A Zlin-42-es cseh repülőgépcsalád címben felsorolt változatai az 1970-es évek óta rendszeres használói a magyar légtérnek. Pilótáink nagy része ezen gépek valamelyikén ismerkedett a repüléssel. De nemcsak oktatógépként, hanem vitorlázó vontatásra is alkalmas ez a kis alsószárnyas repülőgép. Nem beszélve arról, hogy hosszú éveken keresztül a hazai repülőnapok szinte állandó programja volt a lufivadászat melyet rendszerint egy háromgépes Zlin-142-es kötelékkel hajtottak végre (olyan is előfordult, hogy a vezérgép Z-726-os, vagy a kötelék egyik tagja Z-43-as volt). Sajnos az utóbbi években ezek a gépek háttérbe szorultak a Cessnákkal szemben, mint oktatógép, illetve a magas üzemeltetési és nagyjavítási költségek több gép leállítását, eladását eredményezték. Számos példány pedig baleset áldozata lett, legutóbb 2009-ben a HA-SGI Z-142-es, Dunakeszin. Mindebből következik, hogy ennek a típusnak is helye van az oldalon.
Dunakeszi Repülőnap, 2007. június 24.
Fotó: Horváth Balázs
Üzemben lévő repülőgépek. (11 – 1 Z-42, 1 Z-43, 8 Z-142, 1 Z-143)
Kiállított repülőgépek. (4 – 2 Z-43, 2 Z-142)
Lezuhant, megsemmisült, összetört repülőgépek. (15 – 2 Z-42M, 2 Z-43, 11 Z-142)
Külföldre eladott repülőgépek. (21 – 1 Z-42M, 4 Z-43, 16 Z-142, 1 Z-143)
Üzemen kívüli repülőgépek. (9 – 2 Z-42M, 7 Z-142)
Z-42M
Hat gép került ebből a változatból Magyarországra, melyek jelzése a következő: HA-SFA, HA-SFB, HA-SFC, HA-SFD, HA-SFE, HA-SFG. Valamennyi példány 1979-ben érkezett hozzánk.
HA-SFA:
A sorozat első tagja hosszú ideig Jakabszálláson repült, majd állt üzemen kívül. 2023 elején Siófok-Kilitire került, ahol egy évig újra repült. Jelenleg megint nem üzemel.
HA-SFB:
Az előző gépével megegyező festést viselt, 2000-ig repült nálunk. Azóta az USA repülőgép állományát gazdagítja. A felvételen a budaörsi repülőtéren látható.
HA-SFC:
Nyíregyházán szolgált a MÉM RSZ kötelékében 1986-ig, amikor július 28-án lezuhant.
HA-SFD:
Szintén MÉM RSZ gép volt, 1983. szeptember 23-án lezuhant Vencsellő közelében.
HA-SFE:
Ez a gép is az előző kettőhöz hasonlóan a MÉM RSZ-nél repült, majd a rendszerváltás után magánkézben folytatta pályafutását Kunmadarason az Aero-Wasp Kft. tulajdonában. 2022-ben Gödöllőre költözött át.
HA-SFG:
A MÉM RSZ kötelék negyedik tagjaként kezdett repülni nálunk, később Szandán a sportrepülők használták. Évek óta Nyíregyházán pihen üzemen kívül, bár már dolgoznak a talpra állításán.
Z-43
Az oldalon tárgyalt repülőgépcsalád tagjai közül ebből a típusból érkeztek legkorábban gépek. Érdekességük, hogy közülük négyen a Honvédség állományát gazdagították futárgépként 1976-tól 2002-ig. Ezt követően Isaszegen tárolták őket, majd árverezés után kerültek új tulajdonosaikhoz.
Lajstromjelük a következő (zárójelben a katonai oldalszám látható): HA-FBA, HA-FBC (077), HA-FBE, HA-FBG, HA-FBI (075), HA-FBK (076), HA-DOT, 078, R-01
HA-FBA:
Az első magyar Z-43-asról van szó. 1975 óta folyamatosan üzemelt, eredetileg az MHSZ futárgépe volt. Később a lakóhelye Dunakeszi volt,ahol az Opitz Nándor Repülőklub vontatógépeként teljesített szolgálatot. A 2000-es évek első felében szerepelt az augusztus 20-i légi parádé programjában, mint a lufivadász Zlin kötelék egyik tagja. Sokáig üzemen kívül várta sorsa jobbra fordulását, majd 2018 őszén eladták Szlovákiába, ahol Kamenica repülőterén talált új otthonra más magyar Z-142-es gépek társaságában.
