Farkashegyi Repülőtér, 2009. szeptember 26.
Rendezvényünkkel a 100 évvel ezelőtti, 1909. október 17-i rákosmezei légi bemutatóra emlékeztünk, melyet Louis Blériot, a La Manche csatorna első átrepülője tartott a hazai közönségnek. Ez volt az első repülés Magyarországon. Egyben tisztelegtünk a 80 éves farkashegyi vitorlázórepülés előtt is.
Az érdeklődőkre az alábbi látnivalók vártak:
– Mi-2 helikopter bemutató füstölővel – a látványos program volt a nap fénypontja, amellyel egyúttal emlékeztünk a gép tervezőjére, a 100 éve született Mihail Leontyevics Milre. A bemutató során kiválóan megmutatkozott, hogy milyen nagyszerű képességekkel rendelkezik a Mi-2 helikopter. A pilótaülésben Imreh Lajos ült.
Várdai János jóvoltából itt látható egy videó a Mi-2 helikopter bemutatójáról
– itt volt Magyarország legöregebb PZL-104 Wilga repülőgépe, amely 1970-ben kezdte pályafutását a Légirendészetnél, és a mai napig is lehet vele repülni nyaranta a Balaton fölött. A nap folyamán több alkalommal láthattunk látványos köröket a géppel, és egymás után vitte az utasokat. A gép pilótájától, Pajor Istvántól megtudtam, hogy a HA-SEF szerepelt a napokban elhunyt Bujtor István utolsó Ötvös Csöpi filmjében, és már készültek tervek egy újabb filmről, amelyben még több szerepet kapott volna a repülőgép. Sajnos ez a terv már nem valósult meg. Bujtor Istvántól fájó szívvel búcsúzunk, emléke filmjeiben tovább él.
– Robinson-44 helikopter, napjaink egyik legkedveltebb helikoptere néhány fordulót is mutatott a közönségnek.
– AN-2 repülőgép, a mezőgazdasági repülés és az ejtőernyősök kedvelt típusa is tiszteletét tette, lehetőség nyílt fedélzetéről megtekinteni a repülőtér környékét.
– PZL-101 Gawron repülőgép érkezett Hármashatárhegyről, képviselve a mezőgazdasági repülés, illetve a vitorlázó-vontatógépek egyik meghatározó típusát.
– egy rövid műrepülésre is sor került egy Zlin-50 repülőgéppel
– motoros IS repülőgép érkezett Dunakesziről, a típusból mindössze három példány található hazánkban.
– a késő délutáni órákban megérkezett Gödöllőről a korábban Farkashegyről indult Aero-45 repülőgép, illetve Dunakesziről egy Zlin-43 gép.
– a vendégek mellett a helyi vitorlázó repülők is előkerültek, köztük a Cimbora veterán vitorlázó, amely a nap folyamán több alkalommal látható volt a levegőben csörlésből és motoros gép által vontatva egyaránt. Az alábbi képeken a farkashegyi Zlin-526 vontatógép, illetve vitorlázók láthatók. A sárga vitorlázó az idősebb Rubik Ernő által tervezett legendás Góbé.
– a közismert Movit (motoros vitorlázó) is repült néhány kört.
– természetesen a Cessnák sem hiányozhattak a levegőből.
– szerencsére a közönség is szép számban megjelent, ahogy ez az alábbi képeken is látható (az alsó képen egy magyar gyártmányú Corvus Phantom körül gyülekezik a közönség):
Reméljük, hogy a közönség jól érezte magát rendezvényünkön, mely egyúttal a Magyar Repülés százéves évfordulójához kapcsolódó programsorozat nyitó műsora volt, jövőre várhatóan több alkalom nyílik majd az ünneplésre.
Köszönetünket fejezzük ki a program valamennyi közreműködőjének, akik szponzor hiányában saját költségük terhére, boldogan, vállalták a részvételt!
A fotókat Sármási András készítette.