Let Z-37 Cmelák repülőgép

Egy sokoldalú repülőgépről van szó, amely hazánkban 1967-ben kezdte meg pályafutását a Repülőgépes Növényvédő Állomás (RNÁ), 1974. december 1-től MÉM Repülőgépes Szolgálat kötelékében. Elsősorban mezőgazdasági célokra alkalmazták az 1980-as évek elejéig, amikor a sorozatos balesetek miatt az újonnan érkező, gazdaságosabbnak tűnő PZL M-18 „Dromader”  váltotta a típust. Ezen kívül előfordult vitorlázó-vontató szerepkörben, illetve légi reklám vontatásához is használták. Napjainkra számuk jelentősen lecsökkent, és az üzemképes gépek is egyre ritkábban emelkednek a levegőbe. Legtöbbjük a rendszerváltás után magántulajdonba, kisebb cégekhez került. Repülőnapokon sokáig nem volt jellemző a részvételük, bár szerencsére akadtak kivételek, például Szatymazon, amíg ott volt, többször is részt vett a helyi vontatógép (HA-MFY) a repülőnap programján transzparens, illetve vitorlázó vontatással, önálló bemutatóval, időnként pedig Kunmadarasról járja az országot egy hagyományos (HA-MGP) és egy turbó (HA-MFS) Cmelák.

A típusnak több változata készült, melyek közül hazánkban kettő fordult elő nagyobb számban, a Z-37A, illetve a jóval későbbi, Z-137 Agro Turbo változat. Utóbbiból még öt gép üzemel, az első változatból viszont már csak kettő. Az alábbiakban lajstromozásuk szerint több csoportra osztva sorolom fel őket. A kettős lajstromjelek esetében a legtöbbször volt egy régebbi típusú gép, majd annak jelzését a gép megsemmisülése, eladása után kiosztották a rendszerváltást követően érkező Agro Turbo gépekre.

HA-SCA, HA-SCB, HA-SCC, HA-SCD, HA-SCE

Ezek a gépek 1969 és 1972 között kerültek hozzánk, és tíz év szolgálat után valamennyit eladták 19811982-ben.

HA-SCD kicsi

HA-SCD – eladták 1982-ben

A sorozat első tagja rajzban is meg lett örökítve.
(a rajzok Horváth Balázs munkái)

HA-SCA rajz

HA-MCA, HA-MCB, HA-MCC, HA-MCD, HA-MCE, HA-MCF, HA-MCG, HA-MCH, HA-MCI, HA-MCJ, HA-MCK, HA-MCL, HA-MCM, HA-MCN, HA-MCO, HA-MCP, HA-MCQ, HA-MCR, HA-MCS, HA-MCT, HA-MCU

Ennek a szériának is a legtöbb tagját eladták az 19801982-es években. Közülük egyetlen repülőgép maradt meg, amely ugyan átlajstromozva, de a mai napig repül. A HA-MCO ma HA-MFY Békéscsabán.

HA-MCO kicsi

HA-MCO – ma Békéscsabán repül HA-MFY jelzés alatt

Ismét egy rajz, ezúttal a HA-MCC-ről.

HA-MCC rajz

HA-MFA, HA-MFB, HA-MFC, HA-MFD, HA-MFE, HA-MFG, HA-MFH, HA-MFI, HA-MFJ, HA-MFK, HA-MFL, HA-MFM, HA-MFO, HA-MFP, HA-MFQ, HA-MFR, HA-MFS, HA-MFW, HA-MFX, HA-MFY

HA-MFH és HA-MFI

HA-MFH és HA-MFI Telekgerendáson 2010-ben

Fotó: Farkas Imre

A sorozat gépei főként 1996-tól kerültek hozzánk a 2000-es évek elejéig bezárólag, bár később is érkezett néhány példány, főleg az Agro Turbo változatból.

HA-MFD kicsi HA-MFK kicsi
HA-MFD – Jászapátin repül HA-MFK – magángyűjteményben pihen

HA-MGA(1), HA-MGA(2), HA-MGB(1), HA-MGB(2), HA-MGC(1), HA-MGC(2), HA-MGD(1), HA-MGD(2), HA-MGE(1), HA-MGE(2), HA-MGF(1), HA-MGF(2), HA-MGG, HA-MGH(1), HA-MGH(2), HA-MGI(1), HA-MGI(2)=HA-MFC, HA-MGJ(1), HA-MGJ(2), HA-MGK(1), HA-MGK(2), HA-MGL(1), HA-MGL(2)=HA-MFD, HA-MGM(1), HA-MGM(2), HA-MGN(1), HA-MGN(2), HA-MGO(1), HA-MGO(2), HA-MGP(1), HA-MGP(2), HA-MGQ, HA-MGR(1), HA-MGR(2), HA-MGS(1), HA-MGS(2), HA-MGT(1), HA-MGT(2), HA-MGU(1), HA-MGU(2), HA-MGV(1), HA-MGV(2), HA-MGV(3)=HA-MFS HA-MGW, HA-MGX(1), HA-MGX(2), HA-MGY(1), HA-MGY(2), HA-MGZ(1), HA-MGZ(2)

