 20-i vízi és légi parádén, ahol tisztelgett a felújítás után felavatott Debrecen ex Kassa Duna-tengerjáró előtt. 2010-ben az a szomorú feladat hárult rá, hogy a szerb határig kísérte a külföldre eladott, majd egy évvel később a török partoknál megfeneklett Tatabánya vontatót. 2011-től üzemen kívül várja sorsa jobbra fordulását Baja mellett.


Fotó: www.hajoregiszter.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhat + tizennyolc =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..