HA-FBC:
A Honvédség kötelékének tagja 077-es oldalszámmal 1976-tól. 2002-es kivonását követően Nyíregyházán üzemelt tovább civil gépként. Később Csurgón lakott, majd 2023 nyarának végén eladták előbb Csehországba, majd Kanadába.
HA-FBE:
Az előző két géphez képest jóval később, 2004-ben érkezett hozzánk. Pályafutásának lezuhanása vetett véget még ugyanazon év július 24-én Dunakeszin. A felvétel nem sokkal a baleset előtt készült róla.
HA-FBG:
Ez a gép is az új generáció tagja. 2005-ben került Németországból Dunakeszire. Egy ideig Budaörsön lakott, később Veresegyházán lehetett megtalálni. Napjainkban újra Budaörsön állomásozik, felújítva.
Fotó: Sármási Zoltán
HA-FBI:
A 075-ös számú katonai gép 2002 után bekövetkező polgárosítása óta Gödöllőn állomásozott. 2007-ben az I. Gödöllői Repmajálison kivette a részét az utasrepültetésből. 2017-től Dunakeszin lakott, majd 2021-ben eladták Németországba.
HA-FBK:
A 076-os honvédségi Z-43-as kivonását követően Isaszegről 2006-ban került át Budaörsre, majd sor került felújítására. 2007-ben kapott polgári jelzést, abban az évben szerepelt a Kecskeméti Repülőnap statikus kiállításán. Üzembe azonban csak 2009-ben helyezték, április 6-án repült először Kecskeméten. Sokáig Szolnok-Szandaszőlősön pihent a hangárban. 2019 júliusától a szolnoki Reptár gyűjteményében látható kiállítva.
HA-DOT:
Korát tekintve a legidősebb, ugyanakkor a legkésőbb érkezett Z-43-as hazánkban. 2006-tól repül magyar lajstromban. 2009-ben megtisztelte jelenlétével a farkashegyi repülőnapot szeptember 26-án. Sokáig Dunakeszin lehetett megtalálni. 2021-ben eladták Szlovákiába.
Fotó: Sármási András
078:
A negyedik katonai gép nem kezdett új életet a civil világban, hanem a keceli haditechnikai gyűjteménybe költözött, ahol ma is megtekinthető. 2014-ben felújították és felvette a tragikus repülőbalesetben elhunyt Nádas Tamás műrepülő bajnok nevét.
R-01:
A Rendőrség is üzembe állított egy Z-43-ast 1976 júniusában, amely mindössze néhány hétig töltötte be a szerepét náluk, mivel szolgálatának első hónapjában, 1976. június 21-én Siófoknál a Balatonba zuhant.
Z-142
A típus legismertebb változatából összesen 40 gép repült magyar lajstromban. Az első példányok 1981-ben érkeztek hozzánk. Ebből ma 17 gép van üzemben (illetve kettő üzemen kívül), a többi lezuhant, vagy eladták külföldre. Oktatógépként szolgáltak elsősorban, de vitorlázógépek vontatására is rendszeresen alkalmazzák őket. A repülőnapok állandó szereplőivé váltak, három Z-142-esből állítottak össze köteléket, melyek a közismert lufivadászatot mutatták be országszerte. Több formáció is összeállt, így az 1990-es évek elejétől, a 2000-es évek elejéig Budaörsön a HA-SGC, HA-SGM páros egészült ki általában egy Z-726-ossal (HA-SDE, HA-SDF), valamint Dunakeszin a Malév Aero Club négygépes köteléke mutatta be ezt a gyakorlatot, ellátogatva más repterek rendezvényeire is. 2004, az utolsó Budaörsi Repülőnap után csak az utóbbiak bukkantak fel itt-ott, és ők is csak három géppel. (HA-SGF, HA-SGI, HA-SGK). Sajnos a HA-SGI 2009-es lezuhanása, majd a HA-SGK 2010-es leállítása (illetve a repülőnapok számának drámai mértékű csökkenése) következtében a dunakeszi kötelék megszűnt létezni (igaz, a HA-SGK 2016-tól újra repül). Pedig a gépek egyforma Malév festése önmagában is kiemelkedő látványt nyújtott. Tudomásom szerint napjainkban egyedül a Tréner Kft. ötgépes köteléke az egyedüli, egyforma színnel ellátott formáció a típusból, őket elsősorban Nyíregyházán lehet látni repülőnapokon.
