Ancsák nyugdíjban

Eladósorba került az egyik közismert magyar An-2. A HA-MAM lajstromjelet viselő madarat senkinek nem kell bemutatni, aki bármilyen repülős rendezvény alkalmából megfordult már a pécs-pogányi repülőtéren az elmúlt években.

A szóban forgó Ancsa 1993-ban Fehéroroszországból érkezett hazánkba. Pécs-Pogány volt az otthona, onnan indult a legtöbbször bevetésre a mezőgazdasági kártevők, majd az utóbbi időben már leginkább a szúnyogok ellen pilótájával, a magyar mezőgazdasági repülés egyik meghatározó alakjával, Bogár Imrével.


Fotó: www.avia-info.hu

Az elmúlt években valahányszor repülős rendezvényt tartottak a pécs-pogányi repülőtéren, nem volt kérdés, hogy lesz An-2 bemutató-repülés. Utoljára 2019. augusztus 24-én került ilyesmire sor. Egy alkalommal országos hírnévre is szert tehetett a gép és pilótája, amikor 2013. május 29-én a Morning Show keretében Sebestyén Balázs műsorvezetőt ennek az Ancsának a felső szárnyára ültették Budaörsön.

A HA-MAM eladósorba kerülésének az oka a vászon üzemidejének lejárta. A motorban lenne még 175 óra üzemidő, a sárkányban pedig mintegy 400 óra, de a vászon 14 év után cserére szorul. Egyes hírek szerint már el is kelt a gép és egy németországi múzeumban fejezi be az aktív pályafutását. Ha ez így történik, akkor örülhetünk, hogy nem az enyészeté lesz ez a közkedvelt madár. Bár ha ki lesz állítva, akkor talán jobb helyen lenne idehaza, az utolsó aktív szolgálati helyén.


Fotó: www.avia-info.hu

Tulajdonképpen nem ő az egyetlen magyar An-2, amely idén vonul nyugalomba. Gödöllőn már szedik szét a közelmúltban oda érkező szatymazi HA-MBD-t és a dunaújvárosi HA-MHW-t (mindkét gép szúnyoggyérítéssel töltötte az utolsó aktív éveit és korábban mindkettőt láthatta a nagyközönség is repülőnapon kötelékben, vagy önálló bemutató keretében). Tudomásom szerint mindkét Ancsa itthon lesz megőrizve az utókor számára.


Fotó: Sármási Zoltán

Némi szomorúságra azért okot adhat, hogy egy meghatározó színfolttal szegényebb lesz a pécs-pogányi repülőtér és minden a jövőben ott megrendezésre kerülő repülőnap, Arról nem beszélve, hogy a szúnyoggyérítésből is kiesik egy gép, amit elsősorban továbbra is az Ancsák végeznek (amikor ezeket a sorokat írom, éppen a HA-ECM végzi a közelben a megszokott munkáját).


Fotó: Sármási Zoltán

Egyre kevesebb repülőtéren szolgál aktív An-2  és úgy tűnik, hogy mostantól Dunaújváros ( a másik régi dunaújvárosi Ancsa, a HA-ANV évek óta üzemen kívül pihen Budaörsön) és Pécs-Pogány is Ancsa nélkül marad (ha valaki máshogy tudja, kérem, jelezze). Szomorú lenne, ha ez a tendencia tovább folytatódna…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .