Lesz még valaha magyar Wilga a levegőben?

Örökzöld témának számít ezen az oldalon a PZL-104 Wilgák magyarországi helyzete, amelyet egyikük közelmúltbeli kiállítása okán érdemes ismét napirendre tűzni.

A PZL-104 Wilga az elmúlt több, mint ötven évben az egyik meghatározó repülőgép-típusa volt a magyar repülésnek. Egy időben szinte nem volt olyan hazai repülőtér, ahol nem állomásozott közülük egy példány. Ezeket a gépeket jellemzően vitorlázó-vontatásra használták a repülőklubok. A kétezres évek közepétől aztán a számuk rohamos csökkenésnek indult. Egy részük baleset áldozata lett. Többségük azonban külföldön talált új otthonra, ahol a típus a mai napig jelentős népszerűségnek örvend.

Ezzel szemben hazánkban a kétezertízes évek közepére mindössze négy példány maradt fellelhető a típusból. Közülük kettő bizonyosan nem fog többé a levegőbe emelkedni. A HA-SEJ több, mint tíz éve kiállításra vár a Komo-Sky 51-es Bázis mögött a közönségtől elzárt területen.

Ebben szerepe lehet annak, hogy a gép komoly sérüléseket szenvedett, amikor egy szélviharban ráborult a mellette ugyancsak kiállításra váró HA-SBA lajstromjelet viselő PZL-101 Gawron. Így, bár ma már mindkét gép komoly repüléstörténeti értékkel bír, kiállításuk várható ideje minden jel szerint változatlanul kérdéses.

HA-SEJ

Fotó: www.swag-trip-logs.blogspot.hu/2017/09/hungary-dunavarsany-collection-050817.html

A másik gép, a HA-SED az apropója jelen cikk megírásának. A gép ugyanis hosszú kiskunfélegyházi, majd úrhidai tartózkodás után a közelmúltban Kiskőrösre érkezett, ahol a MiGálló és Szuhoj fészek gyűjteményében talált otthonra. Ezzel végre lett a típusból Magyarországon múzeumban megőrzött példány

Kép a HA-SED lajstromú gépről.

Fotó: www.avia-info.hu

Ugyanakkor van két további Wilga, amelyek repülőképessé tételének legfőbb akadálya a szükséges karbantartási háttér hiánya. A HA-SEP,  amely hosszú ideig Dunakeszin az Opitz Nándor Repülőklub vontatógépeként üzemelt, már évek óta Atkáron a hangárban álmodik szebb napokról.

A HA-SEF, a típus legöregebb hazai példánya pedig Dunaújvárosban állomásozik az utóbbi években. Korábban Budaörsön lakott és sokan emlékezhetnek rá Balatonfüredről is, ahol a kétezres évek végéig nyaranta a Balaton fölött lehetett vele utasként repülni.

Később a Legendák a Levegőben rendezvénysorozat állandó résztvevőjeként ugyancsak repülhettek vele a típus kedvelői, azonban erre utoljára 2016-ban volt lehetőség. Azóta hiába várják a gépet a repülni vágyók akár ott, akár a többi repülős rendezvényen az országban, vagy éppen a Balatonnál.

Hosszú évek óta kérdéses, hogy mikor sikerül elhárítani a két utolsó Wilga repülése elől az akadályokat. Igény bizonyosan lenne rá, hogy ezek az ikonikus repülőgépek újra a levegőbe emelkedjenek akár vontatni, akár utasokat vinni. Lassan egy évtized után több, mint időszerű, hogy ez az emblematikus típus ne hiányozzon tovább a magyar légtérből.

Külön nem jelölt fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.