HA-MGS(1)-1

HA-MGS(1)-2

HA-MGS(1) 1977-ben egy bolyi gépbemutatón
(1982-ben eladták, ma Csehországban van)

Fotók: Farkas Imre gyűjteményéből

Az (1) lajstromjelet viselő példányok a HA-MGG-ig bezárólag még az 1960-as évek második felében érkeztek hazánkba, hasonlóan a HA-SC és HA-MC lajstromjel-kezdetű gépekhez. A többi gép 1971-1972-ben csatlakozott hozzájuk. Az első öt magyar Cmelák közülük került ki (HA-MGA(1)-HA-MGE(1). Pályafutásuk jellemzően nekik is az 1980-as évek elejéig tartott, ezt követően eladták őket, illetve több gép baleset áldozata lett. A (2) jelzés úgy keletkezett, hogy mivel az első széria szinte valamennyi gépét törölték az idők folyamán a nyilvántartásból, felszabadultak a lajstromjelek, így azokat újraosztották az 1990-es évek derekán érkező Agro Turbo gépek számára.

HA-MGD kicsi HA-MGE kicsi
   HA-MGD – 2009-ben repült utoljára HA-MGE – eladva Németországba

 

A következő két rajzon a HA-MGA és a HA-MGU látható.

HA-MGA rajz

HA-MGU rajz

Üzemképes repülőgépek (Z-37). (1)

Üzemképes repülőgépek (Agro Turbo). (4)

Kiállított repülőgépek (2 Z-37)

Meglévő repülőgépek, jelenleg üzemen kívül. (6 – 4 Z-37, 1 Agro Turbo)

Lezuhant, megsemmisült, összetört repülőgépek. (17 Z-37)

Külföldre eladott repülőgépek. (61 – 51 Z-37, 10 Agro Turbo)

 

A Z-37 típusból napjainkra 2 gép maradt üzemképes, de csak egyikük repül magyar lajstromban. Időről időre feltűnnek a levegőben, főként vitorlázó-versenyeken és repülőnapokon:

HA-MGP(2):

1994-ben jött hazánkba. A festése, illetve a főfutóit védő speciális burkolat miatt egyedi megjelenésű gép a kunmadarasi repülőtér lakója. Gazdája több alkalommal szerepelt vele hadijátékokon, illetve olyan alkalmakon, mint 2003. december 17-én a motoros repülés százéves évfordulója tiszteletére szervezett százgépes kötelékrepülés. 2013. június 8-9-én Szolnokon láthatta a nagyközönség, ahol a Pelikán Kupa miatt egyúttal megjelent a Legendák a Levegőben Repülőnapon is. 2018. szeptember 1-én a Budaörsi Airshow keretében vontatta fel Józsa Dávid Swift típusú vitorlázó műrepülőgépét.  Ugyancsak 2018-tól állandó résztvevője a szegedi repülőnapoknak, ahol elsősorban a vitorlázó-bemutatók vontatógépeként funkcionál, de mellette mindig részt vesz önálló, vagy páros bemutatókban is.



Fotók: Sármási Zoltán

OM-DJS:

2022-ben érkezett hazánkba és Békéscsabán állt szolgálatba a Szatymazról odaköltözött HA-MFY mellett, majd helyett.

Üzemen kívül van további 7 gép, ebből kettő kiállítva megtekinthető Budapesten és Dunavarsányban.

HA-MFH:

Ő a hagyományos Z-37 család tagja, viszont csak 1998-tól repült hazánkban 2010-es leállításáig. Sokáig Telekgerendáson várt a sorsának jobbra fordulására, majd a maradványai Kunmadarasra kerültek.

HA-MFH

HA-MFJ:

Az Indicator Légiforgalmi Zrt. egykori repülőgépe. 1999-ben érkezett hozzánk. Sokáig Budaörsön állomásozott, 2008 óta minden idejét a hangárban töltötte. Korábban főként transzparens-vontatáshoz használták. 2012 tavaszán kikerült a szabad ég alá, majd ősszel gazdát cserélt. Jelenleg Dunavarsányban a Komo-Sky 51-es Bázison lehet kiállítva megtekinteni.

HA-MFJ

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MFK:

2002-től repül nálunk. Régebben előző társához hasonlóan Budaörsön lehetett látni. Sokáig a gyúrói repülőtér lakója volt, 2009-től üzemen kívül. Jelenlegi tartózkodási helye nem ismert.