Következzen tehát a Z-142-esek felsorolása lajstromjel szerint:
HA-SFH, HA-SFI, HA-SFJ, HA-SFK, HA-SFL, HA-SFM, HA-SFN, HA-SFO, HA-SFR, HA-SFS, HA-SFT, HA-SFU, HA-SFV, HA-SFX, HA-SFY, HA-SFZ, HA-SGA, HA-SGB, HA-SGC, HA-SGD, HA-SGE, HA-SGF, HA-SGH, HA-SGI, HA-SGJ, HA-SGK, HA-SGL, HA-SGM, HA-SGN, HA-SGO, HA-SGP, HA-SGR, HA-SGS, HA-SGT, HA-SGU, HA-SGV, HA-SGW, HA-SGX, HA-SGY, HA-SGZ. HA-SHA.
HA-SFH:
1981-től 1989-ig repült nálunk, majd Németországba távozott tőlünk. Egyelőre nem sikerült korabeli fotót találni róla, így az alábbi képen később látható, 2007-ben a németeknél.
Fotó: www.airliners.net
HA-SFI:
A második gép szintén 1981-ben érkezett Magyarországra és egészen 1998-ig nálunk volt, akkor került az USA-ba.
HA-SFJ:
Fenti társaival egyidős, 2018-ig állomásozott hazánkban Matkópusztán, majd eladták Szlovákiába.
HA-SFK:
A legöregebb Z-142-esek egyikéről van szó, 1980-tól repül magyar lajstromban. Nyíregyházán a Tréner Kft. öttagú Z-142-es flottájának egyik tagja volt 2016-ig, amikor gazdát cserélt és átköltözött Hajdúszoboszlóra.
HA-SFL:
A MÉM RSZ flottájának tagjaként szolgált 1980-tól. A rendszerváltást követően a jogutód Air Service üzemeltette tovább. 2005-ben eladták Portugáliába. 2009. május 24-én Madeirán baleset áldozata lett.
HA-SFM:
Szintén MÉM RSZ gépről van szó, 1980-as évjárat. Debrecenben üzemelt. 2013-ban eladták Oroszországba, ahol RA-2019G lajstromjel alatt repül.
Oroszországban, orosz lajstromban:
Fotó: www.flyteam.ru
HA-SFN:
Előző társaival egyidős. 2010-ben leállították. Előbb Kiskunlacházán, majd Budaörsön tárolták. 2017 decemberében tulajdonosa a Közlekedési Múzeum gyűjteményének adományozta.
HA-SFO:
A Tréner Kft. kötelékének második tagja. Sokáig Nyíregyházán állomásozott, és ugyancsak 1980-tól repült magyar színekben. Jelenleg nem üzemel, hangárban pihen Debrecenben.
HA-SFR:
Egy évvel fiatalabb, 1981-es évjárat. Hajdúszoboszlón lehet vele találkozni.
HA-SFS:
Az előző géppel egyidős. 2006. november 25-én Jakabszállás mellett kényszer-leszállt és összetört. Maradványai Bócsára kerültek az ottani tóra, ahol a felhasználható alkatrészek kiszerelése után a tulajdonosa hordókat, majd úszótalpakat szereltetett rá. Ezért néz ki úgy, mint egy hidroplán, napjainkban erősen viharvert állapotban.
Mielőtt erre az egyedi sorsra jutott, repülőnapon is szerepelt egy kötelék tagjaként:
Kalocsai Repülőnap, 2006. július 23.
