70 éves lett idén az An-2, a világ legnagyobb egymotoros repülőgépe, amely az elmúlt évtizedek során szinte semmit sem veszített népszerűségéből, köszönhetően sokoldalú alkalmazhatóságának, strapabíróságának, jól kezelhetőségének. Tekintettel arra, hogy a mai napig nem találták föl azt a típust, amely az An-2-est minden szempontból fel tudná váltani, Oroszországban és Ukrajnában azon dolgoznak, hogy a gép egyetlen gyenge pontját, a sok üzemanyagot fogyasztó motort sikerüljön korszerűbbre cserélni és ezzel a típus élettartamát, annak összes előnyével együtt meghosszabbítani.
A szatymazi mezőgazdasági kötelék ma is szép példa a típus hazai alkalmazására
Fotó: Sármási Zoltán
Sajnos a gép már említett egyetlen komoly gyengesége, a magas üzemanyag-fogyasztás, könnyen elegendőnek tud bizonyulni ahhoz, hogy ezek a remek madarak a földre kerüljenek és akár végleg ott maradjanak. Hiszen attól, hogy a gép nem repül és nem fogyaszt üzemanyagot, költeni azért kell rá, hogy később újra bevethető legyen, ezt a költséget pedig állás közben nem tudja megtermelni, azt mindenképpen kívülről kell belefektetni. Az Ancsa ráadásul nagy helyet foglal el, így sokszor nem marad számára hely a hangárban, a szabad ég alatt pedig a vászonborítást hamar kikezdi az időjárás.
Ez a két gép hosszú ideje Szentkirályszabadján pihen – szerencsére fedél alattFotók: www.avia-info.hu
Hazánkban, ahol a kisgépes repülésben a rendszerváltás óta sokkal kevesebb pénz áll rendelkezésre, mint korábban, jó néhány An-2-es került parkolópályára gazdasági okok miatt. Egy részük az enyészeté lett, más gépek külföldön találtak új otthonra, ahol nem jelent akkora problémát az üzemeltetési költségek előteremtése, így ott ki tudják használni az Ancsák előnyeit. Érdekes, hogy még múzeumi kiállítási tárgyként is nagy becsben tartanak világszerte jó néhány egykori magyar An-2-est.
Fotók: www.avia-info.hu
Persze Magyarországon is vannak múzeumban őrzött Ancsák, ahogy üzemképes gépek is, ámbár felhasználásuk területe az utóbbi években egy-két kivételtől eltekintve szinte kizárólag a mezőgazdasági repülésre, illetve a szúnyoggyérítésre korlátozódott. A sportrepülésből, ahol elsősorban ejtőernyős ugratógépként alkalmazták őket hosszú évtizedeken át, majdnem teljesen eltűntek, és velük együtt az ejtőernyősök száma is erősen megfogyatkozott.
Fotó: www.avia-info.hu
Példának okáért a repülőnapokon lassan ritkaságnak számít az ejtőernyős bemutató, és ha van is, ritkán szednek össze annyi ugrót, hogy egy An-2-est megtölthessenek velük. Így aztán a néhány, vegyszeres tartály helyett ülésekkel felszerelt Ancsa egyetlen feladata a sétarepülés lebonyolítása maradt, amiben szerencsére még mindig verhetetlenek, hiszen rajtuk kívül egyedül a Li-2-es képes nagy tömegek egységnyi idő alatt történő megreptetésére.
Fotók: Sármási Zoltán
A 2008-ban hozzánk is begyűrűző gazdasági válság nagyon nem tett jót az Ancsáknak, elég ha csak arra gondolunk, hogy a régi Budaörsi Repülőnapokon négy An-2-est is be kellett állítani utast repültetni, sőt, ez még az utolsó, válság előtti Dunakeszi Repülőnapon is megtörtént 2008. június 15-én (ott a HA-ANV, HA-MAG, HA-YHC, HA-YHF négyes vitte egész nap az utasokat). Azóta sajnos ritkán fordul elő, hogy egynél több An-2-es áll az utasok rendelkezésére, bár van azért rá példa: Börgöndön idén is két Ancsa végzett utasrepültetést.
Fotó: www.avia-info.hu
A kérdés az, hogy a magyar gazdasági viszonyok mikor teszik ismét lehetővé az An-2-esek jelenleginél sokoldalúbb alkalmazását, illetve eljutnak-e hozzánk is azok a változások, amelyek külföldön az utóbbi években ismét felkapottabbá tették a típust – ennek köszönhető például, hogy a közelmúltban Kaposújlakon és Nyíregyházán akár két évtizedes tetszhalott állapotból is hoztak vissza Ancsákat, hogy a felújítást követően más országokban kezdjenek új életet. Ugyanakkor arra is van példa, hogy munka és érdeklődő hiányában egy amúgy üzemképes gépet jobb megoldás hiányában végül szét kellett szerelni.
Fotó: www.avia-info.hu
Jó lenne, ha nem csak a gazdasági válság, hanem az előremutató változások is begyűrűznének Magyarországra, a hazai sportrepülésbe, és itthon is új életre kelhetnének ezek a szebb napokat látott madarak.
Ezen az oldalon felsoroltam néhány szebb napokat látott Ancsát, amelyek talán egyszer visszatérhetnek a levegőbe. Aki pedig szeretne teljes képet kapni az egykori és jelenlegi magyarországi An-2-es állomány történetéről, látogasson el a Szárnyaszegett An-2-esek oldalára, ahol szerencsére nem csak szárnyaszegett gépek találhatók.
Utóbbi oldalra keresünk képeket az alábbi gépekről: HA-MAI, HA-MAP, HA-MAS, HA-MBS, HA-MBY, HA-MDL, HA-MDO, HA-MDQ, HA-MDV, HA-MDX, HA-MDZ, HA-MED, HA-MEF, HA-MEI, HA-MEL, HA-MEM, HA-MEV, HA-MEZ, HA-MHB, HA-MHM, HA-MHR, HA-MHS, HA-MHV, HA-MKD, HA-MKE, HA-MKH, HA-MKJ, HA-MKL. Többségük sajnos ma már nem létezik, vagy külföldre került, ezért esetükben csak régi képek felbukkanásában bízhatunk.
Aki rendelkezik esetleg képekkel a felsorolt gépekről, kérjük, küldje el azokat a leszejovojuk{kukac]leszejovojuk.hu e-mail címre, hogy felkerülhessenek a megfelelő albumokba. Előre is köszönjük!