Napjainkban talán már csak kevesen emlékeznek az Old Boy hajóra, amely a kilencvenes években többnyire az Erzsébet-híd közelében volt kikötve, majd egyszer csak eltűnt a budapesti hajós életből. Nemrég a Római-partról átnézve a Dunayacht Kft. újpesti telepére (oda, ahol a felújítása előtt a két egykori csavargőzös, a Vén Duna ex Gulács és a Boss is állomásozott) mintha felfedezni véltem volna az Old Boy körvonalait. Utánanéztem a Hajóregiszterben és kiderült, hogy egy közel 100 éves hajóról van szó, amelynek a története legalább olyan különleges, mint a két másik említett hajóé.
Az Old Boy is csavargőzösként kezdte meg a pályafutását 1920-ban, mégpedig ő volt a VI. számú ebben a társaságban. 1944 végén Budapesten elsüllyedt, de szerencsére kiemelték és 1948-ban Előre néven a Balatonra került. Siófokon hozzáláttak az újjáépítéséhez, de végül nem helyezték üzembe. 1955-ben gazdát cserélt és a Mahart lett az új tulajdonosa. 1959-ben végre sor került a hajó újjáépítésére, melynek következtében az egykori csavargőzös kétcsavaros motorhajóként folytatta pályafutását. A megújult hajó új nevet is kapott: először Keszthelynek, majd miután a Mahart úgy döntött, hogy visszahozza a Dunára, Ráckevének keresztelték át. Ezen a néven dolgozott egészen 1993-ig, amikor jelenlegi tulajdonosához, a Dunayacht Kft.-hez került.
Ezen a ponton kapcsolódnak az emlékeim a hajó történetéhez, nyilvánvalóan ott láthattam kikötve a hajót annak idején, ahol ma is fogadják az utasaikat a Dunayacht Kft. hajói, a két egykori csavargőzös, illetve az Óbuda és a Vár-kert vízibusz. Arra sajnos nem emlékszem pontosan, hogy az Old Boy mikor tűnt el a belvárosi Duna-szakaszról, a Hajóregiszterben azonban van egy kép, amely éppen tíz évvel ezelőtt készült a tulajdonos újpesti telepén. Nagy valószínűséggel a hajó a mai napig ott állomásozik, jelenleg 97 éves. Szép lenne, ha a százéves születésnapját újra a belvárosi Duna-szakaszon ünnepelhetné, utasokkal a fedélzetén.
Forrás és fotók: Hajóregiszter