Hatodik alkalommal rendezték meg június 22-én a Budaörsi Airshow-t, amelyet a korábbi években megszokott nyár végi időponthoz képest most előrehoztak a nyár elejére.
A program a megszokott magas színvonalon és a közönség számára díjmentesen került lebonyolításra a repülőteret üzemeltető Fly-Coop Kft. szervezésében. Külön öröm volt számomra, hogy igen szép számban szerepeltek a légi bemutatók sorában a régi klasszikus típusok az An-2-esektől a Ka-26 és Mi-2 helikoptereken át a Gawronig, a Zlin-142-esekig és a Zlin Trénerekig.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is esős időjárással indult a nap, azonban ez mindössze félórás csúszást jelentett a program számára az eredetileg meghirdetett kezdéshez képest. Ezt kora délutánra sikerült behozni és végül valamennyi ígért bemutató meg tudott valósulni mindannyiunk nagy örömére.
A légi bemutatók sorát Besenyei Péter műrepülő világbajnokunk nyitotta a tőle megszokott látványos programmal. Sőt, a nap folyamán egy második bemutatóra is visszatért, amelyet követően leszállt és közvetlenül is találkozott népes számú rajongótáborával.
A második látnivaló a Goldtimer Alapítvány három kisgépének a közös bemutatója volt, a Po-2, a Kánya és a Gerle-12 köteléke megdobogtatta a veterán repülőgépek kedvelőinek a szívét.
A kisrepülők kötelékét egy nagyságrenddel nagyobb gépek köteléke követte: a Li-2 és három An-2 összesen ötezer lóerő dübörgésével ajándékozta meg a közönséget. Az Ancsákat a HA-DAD lajstromjelet viselő permetezőgép, illetve a HA-MEO és a HA-YHJ lajstromjel alatt repülő utasszállító gép képviselte. A Li-2 és a két utasszállító Ancsa a nap folyamán később több alkalommal is bekapcsolódott a sétarepülési lehetőség biztosításába.
A nagy köteléket egy igazi klasszikus típus egyéni bemutató-repülése követte. A Dunakesziről vendégségbe érkező, HA-SBG lajstromjel alatt repülő PZL-101 Gawron pilótaülésében Balasi Péter látványos módon mutatta meg a legendás mezőgazdasági és vitorlázó-vontatógép-típus repülési sajátosságait.
A Gawron bemutató-repülését újabb kötelék követte, ezúttal a szervezők három dízelmotoros Cessna kötelékrepülésével kedveskedtek a nézőknek.
A szlovákiai Retro Sky Team csapata szinte már törzsvendégnek számít Budaörsön, ők két alkalommal is a levegőbe emelkedtek a nap folyamán. Első ízben tőlük is egy kötelékrepülő programot láthattunk, amelybe bekapcsolódott Vári Gyula világbajnok MiG-29 vadászpilóta, aki ezúttal a harci színekre festett Jak-52 gépével gazdagította a csapat bemutatóját.
A merevszárnyú gépek mellett természetesen nem hiányozhattak a helikopterek sem. Urbán Gergő a HA-HSF lajstromjelet viselő Kamov Ka-26 helikopterrel mutatta be a „kukacbombázó” jellegzetes tulajdonságait.
Vári Gyula a Jak-55 műrepülőgéppel tartott látványos bemutatót, melyet rádión keresztül saját maga közvetített is élőben a közönség számára.
A délelőtti bemutatók sorát a magyar fejlesztésű Hungarocopter repülése zárta Rács Tamással a pilótaülésben.
Az ebédszünetet követően ismét Besenyei Péter érkezett a budaörsi légtérbe a második bemutatójára, majd a Bell Cobra harci helikopter bemutató-repülését csodálhattuk meg.
A Cobra szóló bemutatóját követően nyolc további helikopter emelkedett a levegőbe egy közös kötelékrepülésre. A Cobra mellé bekapcsolódott a Ka-26, a Hungarocopter, négy JetRanger, egy Ecureuil, valamint egy Robinson R-44 helikopter is.
A rendezvény egyik csúcspontját jelentette a sugárhajtású L-39 vadászgépekkel repülő litván Baltic Bees Jet Team kötelékrepülő bemutatója, akik a szomszédos tököli repülőtérről felszállva érkeztek a budaörsi légtérbe.
A következő programmal egy régi hagyomány született újjá, amely egykor, a kilencvenes években a Budaörsi Repülőnapon ugyanolyan állandó műsorelem volt, mint később Dunakeszin. Ezúttal is Dunakesziről érkezett a CuvAir csapata két Zlin-142 és egy modernebb Zlin-143 géppel. A két Zlin-142 repülőgép különlegessége, hogy a piros, HA-SGM lajstromjelet viselő gép egykor a budaörsi ballonvadász kötelék állandó gépe volt, a Malév-színeket viselő HA-SGK lajstromjellel repülő gép pedig a Malév Aero Club egykori háromgépes kötelékének egyetlen megmaradt tagjaként szerepelt hasonló programban hosszú éveken át. Most a HA-FBL lajstromjel alatt repülő Zlin-143 gép vezetésével mutattak be hármas kötelékrepülést, majd vadászták le a levegőbe engedett ballonokat.
A Retro Sky Team délutáni programjában pirotechnikával kiegészített légi harcot mutattak be, ismét Vári Gyula közreműködésével. A csapat speciális festésű Zlin Trénerei mellett levegőbe emelkedett a velük jött An-2 repülőgép is OM-ELI lajstromjel alatt.
A légi harcot követően a levegőbe érkezett és látványos bemutatót repült az L-29 Delfin, a pilótaülésben Rohács Tamással és Szakács Gáborral.
Csehországból érkezett a következő vendégszereplő, a Flying Bulls Aerobatic Team négygépes köteléke.
Az MVM JetRanger helikopter-bemutató során apa és fia, Jakab Ernő és Jakab Tamás mutatott be páros repülést két helikopterrel.
Az utolsó előtti program ismét egy műrepülés volt, amelyet Rohács Tamás mutatott be a magyar fejlesztésű GenPro műrepülőgéppel.
A napot Imreh Lajos „Lujó” zárta a Mi-2 helikopterrel, füstölővel és végül piros-fehér-zöld színekkel fűszerezett bemutatójával.
A műsor házigazdája ezúttal is Nagy Jenő „Zsenya” egykori MiG-21 vadászpilóta volt, aki a tőle megszokott fergeteges stílusban közvetítette partnerével és interjú-alanyaival az egész napot.
A légtér mellett persze a földön sem volt hiány látnivalókban. Az Aeropark repülőszimulátora mellett harci járműveket lehetett megtekinteni, régi rendőrautót, illetve egyes járműveket ki is lehetett próbálni az egész nap zajló helikopteres és alkalmankénti merevszárnyú gépes sétarepülés mellett.
Továbbá a Légimentők és a Légirendészet helikoptere statikus kiállításon vett részt a nap folyamán.
Úgy gondolom, idén is egy tökéletes napon vehetett részt mindenki, aki érdeklődik a repülés iránt. Hatalmas köszönet jár érte a szervezőknek, valamennyi közreműködőnek és a támogatóknak, akik révén idén is ingyen lehetett ezt a tartalmas, gazdag programot megtekinteni. Már most nagyon várom a jövő évi folytatást!
Fotók: Sármási Zoltán