Fotó: Horváth Balázs
HA-SFT:
1981-től 1996-ig repült nálunk, azóta az USA-ban teljesít szolgálatot.
HA-SFU:
Szintén 1981-es gépről van szó. 1999-ben találkoztam vele Hármashatárhegyen, ahol műrepülő figurákat is bemutattak vele a Juniális nevű rendezvényen. 2006-ban eladták Romániába, általában Aradon volt megtalálható. Évekkel később visszakerült hazánkba, jelenleg Atkáron állomásozik üzemen kívül.
HA-SFV:
1981-tól repült hazánkban. 1986-ban Miskolcon teljesített szolgálatot az MHSZ kötelékében, ahol a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola repülőgép vezető hallgatóinak előképzésében vett részt. 1998. július 4-én Szabadszálláson lezuhant.
HA-SFX:
Fenti társaival egyidős, sokáig Gödöllőn lehetett megtalálni. Az utóbbi éveket a földön töltötte, jelenleg Budaörsön zajlik kis lépésekben az üzemképessé tétele. Lajstromjele alkalmanként vicc tárgyává válik, ahogy az az alábbi képen látható:
Valójában persze így nézett ki:
HA-SFY:
A Tréner Kft. kötelékének következő tagja. Sokáig Nyíregyházán üzemelt, jelenleg üzemen kívül várja sorsa jobbra fordulását Debrecenben. 1981-es évjárat.
HA-SFZ:
Az előző géppel azonos évjáratú, ugyancsak a Tréner Kft. kötelékének tagja Nyíregyházán. Jelenleg nem repül, Debrecenben tárolják hangárban, üzemen kívül. Az elmúlt években alkalmanként repülőnapokon látható volt a kötelék tagjaként. Jellemzően az ország keleti felében szoktak megjelenni (Debrecen, Nyíregyháza, Hajdúszoboszló, de jártak Budapesten is az augusztus 20-i vízi és légi parádén 2011-ben és 2012-ben).
HA-SGA:
1981-es az SG sorozat első tagja. Pályafutásának egy baleset vetett véget 2005. augusztus 12-én Horvátországban, amikor lezuhant.
HA-SGB:
1982-től 1990-ig szolgált hazánkban, majd szintén lezuhant, július 9-én Kerekharaszti mellett.
HA-SGC:
Előző társával egyidős gép, több alkalommal láttam a régi budaörsi repülőnapokon, ahol utasokat vitt és a lufivadászatban is részt vett. Később új, a gyáritól eltérő festést kapott. 2018 tavaszán eladták Szlovákiába.
Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGD:
1982-ben érkezett hozzánk. Magánkézben repült Dunakeszin, majd Esztergomban, szinte teljesen átépített, felújított formában. Később ismét Dunakeszin lakott üzemen kívül. 2019-től Kiskunlacházán repül.
Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGE:
1982-1999 között lehetett látni a levegőben nálunk, végül október 4-én utolérte a végzete Békéscsabán.
HA-SGF:
Ugyancsak 1982-es gépről van szó. Számos repülőnapon lehetett látni, utazni vele, és mindig szerepelt a lufivadászatban Dunakeszin, Balassagyarmaton, Pipishegyen, az északi M0-ás híd átadásán, vagy az augusztus 20-i légi parádén a Malév Repülőklub Zlin-142-es kötelékében. A felvételen a pilótaülésben Besenyei Péter ül 2009. május 24-én, a Világbajnoki Repülőnapon Dunakeszin. 2012 őszén üzemen kívül helyezték. 2013 tavaszán eladták Oroszországba, így már csak egy gép maradt Dunakeszin az egykori háromgépes kötelékből, a 2016-ban hat év szünet után talpra állított HA-SGK.
Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGH:
1983-ban került Magyarországra. 1986-ban Miskolcon szolgált az MHSZ kötelékében, ahol a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola repülőgép vezető hallgatóinak előképzésénél alkalmazták. 2005. szeptember 24-én Nagymarosnál a Dunába zuhant.
