Az újjászületés útjára lépett az első magyar Tu-154 repülőgép

Szeptember 8-án délután Ferihegyen, a Lufthansa Technik műszaki előterén került sor az első magyar Tu-154-es repülőgép, a HA-LCA keresztelő ünnepségére, melynek során Dr. Fülöp Andrásról, a Malév egykori vállalati főpilótájáról nevezték el az enyészet kezéből kiszabadított és újrafestett gépet.


A Malév első Tu-154-es repülőgépe 45 évvel ezelőtt, 1973. szeptember 5-én érkezett Ferihegyre. A magyar repüléstörténet, azon belül a Malév egyik meghatározó korszakának első képviselője 1995-ig állt aktív szolgálatban a HA-LCA lajstromjel alatt, majd a ferihegyi repülőtér egyik félreeső részére a fűre vontatták, ahol bő másfél évtizeden át volt kitéve az időjárás viszontagságainak és az enyészet pusztító erejének.

A gép sorsának alakulása néhány éve a repülőtér melletti Aeroparkot is működtető Légiközlekedési Kulturális Központ jóvoltából vett fordulatot, amikor sikerült megszerezniük az első magyar Tu-154 tulajdonjogát, majd a gépnek az addigi helyéről szilárd burkolatra, a műszaki előtérre történő átvontatását követően kis lépésekben megkezdődhetett az eredeti állapotára történő helyreállítás.


Ennek a munkának egyik meghatározó műveletére került sor 2018 augusztusában, amikor a Lufthansa Technik két hét erejéig rendelkezésre bocsátotta a festőhangárát annak érdekében, hogy elkészülhessen a gép eredeti Malév-színekre történő visszafestése.

A művelet befejezését követően szeptember 8-án az LKK szervezésében keresztelő ünnepségre került sor a Lufthansa Technik műszaki előterén, ahol a gépet az őt annak idején hazarepülő Dr. Fülöp András vállalati főpilótáról nevezték el, aki a szakmai pályafutása során ezer szállal kötődött a típushoz. Többek közt az ötről háromfősre csökkentett hajózószemélyzettel, illetve CAT II. időjárási körülmények között történő üzemeltetés bevezetésével járult hozzá a Tu-154 típus használatának javításához. Dr. Fülöp András 95 éve született és 10 éve hunyt el, így ezek az évfordulók is alkalmat adtak arra, hogy a keresztelő ünnepségre most kerüljön sor.


Természetesen a gép felújítása ezzel nem ért véget, a festés után következik a hiányzó alkatrészek pótlása és a belső tér kiállítható állapotba hozása, ami nem kis feladatot jelent az LKK számára, tekintve, hogy a gépből korábban a selejtezését követően eltávolították a hajtóműveket, a szárnyvégeket, a belső berendezést és számtalan más alkatrészt is.


Ahogy azt Somogyi-Tóth Dánieltől, az LKK egyik alapítójától és vezetőjétől megtudhattuk, jelenleg a hajtóművek pótlásán fáradoznak, amelynek során számos akadállyal kell szembenézniük. Megpróbálták ugyanis megszerezni a görögországi Thesszalonikiből az ott szétvágásra ítélt egykori magyar Tu-154, a HA-LCR hajtóműveit, azonban ez a próbálkozás nem járt sikerrel, így most más megoldás után kell nézniük.


A hosszú távú tervek szerint a gép majd eredeti állapotában kiállítva lesz megtekinthető, de ez még odébb van, a gép egyelőre a közönségtől elzárt területen, a műszaki előtéren állomásozik.


Somogyi-Tóth Dániel
beszédét követően Molnár Attila egykori Tu-154 kapitány emlékezett meg Dr. Fülöp Andrásról és a Tu-154 típus jelentőségéről, majd Szlahó Csaba vecsési, illetve Ughy Attila XVIII. kerületi polgármester fejezte ki örömét, hogy mindkét település hozzá tudott járulni a gép felújításához, ezzel is megerősítve kötődésüket a repüléshez, a repülőtérhez.

Az ünnepség végén Varjú Imre és Babos Áron repülőtéri lelkészek közreműködésével került sor a gép megáldására és elnevezésére. Bízzunk benne, hogy az első magyar Tu-154-es repülőgép minél hamarabb teljes fényében pompázva állít majd emléket a magyar repüléstörténet és azon belül a ma már csak egykori Malév egyik meghatározó korszakának.


Végezetül szeretném megköszönni a meghívást, hogy jelen lehettem ezen a szép és ünnepi alkalmon, ahol egy szebb napokat látott, majd méltatlanul elfeledett emblematikus repülőgép körül gyűlhettünk össze, amely gép kapott egy új esélyt a fennmaradásra és az újjászületésre, még ha nem is üzemképes állapotban. Köszönhetően Somogyi-Tóth Dánielnek, valamint édesapjának, Somogyi-Tóth Gábornak, az LKK másik alapítójának és vezetőjének, illetve mindazoknak, akik folyamatosan dolgoznak nemcsak az első Tu-154 repülőgép, hanem az Aeroparkban található többi repülőgép felújításán, állagmegóvásán, a repülést kiegészítő egyéb járművek bemutatásán, repüléstörténeti örökségünk őrzésén, ápolásán.

További fényképek az Aeropark gépeiről

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .