Az utasszállító An-2-esek napjainkra kevesen maradtak üzemben hazánk területén, a mezőgazdaságban tevékenykedő testvéreik ma még valamivel többen vannak. Igaz, számukra is egyre kevesebb a munka, főleg, mióta környezetvédelmi okokból egyre inkább nemkívánatossá válik az általuk végzett kémiai szúnyoggyérítés.
Ennek ellenére még így is jó néhány példány bevethető állapotban van, bár nem mindegyik elvileg üzemképes gép aktuális állapota és tartózkodási helye ismert. Az utasszállító Ancsákkal szemben ők elsősorban nem egyenként állomásoznak egy-egy repülőtéren, hanem számos esetben tulajdonosonként több gép is ugyanarról a bázisról indul bevetésre.
Békéscsabán napjainkban hat permetezőgép lakik: a HA-ABR, a HA-DAE, a HA-MAY, a HA-MBB, a HA-MEJ és a HA-MKG lajstromjelet viselő madarak. Közülük a HA-MBB, 1975-től, a HA-MEJ 1980-tól, a HA-ABR 1993-tól, a HA-DAE és a HA-MAY 1995-től, a HA-MKG pedig 1996-tól üzemel magyar lajstromban. A HA-ABR tavaly nyáron Gyomaendrődön teljesített szolgálatot. A HA-MAY, a HA-MEJ és a HA-MKG nyaranta általában Farkashegyre szokott települni. Onnan egyebek mellett a Dunakanyar szúnyogmentességéről is tudnak gondoskodni. A HA-MAY és a HA-MEJ 2018-ban és 2019-ben részt vett a Budaörsi Airshow műsorán kötelékben és egyéni bemutatóval egyaránt.
Szatymaz volt az elmúlt néhány évben a legnagyobb üzemképes mezőgazdasági flotta otthona, a kétezertízes évek legvégén előfordult, hogy hat gép alkotta a helyi állományt (HA-ECM, HA-MBD, HA-MBJ, HA-MBL, HA-MEN, HA-MES). Az egyforma sárga festést viselő Ancsák nem csak a munkában, hanem a repülőnapokon is nagy népszerűségnek örvendtek. A látványos mezőgazdasági kötelék-bemutató keretében odahaza, illetve két alkalommal (2016-ban és 2017-ben) Szegeden is nagy sikerrel szerepeltek.
Számuk azonban mostanra háromra csökkent, miután a HA-MBD három éve nyugalomba vonult és Fótra került kiállítási célra, a HA-MBL és a HA-MEN pedig eladásra került (jelenlegi hollétükről nincs aktuális információm). Így e pillanatban a HA-ECM, a HA-MBJ és a HA-MES alkotja a szatymazi flottát. A HA-MBJ 1975-től, a HA-MES 1981-től, a HA-ECM pedig 2019-től szolgálja a magyar repülést.
Zalakaroson ugyancsak három Ancsa várja a bevetést: a HA-MBE, a HA-MEI és a HA-MEO jelzésű gépek. Közülük a HA-MBE 1975-től, a HA-MEI 1980-tól, a HA-MEO pedig 1981-től repül magyar lajstromjel alatt. A HA-MEI azonban jelenleg új gazdára vár.
Fotó: www.-avia-info.hu
Nyíregyházán szintén három mezőgazdasági Ancsa van bevethető állapotban: a HA-MBO, a HA-MED és a HA-MKC jelzésű gépek. Érdekességük, hogy az első két gép 1976-tól, illetve 1980-tól végzett aktív szolgálatát a kilencvenes évek elejétől bő két évtizedes pihenő követte a selejt-soron. Utána a kétezertízes évek második felében felújítást követően álltak újra szolgálatba. A HA-MKC 1997-től üzemel magyar lajstromban.
Fotó: www.-avia-info.hu
Kaposújlakon két gép van (az ugyancsak 1979-es HA-MDM, amely tavaly Gyomaendrődről és az 1994-ben érkezett HA-MAV, amely tavaly Bőnyből került oda). További egy-egy gép állomásozik Sukoróban (az 1995-ben hazánkba került HA-DAD), Kadarkúton (a HA-ERW 2019-től), Szentesen (az 1975-ös évjáratú HA-MBA). Újszentmargitán (az 1979-ben lajstromozott HA-MDH) Surjányban (az 1986-tól hazánkban szolgáló HA-MEX), Hódmezővásárhelyen (az 1997-ben lajstromozott HA-MKB) teljesít szolgálatot.
Fotó: www.-avia-info.hu
Számomra jelenleg nem ismert a HA-MBY (1993-) és a HA-MKH (1996-) jelenlegi állapota, és tartózkodási helye.
Ahogy az utasszállító gépekből, úgy a mezőgazdasági változatból is akad jó néhány szebb napokat látott üzemen kívüli példány országszerte. Róluk itt olvasható további információ.
Külön nem jelölt fotók: Sármási Zoltán