Megdöbbentő videó készült néhány hete az Újpesti öbölben, amely egyértelműen bizonyítja a magyar szárnyashajó-flotta jövőjének kérdésességét. Jelen pillanatban ugyanis kizárólag a négy Bíbic szárnyashajó üzemképes, a többiek minden jel szerint egyszerűen pusztulásra lettek ítélve.
Sirály I-III.
Hazánkban a szárnyashajózás története több, mint hatvan évre nyúlik vissza. Az első két szárnyashajó, a Sirály I. és a Sirály II. ugyanis 1962-ben kezdte el szolgálatát, amely 1983-ig tartott. Előbbi Bécs alatt ütközéses balesetet szenvedett és emiatt a forgalomból kivonták. de a testvérét is ugyanabban az évben selejtezték. Utóbbi egy évvel később a Balatonra került, majd Keszthelyen partra tették és 1985-től 1988-ig disco üzemelt benne. Ezt követően feltehetően szétvágták.
Kettejük mellé jóval később, a hetvenes években csatlakozott a Sirály III. és üzemelt 1985-ig. Két évvel később a Balatonra került és állóhajó formában Balatonszemesen disco üzemelt benne 1992-ig. Ekkor Siófokra vontatták, ahol nyoma veszett. A Sirályok közül tehát egy példány sem maradt fenn hazánkban az utókor számára.
Sólyom I-III.
A Sólyom szárnyashajók ugyancsak összesen hárman voltak üzemben Magyarországon. A Sólyom I. 1971-től teljesített szolgálatot egészen 1996-ig, majd egy év múlva szétbontották. Testvére, a Sólyom II. csak bő másfél évtizeddel később, 1988-ban állt üzembe és feltehetően 2017-ben közlekedett utoljára. Jelenleg egy uszályra kitéve pusztul az Újpesti öbölben. A Sólyom III. 2004-ben használtan érkezett Magyarországra és valószínűleg ugyancsak 2017-ben üzemelt utoljára. Most ott pusztul a testvére mellett az uszályon Újpesten.
Vöcsök I-IV.
A Vöcsök szárnyashajók hazai története 1977-ben kezdődött a Vöcsök I. üzembe helyezésével. Szolgálati ideje 2003-ig tartott, két évvel később Neszmélyre került a Zoltán Alapítvány kezelésébe a hajóskanzenbe. Sajnálatos módon a partra tett hajó sorsa nagyjából ugyanannyira kérdéses, mint az Újpesten pusztuló társaié, mivel a skanzen legalább öt éve zárva tart, az üzemeltető alapítvány pedig legalább azóta nem mutat életjeleket.
A Vöcsök II. 1985-ben, a Vöcsök III. 1986-ban, a Vöcsök IV. pedig 1987-ben állt szolgálatba. Most az első két hajó a parton, a harmadik uszályon, a két Sólyom mellett álmodik szebb napokról egyre romosodó állapotban. Kivonásuk nagyjából a két nagy szárnyas leállítása környékén, a 2010-es évek második felétől következett be.
Bíbic I-IV.
Jelen pillanatban az üzemképes szárnyashajó-flottát a négy Bíbic alkotja. Ők valamennyien felújításon mentek keresztül az elmúlt két év során, melynek keretében új festést is kaptak, így a sorsuk valameddig rendezettnek tűnik. A Bíbic I. és a Bíbic II. 1992-től, a Bíbic III. és a Bíbic IV. 1993-tól van üzemben.
Két további szárnyashajóról is említést kell tenni, egyikük, a magyar gyártású Fecske 1963-tól 1968-ig üzemelt szárnyashajóként a Dunán, majd átépítették, a hordszárnyaitól megfosztották és a mai napig Nadap néven üzemel a Velencei-tavon. A Quicksilver pedig a kilencvenes években került Magyarországra, azonban szinte alig üzemelt, nagyon hosszú ideje uszályon pihen a többi szárnyashajó mellett az Újpesti öbölben.
Ami a forgalomból kivont szárnyashajókat illeti, az első számú kérdés arra vonatkozik, hogy mi a terv velük. Szét lesznek bontva egytől egyig, esetleg fel lesznek még újítva, ki lesz állítva közülük egy-kettő, mint a magyar szárnyashajózás-történet műszaki emléke, vagy el lesznek adva külföldre?
Nyilván az idő múlása nem kedvez a túlélésüknek, így könnyen a Sirályok sorsára juthatnak. Szomorú, hogy még egy állami tulajdonban lévő, nyereséges cég sem tudja, vagy nem akarja megoldani még a legalapvetőbb konzerválását sem ezeknek az egykor biztosan nagy értékű szárnyashajóknak addig, amíg eldől, hogy mi lesz velük. Reméljük, nem az idő fogja végül eldönteni a kérdést az enyészet által.
Forrás és fotók: Hajóregiszter