HA-MFK

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MFO:

2000-től teljesített szolgálatot Farkashegyen, mint vontatógép. Később ő is Gyúróra költözött leszerelt motorral, mely átkerült a HA-MFK-ra, meghosszabbítva ezzel a másik gép élettartamát. Ma egyikük sem üzemel és azt sem tudni, hol vannak.

HA-MFO

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MFY:

Az egyik legkalandosabb pályafutású Z-37-ről van szó. Ő ugyanis még a Z-37 korszak elején került Magyarországra 1971-ben, mint HA-MCO, majd 1982-ben társaival együtt eladták külföldre. Északi szomszédunknál teljesített szolgálatot egészen 2005-ig, amikor visszakerült hozzánk ismét. Új lajstromjelet kapott, és több, mint másfél évtizedet töltött Szatymazon, mint vontatógép. 2009-ben részt vett a Szatymazi Repülőnap programján, transzparens-vontatást végzett, 2012-ben és 2013-ban két oldtimer vitorlázógépet vontatott, 2018-ban pedig látványos önálló bemutatót repült. 2022-től Békéscsabán lakik, egy év üzem után azonban 2023-ban leállították.

HA-MFY

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MGD(2):

1993-ban érkezett hazánkba, szépen felújított állapotban repült Kaposújlakon 2009-ig. Ma üzemen kívül várja sorsa jobbra fordulását nem ismert helyen.

HA-MGD

HA-MGO(2):

1995-ben magyar lajstromba vett gépről van szó, néhány éve üzemen kívül került. Jelenleg Budapesten a Gyengénlátók Általános Iskolájának a kertjében kiállítva lehet megtekinteni.

HA-MGO


Fotó: Fazekas Csilla

 

Az Agro Turbo változatból 4 gép teljesít szolgálatot hazánkban:

HA-MFC:

1994-ben érkezett hozzánk. Eredetileg HA-MGI(2) lajstromjelet kapott, 1996-tól viseli mai jelzését. Kisújszálláson teljesít szolgálatot. A képen Kaposújlakon áll éppen.

HA-MFC

HA-MFD:

1994-től repül nálunk, első lajstromjele HA-MGL(2) volt. 1997-től van meg a mai jelzése. Jászapáti a lakóhelye. Néhány éve Szegeden volt alkalmam találkozni ezzel a cápafogú madárral. Azóta visszakapta a többi gépre is jellemző sárga-fekete színeket.

HA-MFD

HA-MFS:

Kunmadaras „kék madara” 2006-tól repül hazai lajstromban. 2017-ben bemutatót tartott Szegeden a II. Szegedi Repülőnapok és Légiparádén, 2018-ban pedig a Budaörsi Airshow-n és a III. Szegedi Repülőnapok és Légiparádén. 2020-ban a rendhagyó Airpart Légishow-n is megjelent Szegeden egy látványos bemutatóval.

HA-MFS


Fotók: Sármási Zoltán

HA-MGS(2):

1995-től nálunk repülő gép, Jászapáti környékén végeznek vele mezőgazdasági munkákat.

HA-MGS

Üzemen kívül van további 1 gép:

HA-MGJ(2):

Az Air Patrol-flotta egyik tagjáról van szó. Adatai mindenben megegyeznek az előző gépével, ő azonban Kaposújlakon lakik. Valószínűleg már 2005-től nem repül.

HA-MGJ

A Petőfi Csarnokban található Repüléstörténeti Kiállításon is szerepelt egy Z-37 gép (jelenleg raktárban tárolják), amely az egykori NDK-ból érkezett hozzánk, mint DDR-SNB. 1984. december 10-én törölték az NDK lajstromból, vélhetőleg kevéssel utána került Magyarországra. Egy ideig a MÉM RSZ farkashegyi oktatóbázisán árválkodott, de 1996-ban már ki volt állítva.

Petőfi Csarnok

Fotó: www.aerofriends.hu

Kaposújlak minden szempontból a Z-37 és Z-137 Agro Turbo gépek hazai központjának tekinthető, ahogy erről az alábbi képek (Horváth Balázs felvételei) is tanúskodnak. Persze a legtöbb gép közülük valószínűleg soha nem fog repülni, de alkatrészként szolgálhatják működő társaikat, illetve soha nem lehet tudni, mit hoz a jövő. Egyszer valahol reneszánszukat élhetik még ezek a gépek.

OK-UJK, OK-PJD, OK-SJC, OK-RJG, OK-RJH, OK-PJB, OK-RJK, OK-RJA, OK-RJF(2)

OK-PJB

OK-PJD

OK-RJA

OK-SJC

OK-UJK, OK-PJD, OK-SJC, OK-RJG, OK-RJH, OK-PJB, OK-RJK, OK-RJA, OK-RJF

Köszönetet mondok Horváth Balázsnak, aki fotóival, információival segítette az oldal létrejöttét!

Külön nem jelölt fotók: www.aviainfo.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .