FVV villamosok

A Fővárosi Villamos Vasút 1961-ben kezdte el gyártani Kelenföldön a csuklós villamosokat, melyek első sorozata egy vezetőfülkével, három ajtóval készült. Rövid időn belül már két vezetőfülkével gyártották, mivel az első változat sok vonalon nem tudott közlekedni a fejvégállomások miatt. Budapesten 1979-ig közlekedtek, utána egy részüket eladták vidékre, Miskolcra, Debrecenbe és Szegedre, a többit selejtezték.

Pályaszám szerint:

Budapest: 1100-1137  Miskolc: 100-110  Debrecen: 281-294  Szeged: 601-614

Miskolcon megmaradt nosztalgia villamosként a 100-as pályaszámú kocsi, amely ünnepi alkalmakon ma is közlekedik.

100

A miskolci 100-as nosztalgia jármű

Fotó: www.villamosok.hu

Szegeden a 609-es számú villamost őrizték meg, amely jelenleg üzemképtelen. Amikor a ’90-es években divatba jött a villamosok teljes felületét beborító reklámok alkalmazása, ő volt a Pepsi-villamos. 2002-ben, születésének 40. évfordulójára újrafényezték, és rövid ideig nosztalgiajáratként közlekedett, sőt, egy napig eredeti, budapesti 1124-es pályaszámát is visszakapta. Rövidesen azonban leállították és hosszú évek óta a szabad ég alatt tárolják a kocsiszín mellett, minek következtében kívül-belül teljesen tönkrement. Bár felújítása tervbe van véve, jelenleg is a szabadban várja sorsának jobbra fordulását.

609

A 609-es kocsi 2009-ben üzemen kívül (mögötte a 656-os tanulókocsi)

Fotó: Sármási Zoltán

 A 602-es szegedi villamos (eredeti pályaszáma 1105) Budapesten felújítás alatt áll a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesületnél (Mavite). 2004-ben szállították a fővárosba Istvántelekre. Nekikezdtek a felújításának, majd felfüggesztették a munkálatokat más villamoskocsik előtérbe kerülése miatt.

602

Az egykori 602-es kocsi Istvántelken

Fotó: www.villamosok.hu

A budapesti 1100-as prototípus is fennmaradt. Miskolcon fogtak hozzá a felújításához, majd 2004-ben Budapestre, a BKV Fehér úti telephelyére szállították. 14 évvel később a felújítás végre befejeződött, az eredeti állapota szerint helyreállított villamost először 2018. november 25-én a BKV 50. születésnapját köszöntő rendezvénysorozat záró felvonulásán láthatta a nagyközönség a főváros utcáin.

1100

Az 1100-as prototípus kocsi Miskolcon, még 2004 előtt

Fotó: www.villamosok.hu



2018. november 25-én a budapesti villamosfelvonuláson

Fotók: Udvarnoki Lajos


2019. május 11-én a BKV Vasúti Járműjavító nyílt napján

Fotó: Sármási Zoltán

Az egyoldali ajtós, két vezetőfülkés változatot 1967-től gyártották. Budapesten 1970-ig, majd Debrecenben 1973-ig készültek a vidéki városok számára, ezért Vidéki Csuklósnak nevezték a típust. Miskolcon 1991-ben, Debrecenben 1999-ben, Szegeden 2004-ben selejtezték ki őket.

Pályaszám szerint:

Miskolc: 130-139  Debrecen: 381-386  Szeged: 651-662

Az ötajtós szériából két kocsi maradt meg napjainkra Szegeden. A 656-os kocsit tanulóvillamossá alakították még 1992-ben, utolsó, egyedi festését 1998-ban kapta. Szegeden dolgoznak a felújításán, a Közlekedési Emléktár Alapítvány szervezésében. A 660-as pályaszámú szegedi kocsi a Mavite tulajdonában várja a felújítást Budapesten 2008 óta.

656 660

A 656-os tanulóvillamos fénykorában

Fotó: www.villamosok.hu

A 660-as villamos aktív korában

Fotó: www.gigant.chem.elte.hu

1963-tól megkezdték a két vezetőfülkés, kétoldali ajtós villamosok gyártását Budapesten, majd 1965-től Debrecenben egészen 1978-ig. Itt négy darab hatajtós villamos is közlekedett, eltérően az általános tízajtós változattól, amelyek közül kettő maradt meg napjainkig. A 484-es számú kocsi rossz állapotban, de nosztalgia célra kijelölve várja sorsa jobbra fordulását. A 483-ast 2009-ben eladták és a tervek szerint hamarosan elbontják. A fővárosban 1983-ig üzemeltek FVV villamosok, de gyakorlatilag már gyártásukkor elavultnak számítottak. Miskolcon 2004-ben vonták ki az FVV-ket a forgalomból.

Pályaszám szerint:

Budapest: 1201-1236  Miskolc: 140-174  Debrecen: 481-484, 485-492

Szeged: 801-821

Közülük Miskolcon a 151-es pályaszámú villamos van meg, mely alkalmanként nosztalgiavillamosként üzemel, a 147-es számú kocsi pedig a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum kiállításán látható. A szétbontott 161-es kocsi alkatrészeit a 602-es szegedi villamos felújításához használják fel.

