Hetedik alkalommal került megrendezésre a Budaörsi Airshow 2025. június 21-én szombaton. Az elmúlt évektől eltérően ezúttal nem volt gond az időjárással, napos, száraz időben lehetett lebonyolítani a tervezett programot.
A légi bemutatók sorát a házigazda FlyCoop Kft. Cessna-köteléke nyitotta két dízelmotoros Cessna-172 géppel. Harmadikként, vezérgépnek csatlakozott hozzájuk az Aeroexpress jól ismert Cessna-206 amfibiája. Tőle a kötelékből kiválva önállóan is láthattunk néhány áthúzást.
A Goldtimer Alapítvány színeiben először a Li-2 tartott bemutatót, majd a Po-2 és a Kánya kötelékrepülését csodálhattuk meg. A Gerle ezúttal nem repült, de kiállítva meg lehetett nézni.
Vári Gyula egykori MiG-29 műrepülő világbajnok vadászpilóta az utóbbi évekből már ismert Jak-55 géppel tartott látványos bemutatót a tőle megszokott magas színvonalon.
Ausztriából érkezett a következő fellépő: a Redbull Rotorwings csapat három autogyro kötelékrepülését mutatta be füstölővel kiegészítve, melynek keretében nemzeti színeinket is az égre festették.
Az utóbbi évek budaörsi hagyományának szerves része, hogy sok helikopter együtt emelkedik a levegőbe. Ez idén sem volt másként, ezúttal hét gép részvételével tartottak helikopteres kötelékrepülő bemutatót. Egy Kamov Ka-26, egy Robinson R-22, két Robinson R-44, két Bell Jetranger és a magyar fejlesztésú Hungarocopter alkotta a köteléket, melynek pilótái a program végén rádión keresztül közvetlenül is köszöntötték a közönséget.
A helikopterek közös repülését követően Urbán Gergő tartott látványos bemutatót a Kamov Ka-26 „kukacbombázó” helikopterrel.
A Kamov programját a Hungarocopter bemutató-repülése követte az éppen születésnapját ünneplő Rács Tamással a pilótaülésben.
A délelőtti blokk záró programja az L-29 Delfin bemutató-repülése volt. Idén a magyar Delfin műszaki problémája miatt Szlovákiából kölcsönöztek egy másik gépet a szervezők, így a típus maradéktalanul részt vehetett a rendezvényen.
Az ebédszünetben és a nap végén az egész napos helikopteres sétarepülés mellett lehetőség nyílt An-2 géppel és a Cessnákkal is repülni.
A délutáni program Besenyei Péter műrepülő világbajnok bemutatójával kezdődött, aki szokása szerint a közönség háta mögül meglepetésszerűen érkezett meg a budaörsi légtérbe a jól ismert Corvus típusú gépével.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is nagy sikere volt a Dunakesziről érkezett CuvAir Zlin-köteléknek, amelyben egy Zlin-143 és két Zlin-142 gép repült kötelékben, majd vadászták le egyesével a felengedett színes léggömböket. A tavalyi kötelékhez képest idén annyi változás történt, hogy az egykori budaörsi piros HA-SGM lajstromjelű gép helyett idén a kék HA-SGY jelzésű madár ugrott be a programba.
A Redbull Rotorwings a délutáni program során újra a levegőbe emelkedett.
Ugyancsak hagyományos résztvevője a budaörsi repülőnapnak a Vári Gyulával és az ő Jak-52 gépével kiegészült szlovák Retro Sky Team csapat, akik világháborús festésű Zlin Trénereikkel, valamint a csapat An-2 gépével tartottak ezúttal is pirotechnikai látványelemekben gazdag programot.
Litvániából érkezett az Ironwolf produkció Igoris Lobanovas pilótával egy látványos műrepülő-bemutatóval, amelynek a végén a litván nemzeti színeket is megjelenítették füstölőkkel.
A nap záró produkciója a korábban már látott L-29 Delfin és a Dark Star L-39 Albatrosz köteléke Szlovákiából, majd az Albatrosz önálló bemutató-repülése volt, amely látványos pirotechnikai attrakcióval kiegészítve ért véget.
A műsor házigazdája idén is Nagy Jenő „Zsenya” egykori MiG-21 vadászpilóta volt, aki a szokásos fergeteges stílusában közvetítette partnerével együtt az egész napot, amelybe sok-sok rövid interjú is belefért a résztvevőkkel.
A földön kiállítva egész nap meg lehetett nézni egy EC-135 mentőhelikoptert, de a harapni- és innivalók környékén is bőven volt mit látni.
A rendezvény a korábbi években megszokott módon a közönség számára idén is ingyenes volt, amelyért hatalmas köszönet illeti meg a szervezőket és a rendezvény valamennyi támogatóját, akik nélkül nem jöhetett volna létre ez a fantasztikus nap. A korábbi évekhez képest nagyban növeli a program értékét, hogy a rendelkezésre álló információk alapján idén várhatóan nem lesz annyi nívós repülőnap hazánkban, mint amihez az utóbbi időben hozzászoktunk. Így aztán kiemelten reméljük, hogy a budaörsi hagyomány jövőre is folytatódik a megszokott magas színvonalon és keretek között.
Fotók: Sármási Zoltán