Az alábbi felvétel a HA-SGH megvásárlását követően készült Debrecenben a gép repülésre való felkészítéséről, illetve Dunakeszin a berepülésről:
HA-SGI:
Társaival megegyezik a kora, szintén a Malév Aero Club kötelékének tagja volt Dunakeszin. Tragikus véget ért, 2009. július 18-án a hagyományos lufivadászatot és kötelékbemutatót követően egy szélroham a földhöz csapta a dunakeszi repülőtéren.
HA-SGJ:
1983-tól repült hazánkban, sokáig a pécs-pogányi repülőtéren lehetett megtalálni. 2012 novemberében eladták Fehéroroszországba. Az utolsó évét hazánkban Kadarkúton töltötte.
Zlin-sorfal tagjaként, amikor beállt a Dunakesziről érkezett Malév-kötelék sorába:
Pécs-Pogány Repülőnap, 2007. június 30.
Fotó: Horváth Balázs
HA-SGK:
A Malév Aero Club kötelékének harmadik tagja, 1984-es évjárat. 2010-ben a motor üzemidejének lejárta miatt a földön ragadt Dunakeszin. 2015 májusában a Legendák a Levegőben Repülőnapon statikus kiállításon nagy sikert aratott. 2016 tavaszán végre sikerült talpra állítani, hogy újra hasíthassa a levegőt, utolsóként az egykori kötelékből.
Fotók: Sármási Zoltán
HA-SGL:
1984-től szolgált Dunakeszin, a Malév-kötelék tagjaként. 1997-ben a Malév-napon összetört, napjainkra csak egyes darabjai maradtak meg a dunakeszi repülőtéren.
HA-SGM:
1986-tól repült Budaörsön. 2012-ig a Magyar Repülő Szövetség tulajdonában üzemelt. A régi budaörsi repülőnapok állandó résztvevője volt, lufivadászatban sétarepülésben egyaránt. Alkalmanként megjelent később is rendezvényeken, Tóth Ferenc vitorlázó bajnok repülőgépét többször vontatta más helyszínekre, illetve a bemutatókon. 2011-ben leállították, konzerválták. 2012-ben gazdát cserélt és Miskolcon repült tovább. 2014-ben megint leállították a légcsavarja miatt, majd 2016-tól újra repül, jelenleg Dunakeszin.
Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGN:
A kedvenc Z-142-esem, ezzel a géppel találkoztam először a típusból, amikor Hármashatárhegyen szolgált vontatógépként még a ’90-es években. Egyébként őt is 1986-ban gyártották. Ma már Nyíregyházán található, ahol a Tréner Kft. kötelékének tagja.
HA-SGO:
1988-1993 között lehetett látni hazánkban, mígnem szeptember 12-én Kecskéden lezuhant.
Fotó: Horváth Balázs
HA-SGP:
Ugyancsak az 1988-as széria tagja. 1996-ig repült magyar lajstromban, amikor Csehországba távozott tőlünk. A felvételen Budaörsön látható. Érdekessége, hogy az első magántulajdonban lévő repülőgép volt 1945 után.
HA-SGR:
Fenti társaival egyidős gép, a szandai sportrepülőknél szolgál. Előfordult repülős rally versenyeken. 2009-ben a Szatymazi Repülőnapon is tiszteletét tette. Később üzemen kívül, szétszerelve pihent Szolnok-Szandaszőlősön a hangárban. 2019-ben eladták Szlovákiába.
Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGS:
Mindössze öt évig volt látható légterünkben 1988-tól 1993-ig, amikor Pázmánd mellett lezuhant és elégett május 23-án. A képen Esztergom fölött repül.
HA-SGT:
1989-1992 között volt hazánkban, míg aztán szeptember 19-én Szombathelyen lezuhant.
Fotó: Horváth Balázs
HA-SGU:
1989-es évjáratról van szó. Napjainkban a Forgószárny Kft. állományába tartozik és Kiskunlacházán lakik, jelenleg üzemen kívül.
HA-SGV:
Az előző géppel egyidős, sokáig Szegeden repült ( a felvétel is ott készült róla). 2008-ban eladták Szentesre. Napjainkban már Tökölön lehet vele találkozni.
