2021. július 24-25-én rendezték meg Dunakeszin a hagyományos veteránjármű találkozót és repülőnapot. A szombati nap elsősorban a földi járművekről, a katonai helikopterekről, valamint a Goldtimer Alapítvány Po-2 és Kánya repülőgépeiről szólt, vasárnap pedig már minden szempontból a repülésé volt a főszerep.
A vasárnapi program fölvonultatta az összes nagy nevet, akiknek legalább valamelyike nélkül nem nagyon szokás hazánkban repülőnapot szervezni manapság. Eljött Besenyei Péter a magyar gyártású Corvus gépével, Imreh Lajos a Mi-2 helikopterrel, Veres Zoltán a jól ismert MXS típusú géppel, Vári Gyula pedig a Jak-52 repülőgéppel. Ezen a napon került sor továbbá az előző napra tervezett vitorlázó műrepülésre is. Hársfalvi Pál a megszokott Fox típusú géppel mutatott be a szárnyvégekre szerelt piros és zöld színű füstölőkkel fűszerezve. A vontatógép pedig nem lehetett más, mint a Malév Repülőklub klasszikus Malév-színeket viselő Piper Pawnee-ja.
Számomra azonban a legnagyobb örömet mindezeken túl az okozta, hogy hosszú szünet után a dunakeszi hagyományokhoz méltó módon újra Zlin-kötelék emelkedett a levegőbe és tartott látványos bemutatót lufivadászattal egybekötve. A vezérgép egy Zlin-143-as volt, amely a nap folyamán az utasrepültetésből is kivette a részét. A bal kísérő a legendás Malév-kötelék egyetlen megmaradt Zlin-142 gépe volt. A jobb kísérő pedig a Budaörsről ismert piros Zlin-142, amely annak idején hasonló szerepkörben sok-sok éven át volt állandó szereplője az ottani repülőnapoknak.
Ezen kívül még egy Gawron-bemutatót is láthattak a kitartóbb nézők, amire nagyon régóta nem volt példa sem Dunakeszin, sem máshol az országban. Valamint a Base Airlines Embraer EMB-120 utasszállító gépe is tiszteletét tette a rendezvényen.
Külön kiemelendő, hogy az utasrepültetést gyakorlatilag kizárólag klasszikus típusokkal szervezték meg. A Li-2, egy An-2, a már említett Zlin-143, valamint a Mi-2 helikopter mellett mindkét helyi Gawron kivette a részét ebből a feladatból. Ahogy egy R-44 helikopter is, amely lassan már nem kisebb ritkaságnak számít, mivel e pillanatban mindössze három példány van belőle az országban. A klasszikus gépek sorából még a hangárok előtt parkoló Zlin-43 sem lógott ki, és jó volt látni a vitorlázógépek közt is a Cimborát, a Góbét, vagy éppen a szép egyenfestésű Blanikokat.
Eltekintve a közönséget érintő rendhagyó feltételektől, minden más olyan volt, ahogy azt a korábbi dunakeszi repülőnapok során megszokhattuk. Bár a Li-2, az R-44 és az An-2 ezúttal nem tartott önálló bemutatót és a két Gawron közös kötelékben nem, csak egymás mögött repült nagyobb távolságban a sétarepülés menetrendje szerint, minden szempontból jó volt látni ezt a sok-sok ikonikus repülőgépet a dunakeszi légtérben.
Köszönet illeti a szervezőket a program összeállításáért és lebonyolításáért, reméljük, jövőre is lesznek hasonló látnivalók Dunakeszin!
Fotók: Sármási Zoltán