Július 23-án délután ellátogattam a Magyar Vasúttörténeti Parkba, ahol örömmel tapasztaltam, hogy folyamatos a fejlődés, mindig vannak újdonságok, amelyek korábban nem voltak. Igaz ez a kerti vasútra, a felújított, illetve felújítás alatt álló mozdonyokra és kocsikra, vagy a közelmúltban restaurált szénszerelőre. Ugyanakkor az is jól látható, hogy a munkának a belátható jövőben biztosan nem lesz vége, hiszen mozdonyok, valamint személy- és teherkocsik hosszú sora várja sorsa jobbra fordulását a park vágányain.
A Park egyik mindenese, az A21,064-es kismozdony
Nincs egyedül, ezúttal testvére a nemrég felújított A21,009 állt a mozdonyon utazni kívánók rendelkezésére
Ezen a kissé homályos felvételen annyit ki lehet venni, hogy legalább még két ilyen kismozdony van a Parkban – a közelebbi valószínűleg az M28-1001 lehet, amely korábban az első számú mindenes volt itt a típusból, a másik pedig a néhány éve Pilisvörösvárról begyűjtött A21,069 mozdony, amely felújításra vár. No és persze egy Ganz motorkocsi, meg egy Rezsó, azaz villamos fűtőkocsi is látható a képen.
Vannak más kismozdonyok is a Parkban, mint az A26 040 mozdony, amely alkalmanként ugyancsak nagy szolgálatot tesz a kocsirendezés, vagy éppen az utasszállítás területén.
Ez az általam nem ismert kismozdony egyelőre a felújításra váró járművek sorát gazdagítja.
Az időről-időre nosztalgiamenetben közlekedő Árpád motorkocsi láthatóan most is kiváló állapotban van…
…néhány más motorkocsi társaságában. A jobb szélen a néhai kormányvonat előfutó motorkocsija látható.
Néhány éve teljes felújításon ment keresztül ez a gyönyörű, fából készült étkezőkocsi.
A gőzmozdonyok sorfalában különböző állapotú gépeket lehet megcsodálni. Az állandó szabad ég alatt tartózkodás igénybe veszi őket, de több mozdony esetében is jól felismerhetőek a törődés nyomai. Az alsó képen látható, hogy egymás mellé került az első és az utolsó 424-es gőzmozdony- balról a második az utolsó, 424,365-ös pályaszámú gép, tőle jobbra pedig a lebontott Közlekedési Múzeum elől átszállított 424,001-es mozdony látható külön táblával, berácsozott vezetőállással és lámpák nélkül.
A különböző hóeltakarító eszközök a Park különleges látnivalói, noha őket is kikezdte már az idő vasfoga.
A két Kandó mozdony, a V60,003 és a V40,016 a Parkban végre egymásra talált.
A néhai kormányvonat látott ennél szebb napokat is, ráférne a felújítás.
A közönség elől elzárt területen többek közt egy M40-es mozdony vár szebb napokra.
Két egyedülálló jármű, az M46,2001 mozdony és a régen kormányzati célokra használt Hargita motorvonat.
Erősen leharcolt állapotban, tájékoztató tábla nélkül állomásozik a kiállítási területen az M47,2070 mozdony.
Az MDMot, közismert néven Piroska motorvonatok forgalomból való kivonása idején az egyik szerelvényt visszafestették eredeti színeire. A mozdony ma is üzemképes, időnként nosztalgiameneteken látható, azonban a hozzá tartozó személykocsik a festésen kívül más felújítást nem kaptak, üzemen kívül várják sorsuk jobbra fordulását a Parkban.
A V41,523 az állandó kiállítás része, míg rokona, a V42,527 ma is aktív szolgálatot lát el többnyire nosztalgiavonatok kísérőjeként.
Ugyancsak a kiállított villanymozdonyok sorát gazdagítja az egyetlen példányban megőrzött V55,003-as gép.
Végül, de nem utolsósorban a Park bejárata közelében egy kiszuperált V43-as mozdony orra, illetve a valószínűleg a felújítás alatt álló esztergomi vasútállomás épületéről származó felirat vonja magára az ember figyelmét.
Összegezve a látottakat: öröm látni a folyamatos fejlődést, amiért köszönet illeti a Park dolgozóit és mindazokat, akik bármilyen módon hozzájárulnak a vasúti járművek fenntartásához, üzemeltetéséhez, felújításához. Viszont az is egyértelmű, hogy bőven van tennivaló, akár a kiállított, akár a kiállításra váró járművek esetében, amelyek hosszú sorai messze túlnyúlnak a közönség által látogatható terület határain. Reméljük, hogy idővel ők is sorra kerülnek a felújításban.
Természetesen ez az összeállítás nem teljes körű, nagyon sok más látnivaló is van a Park területén, amelyekről nem készült fénykép. Egy biztos, aki szereti a régi vasúti járműveket, annak érdemes ide ellátogatnia.
Fotók: Sármási Zoltán