Negyven éve állították le felújítási célból az utolsó magyar üzemképes gőzhajót, a Petőfi gőzöst és húsz éve került sok-sok hányattatás után Neszmélyre ugyanazon okból. Ennek ellenére ma sem tudja senki megmondani, mikor lesz, egyáltalán lesz-e valaha újra működő gőzhajó Magyarországon.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Noha Európa más országaiban, vagy éppen az Egyesült Államokban sok szép példa található napjainkban is arra, hogy lehetséges gőzhajót üzemeltetni, hazánkban negyven éve véget ért a gőzhajózás és nem tudni, lesz-e folytatás.
Pedig volt idő, amikor úgy tűnt, a fennmaradt gőzhajók összegyűjtését előbb-utóbb valamelyik gőzös beüzemelése fogja követni, de aztán a lendület alábbhagyott és most már bő évtizede teljes csönd övezi a kérdést.
A kétezres évek első felében sokan örültünk, amikor a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány a neszmélyi öbölbe vontatta az összes, akkor mozdítható állapotú gőzhajót és kisebb felújításokra is sor került.
Az első szerzemény az Apatinból 2001-ben visszahozott Petőfi gőzhajó volt, amely eredetileg 1987-ben került oda felújításra, ám két évvel később 1989-ben egy tűzesetben súlyos károkat szenvedett. 2003-ban vontatták Újpestről Neszmélyre, ahol az azóta eltelt húsz évben kisebb munkálatoktól eltekintve érdemi változás nem történt az állapotában, noha védett műszaki emlék.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Aztán 2004-ben előkerült Százhalombattáról az ott addig klubhajóként használt, az alapítvány nevét is adó Zoltán gőzös, amely a legöregebb fennmaradt gőzhajónk még 1869-ből. Szépen fel is újították kiállítható állapotra (gőzgép nélkül). Ma is Neszmélyen található, védett műszaki emlék.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Többen emlékezhetnek még rá, hogy ugyancsak 2004-ben az augusztus 20-i vízi és légi parádén a program fénypontjaként a Sopron motoros a Neszmély gőzöst vontatta a hajók felvonulásán.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
A legfiatalabb, 1957-ben gyártott gőzhajó felújítása 2010-re fejeződött be és szállásként használták az oda látogatók számára a hajóskanzenben, a gőzgépét viszont nem tették üzemképessé.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
A Neszmélyi Hajóskanzen honlapján az utolsó hír 2019-es, a főoldalon szereplő dátum nélküli közlemény szerint a kiállítások jelenleg nem látogathatók.
A neszmélyi skanzenben őrzött hajókon kívül a Kossuth gőzhajó változatlanul a fővárosi panoráma dísze, múzeumi műtárgy. Bár megvan a gőzgépe, az üzembe helyezése nem szerepel napirenden.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
A szomorú sorsú Szőke Tisza maradványai most már több, mint három éve a parton rozsdásodnak Szegeden, miután a nagyszabású kiemelési akciót nem követte semmiféle folytatás a tervezett felújítás tekintetében.
A kérdés tehát változatlan: minimum negyven év szünet után lesz-e újra üzemképes gőzhajó Magyarországon és ha igen, melyik lesz az és hány évet kell még várni rá?
A „Szőke Tisza” hajót még „Felszabadulás” néven ismertem. Gyönyörű hajó volt. Egyszerűen szomorú a mostani látványa. Ausztriában, Svájcban még forgalomban vannak hasonló gőzhajók és jó állapotban vannak.
Magyarországon, valamikor a „köz” oltárán még áldoztak a tehetősek (ld. Szécheny), ma mit tesznek a „köz”-ért a milliomosaink (milliárdosaink) ??? Ma csak a növekvő létszámukról hallhatunk.