147 151

A miskolci 147-es kocsi Szentendrén kiállítva

Fotó: www.villamosok.hu

A 151-es kocsi különmenetben Miskolcon

Fotó: www.test.fototrans.eu

Debrecenben a 485 és 487 számú kocsikat 2010 januárjában elbontották, a 488-as kocsit pedig eladták. Forgalomban a 486, 489, 490, 491. számú villamosok közlekedtek utolsóként az országban 2014. április 30-ig. A 486-os kocsi még üzemképes, de várhatóan előbb-utóbb bontásra kerül.

2012 elején Budapestre érkezett a 492-es kocsi, hogy a fővárosi nosztalgiaflotta tagjaként képviselje a típust. Üzembe helyezésére 2012. június 16-án, a Múzeumok Éjszakáján került sor. Egy ideig alkalmanként nosztalgiajáratként közlekedett, majd hozzáláttak az eredeti, fővárosi arculatra való visszaalakításának. A felújított villamost 2018. október 6-án a Hungária kocsiszínben rendezett nyílt napon láthatta először a közönség kiállítva, majd 2018. november 25-én már utazni is lehetett rajta a BKV 50. születésnapját köszöntő rendezvénysorozat záró felvonulásán.
2014-ben a 491-es kocsit felújították, hogy a továbbiakban nosztalgia célokra használhassák és átszámozták 489-re.
2015-ben az eredeti 489-es számú villamost szétvágták, egyik végét a helyi Roncsbárban kiállították 491-es számmal. Ugyanebben az évben a 490-es kocsit Budapestre szállították, hogy ellássa alkatrésszel az ott nosztalgiamenetben közlekedő 492-es villamost.

492

A 492-es kocsi fővárosi bemutatkozása 2012. június 16-án


Felújítva, eredeti fővárosi állapotban és 1233-as pályaszámmal
a Hungária kocsiszín nyílt napján 2018. október 6-án

1233

A BKV 50. születésnapját köszöntő villamosfelvonuláson
2018. november 25-én


2019. május 11-én a BKV Vasúti Járműjavító nyílt napján

Fotók: Sármási Zoltán

Szegeden a 803, 806, 808, 809, 812, 813, 815, 817, 818, 821. pályaszámú villamosok üzemeltek 2011-ig, a többit már korábban selejtezték. A 802-es kocsi Angelina Jolie Budapesten forgatott filmjében kapott szerepet 2010 őszén, majd elbontották. A 808-as villamos tanulóvillamosként közlekedett a fent említett 656-os kocsi leállítását követően 2009-ig, majd Ceglédre került egy vállalat telephelyére, ahol új festést kapott és most várja sorsa rendeződését. A 813-as villamos maradt az egyetlen az állományból, amely megőrizte eredeti, sárga színét, amikor az SZKT fokozatosan festette át az FVV-ket is az új színterv szerint. 2011-ben a sárga fényezést megújították rajta, és a nosztalgia flotta tagjai közé sorolták.

813

A 813-as kocsi még a 2011-es felújítás előtt

813

Itt pedig már felújítva 2013-ban

Fotók: Sármási Zoltán

A 820-as kocsi volt eredetileg a budapesti prototípus. Eredetileg 8 ajtóval készült, később átalakították tízajtósra. Szegeden 2006-ban vonták ki a forgalomból, majd 2008-ban került a fővárosba. A Mavite hozzálátott a felújításhoz, ami azóta is tart.

820

A 820-as prototípus kocsi Szegeden leállítva

Fotó: www.delpestibusz.hu

2011. január 19-én, a 3-as villamosvonal felújításának befejezésével Szegeden az összes FVV-t kivonták a forgalomból, bár azóta többször előfordult, hogy a városban zajló pályafelújítások miatt alkalmanként ők pótolták a Tatrákat. Érdekesség, hogy 2011 tavaszán a 806-os kocsit a hivatalos leállítás után újrafényezték.

806

A 806-os kocsi itt még az újrafényezés előtt

Fotó: Sármási Zoltán

2013 őszén a 809-es kocsi a fővárosba, a Mavite állományába került, a 803-as, 806-os, 815-ös és 817-es kocsikat pedig elbontották.

809

A 809-es kocsi forgalomban Szegeden

Fotó: Sármási Zoltán

2014. május 1-től már csak nosztalgiamenetben utazhatunk FVV villamossal, mégpedig a 813-as kocsival, amely tavasztól őszig hétvégenként rendszeresen közlekedik. A telepen 2018. október 30-ig őrizték még  a 818-as kocsit, amikor a fővárosba szállították, ahol a Közlekedési Múzeum lesz majd az otthona.  A 821-es kocsit már korábban elbontották.

A pályaszámadatok forrása: www.villamosok.hu

Egy hozzászólás “FVV villamosok” bejegyzéshez

  1. Minél több régi típusú villamost meg kell őrizni az utókor számára,hogy láthassák és néha utazhassanak azokon.Budapest villamossínein többször szeretnénk látni ezeket a járműveket.Még úgyis,ha nem szállítanak éppen utasokat.Aztán használat után zárt védett helyen érdemes tárolni mindet,hogy sokáig szép állapotban legyenek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .