Harmadik alkalommal rendezték meg a Szegedi Repülőnapok és Légiparádét 2018. szeptember 14-től 16-ig, ahol a repülés szinte valamennyi ága bemutatkozott a közönségnek neves hazai és külföldi résztvevők közreműködésével. Az alábbiakban a pénteki és a szombati látnivalókról olvasható fényképes összeállítás.
Már két nappal a rendezvény kezdete előtt megjelentek az első hőlégballonok Szeged légterében, jelezve, hogy elkezdődött a CE CUP Hőlégballon Közép-Európa Kupa, amely kezdettől fogva szerves részét képezi a szegedi repülőnapoknak. Az eredeti terv szerint a rendezvény mindhárom napján felszálltak volna a repültérről a ballonok, de végül a szél megerősödése miatt csak pénteken nyílt erre lehetőség, akkor viszont annál látványosabb volt, amikor 25 hőlégballon emelkedett együtt a levegőbe.
A péntek délutáni program elsősorban a vendég gépek érkezéséről szólt, egymás után landolt Szegeden a közelmúltban magyar lajstromba került L-29 Delfin, a Goldtimer Alapítvány Li-2-ese, egy Z-37 Cmelák és a típus turbó változata kötelékben Kunmadarasról, valamint a Heliforce Mi-2 helikoptere Kiskunlacházáról. Természetesen az érkezések és a késő délutáni, esti sétarepülések mellett bemutatókra is sor került: megtartotta első bemutatóját a sugárhajtású L-39 Albatroszokkal repülő Baltic Bees, Dr. Martin Graf német kardiológus, aki egy piros kétfedelű Christen Eagle géppel műrepült, levegőbe emelkedett a pécsi Magnus repülőgép és a motoros siklóernyők, zárásként pedig Hársfalvi Pál érkezett meg Szatymazról a korábban érte ment Cmelák vontatásában és műrepült egy kétüléses Fox vitorlázógéppel. Az eredetileg pirotechnikai elemekkel kiegészített bemutató végül technikai hiba miatt ezen elemek nélkül zajlott, de így is rendkívül látványos volt.
Mielőtt a vitorlázó műrepülésre sor került, a földön a mentők és a tűzoltók közreműködésével katasztrófavédelmi bemutató zajlott, amelyben először műszaki mentést lehetett látni, utána eloltottak egy kigyulladt személyautót, végül pedig azt mutatták be, hogy mi történik, ha a konyhában a kigyulladt olajat vízzel próbálják meg eloltani. A rendkívül demonstratív bemutató legfőbb tanulsága, hogy ha meggyullad az olaj, mindig a fedőt kell rátenni és a gázt eloltani alatta és semmiképpen nem szabad rá vizet önteni.
A hagyományoknak megfelelően a rendezvény központját ezúttal is a szombati nap jelentette, így a legtöbb bemutatót ezen a napon lehetett látni. Reggel a modellezők, majd a motoros siklóernyők és sárkányrepülők kötelékrepülő bemutatóival kezdődött a program.
A délelőtti műsor a szentesi EC-135-ös légimentő helikopter érkezésével folytatódott, amely gép először bemutatót tartott a levegőben, majd le is szállt és a kora délutáni órákig közelről is meg lehetett tekinteni. Mivel ez a gép látja el az ügyeletet a térségben, a statikus kiállítás idején is folyamatosan bevetésre kész állapotban tartotta a személyzet.
Kisebb közjátékkal indult a Hajdú Apollo Fox kötelék bemutatója, amikor a biztonságiak először megpróbáltak elvezetni a pályáról egy ittasnak látszó férfit, aki mindenáron be akart szállni a kötelék egyik gépébe. Végül sikerrel járt, így már semmit nem lehetett tenni, amikor magára csukta a pilótafülke ajtaját és elkezdett össze-vissza gurulni a pályán a géppel, majd fel is emelkedett és néhány ijesztő manőverrel kezdett egyre magasabbra emelkedni. Közben a kötelék két másik tagja is felszállt, majd rövidesen az addig össze-vissza repkedő Apollo Fox is lecsillapodott és felzárkózott hozzájuk. Ekkor jelentették be a kommentátorok, Márványi Péter és Németh Zoltán, akik remekül végigközvetítették a részeg pilóta próbálkozásait, hogy természetesen az egész közjáték a műsor része, a magát ittasnak tettető férfi pedig a kötelék egyik tagja, Juhos István volt, aki tökéletesen alakította a szerepét. Ezt követően a kötelék lerepülte a tőlük megszokott magas színvonalú, a világon máshol nem látható programját, a vezérgépben Kreith Eduárddal, a másik kísérőgépben pedig Tumbász Józseffel.
Ugyancsak a délelőtti bemutatók sorát színesítette a terepszínű Cmelák látványos, a földről pirotechnikával kiegészített bemutatója, majd Hársfalvi Pál füstölővel gazdagított vitorlázó-műrepülése. A vontatógép ezúttal is a Cmelák volt, a pilótaülésben Darazsac Balázzsal. Rajtuk kívül délelőtt is tartott egy rövidebb bemutatót a Baltic Bees, majd a blokk lezárását követően a sétarepülésé lett a főszerep a Li-2-essel, a Szatymazról érkezett An-2-essel és a Mi-2 helikopterrel. Az ebédszünet alatt még egy bemutatóra sor került, amelyet Rózsavölgyi Vilmos tartott a helyi Scweizer-300 típusú kis helikopterrel.
A délutáni blokk elején Darazsac András turbó Cmelákkal tartott mezőgazdasági bemutatót. Először illatosított vizet permetezett a pálya fölött, amiből a kissé szeles időben mindenkinek része lehetett, majd egy látványos vízdobással zárta a programját.
A továbbiakban Neville Ferreira dél-afrikai műrepülő pilóta mutatta be a levegőben a magyar fejlesztésű Genpro műrepülőgépet Nagy Jenő „Zsenya” lelkesedéstől fűtött kommentálásával, ismét repült Dr. Martin Gräf a kis piros kétfedelűjével, valamint bemutatót tartott az L-29 Delfin is Szakács Gábor „Szaki” és Rohács Tamás közreműködésével.
A Rózsavölgyi Air jóvoltából egy eddig máshol még nem látható kötelék emelkedett a levegőbe, egy Jak-52 és két Piper Seneca. A szétválást követően a Jak-52-től néhány műrepülő figurát is láthattunk. A Baltic Bees pedig harmadszor is Szegedre látogatott (a rendezvény ideje alatt Kecskeméten állomásoztak) és péntek után újra megtartotta a teljes programját. Miután visszatértek a bázisra, a pilóták a gépek nélkül újra Szegedre jöttek, hogy személyesen is találkozhassanak a közönséggel.
Ugyancsak a délutáni program keretében tartotta meg a tőle megszokott magas színvonalú, pirotechnikai elemekkel, füstölővel, görögtűzzel és tűzijátékkal kiegészített bemutatóját Imreh Lajos „Lujó” a Mi-2 helikopterrel.
Tóth Ferenc vitorlázó-műrepülő bajnok bemutatóját is megcsodálhattuk a rendezvény keretében Swift típusú géppel, valamint a Li-2 is repült egy szép bemutatót. Ennek mindig nagyon örülök, mert a gép számomra valahogy ilyenkor tudja megmutatni a legszebb oldalát.
Időközben megérkeztek, majd a blokk végén le is repülték programjukat a Flying Bulls műrepülő kötelék tagjai, hogy aztán átadhassák a légteret a modellezőknek.
Ami a földi látnivalókat illeti, érdemes megemlíteni a bejárat előtt kiállított An-2 motort, a veterán autókat és motorokat, amelyek szombaton voltak kiállítva, a Délvidéki Aero Club jobbkormányos csörlőjét, valamint az Aeropark repülőtéri kiszolgáló buszait, az Ikarus 55-ös és Ikarus 280-as járműveket, amelyek a várossal való kapcsolatot voltak hivatottak biztosítani a rendező SZKT önjáró trolibuszai és autóbuszai mellett. Noha nem a kiállítóterületen, hanem egy elzárt részen parkoltak, mindenképpen említésre érdemes az a két különleges Mercedes teherautó, amelyek hosszú évek óta a repülőtéren állomásoznak.
Néhány légi jármű is a földön volt megtekinthető, amelyek említésénél rátérek arra is, hogy mi az ami esetleg hiányzott az egyébként programokban rendkívül gazdag és kiválóan megszervezett rendezvényből. A földön maradt repülőeszközök közül a bejárat közelében kiállított helyi mezőgazdasági An-2-est feltétlenül ki kell emelni, mivel eddig még soha nem repült a rendezvény keretében. A kiállítása mindenképpen örömteli és előremutató intézkedésnek bizonyult, mivel a gép tavaly még a közönségtől elzárt területen parkolt. Ugyanakkor a típus idén kissé alul volt reprezentálva a programban, mivel az előző két évben kialakult hagyománnyal szakítva idén nem jött át Szegedre a szatymazi An-2 kötelék bemutatót tartani, csak az utasszállító gépüket hozták el, hogy az utasok rendelkezésére álljon.
A két évvel ezelőtti első rendezvényen még tartott bemutatót a helyi Kamov Ka-26 helikopter, viszont tavaly már nem, és idén is a szokásos állóhelyén töltötte a hétvégét. Az elmúlt két hétvégén Budaörsön és Börgöndön tartott nagy sikerű Ka-26 bemutatók után a szegedi Kamov zárhatta volna a szezont, de erre nem került sor. Ugyancsak a földön töltötte a repülőnap idejét az ugyancsak helyi Zlin-326 Tréner vontatógép. Az elmúlt két évben igen jól sikerült a Délvidéki Aero Club bemutatója, ahol csörlésből repült a legendás R-26 Góbé vitorlázógép, egy másik gépet pedig a Tréner vontatott, majd a kötelét ledobva kísért, ezek a programok azonban az idén elmaradtak.
Mindent egybevetve az idei rendezvény az előző két évhez hasonlóan nagyszerű élményekkel szolgált, köszönet illet minden szervezőt és résztvevőt, aki bármilyen módon közreműködött a program sikerében. Természetesen jövőre is várjuk a folytatást!
Fotók: Sármási Zoltán