HA-SGW:
Ez a gép is 1989-es évjárat és a Malév-kötelék tagja volt Dunakeszin. Pályafutásának 1992. június 19-én lezuhanása vetett véget Verőcemaroson.
HA-SGX:
1989-es évjárat, sokáig Jakabszálláson lakott. 2007-ben az I. Gödöllői Repmajális közönségét áthúzással köszöntötte. 2018-ban nyolc év pihenés után eladták Szlovákiába.
HA-SGY:
1989-ben érkezett hozzánk, ma Dunakeszin lehet vele találkozni, Magántulajdonban van. 2014 júniusában ellátogatott Szolnok-Szandaszőlősre a Legendák a Levegőben Repülőnap idején. Hosszabb szünet után 2023-ban emelkedett ismét a levegőbe.
Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGZ:
A legfiatalabb Z-142-es, 1991-től repült nálunk Jakabszálláson. 2018-ban három év pihenés után eladták Szlovákiába két társával (HA-SFJ, HA-SGX) együtt.
HA-SHA:
Négy évig, 1990-től 1994-ig tartózkodott hazánkban, majd Csehországba költözött. Később ezzel a géppel vesztette életét 1999. augusztus 25-én Ivan Tuček, a híres cseh műrepülő pilóta.
Z-143
Ebből a szériából régebben egyetlen példány vendégeskedett nálunk három évig 2003-tól 2006-ig. A HA-FBD lajstromjelet viselő gép 2005. június 3-án madárral ütközött, majd kényszer-leszállt és összetört Tápiószentmárton mellett. Ezt követően maradványaitól gazdái megváltak és azok Németországba kerültek.
2014 májusában ismét hazánkba került egy Zllin-143-as, amely HA-FBL lajstromjel alatt repül a magyar légtérben. Állomáshelye Dunakeszin található.
Fotó: Sármási Zoltán
Ezúton mondok köszönetet Horváth Balázsnak, aki értékes információival és fotóival hozzájárult, hogy az oldal minél teljesebb módon mutassa be a Zlin-42M, Zlin-43, Zlin-142 és Zlin-143-as repülőgépek magyarországi történetét.
I am interested of spareparts of piston engines from aircraft Zlín. Do you have spare parts of these piston engines: M137, M337, M132, M332 or M462 RF. Thank you for answer. Best regards.
Érdekel az alkatrész dugattyús motorok repülőgép Zlín. Van tartalék alkatrészek ilyen dugattyús motorok: M137, M337, M132, M332 vagy M462 RF. Köszönöm a választ. Üdvözlettel.
Vladimír Kovač
Tisztelt Honlapszerkesztő!
A Z142-es HA-SFU gépen tanultam 1986-ban Győrben (Pér repülőtér) A rendszerváltás után a Kisalföld újságban láttam róla egy fotót, melyen Torgyán József feszített benne szintén Péren.
1986 tavaszán kb. tíznapos repülőtábor volt Péren, ahová jópár Z142-es gépet hoztak. Köztük volt még a HA-SFZ is. Ez egy MHSZ pilóta tábor volt harmadikas középiskolások-gimnazisták számára. Elméleti tanfolyam+vizsga után kb. 10 óra gyakorlati képzés, majd Repülőtiszti Főiskola Szolnok.
Szia Zoli
En is azon tanultam akkor es ott. Es volt nyari tabor is. A tavaszi taborban Armai Zoli volt az oktatom. A nyariban meg a Kunar Gyorgy.
Köszönöm az értékes információkat!
Tisztelt Honlapszerkesztő!
HA-SFA, HA-SFB, HA-SFC, HA-SFD, HA-SFE, HA-SFG-ről, eredeti festéssel, igaz fekete-fehérben található kép az Angyal László Hullámzó láthatár c. könyvben. Kár, hogy az eredeti festést a ma még üzemelő vagy meglévő gépeken nem alkalmazzák. A gép gyári eredetiségét adnák ezzel vissza. Csak megjegyeztem! Üdv: László
Kedves László!
Köszönöm az észrevételt!
Tisztelt Láci!
HA-SFG tervezem ,hogy eredeti festésbe öltözzön! 🙂 Eredeti MÉM Rsz festést.. üdv Tibike