Kiállított Mi-2 helikopterek aranykora Magyarországon

A Mi-2 helikopterek egykor jelentős számban teljesítettek szolgálatot hosszú évtizedeken át a honvédségtől a rendőrségen és a légi mentőkön át a mezőgazdasági szféráig. 2017-től azonban csak egyetlen gép van üzemben a típusból hazánkban, a mindenki által jól ismert HA-BCL Kiskunlacházán Imreh Lajos „Lujó” kezében. 

Fotó: Sármási Zoltán

Noha a honvédség 2000-ben, a légi mentők 2006-ban, a rendőrség pedig 2017-ben kivonta a szolgálatból az összes Mi-2 helikopterét és több gép pályafutása külföldön folytatódott, a legtöbb „csirkecomb”, ha üzemen kívül is, de egyben maradt és az idei évben többen közülük lehetőséget kaptak, hogy kiállítva emléket állítsanak a korábban végigszolgált évtizedeknek.

A 10029 oldalszámú katonai gép, amely 1987-től 2000-ig volt hadrendben, hosszú éveket töltött félreállítva Budapesten a Készenléti Rendőrség telephelyén. Az idei évben egy teljes felújítást követően az Aeroparkban talált új otthonra, ahol az 1979-től 2016-ig szolgálatot teljesítő R-13 oldalszámú, Kék Villám nevet viselő rendőrhelikopternek, illetve a típus közel negyvenéves rendőrségi alkalmazásának állít emléket. Az eredeti gép a kivonást követően Csehországban talált új otthonra.

Fotó: www.police.hu

A 9408 oldalszámú katonai helikopter, amely 1986-tól 2000-ig volt üzemben, jelenleg Kadarkúton az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány kezelésben kerül helyreállításra.


Fotó: www.avia-info.hu

A 9412 oldalszámú egykori katonai gép, amely ugyancsak 1986-tól 2000-ig a honvédséget, majd 2000-től a légi mentők flottáját erősítette, idén Debrecenben született újjá, hogy kiállítva az Aeropark kihelyezett gépeként ott emlékeztessen a légi mentésnek a típushoz fűződő korszakára.

Fotó: www.avia-info.hu

A 8915 oldalszám alatt 1986-tól 1997-ig katonai szolgálatot teljesítő, majd 1999-től HA-BGK lajstromjel alatt repülő gép kalandos életutat tudhat maga mögött, mivel 2002. május 12-én Debrecenben lezuhant és összetört, azonban utána az egyik első magyar mentő Mi-2, a HA-BCD fő darabjai segítségével kijavították és folytathatta a szolgálatot a típus légi mentőktől való kivonásáig. Hosszabb pihenő után idén a Börgöndi Repüléstörténeti Gyűjteményben fedett helyen lelt új otthonra.

Fotó: www. lhsn.hu

A 9414 oldalszám alatt 1986-tól 2000-ig katonai szolgálatban, majd 2000-től HA-BGM lajstromjellel mentőhelikopterként dolgozó gép idén Dömsödön talált új otthonra, ahol gondos kezek foglalkoznak a korábbi szolgálatához méltó állapotra hozásán.

Fotó: www.avia-info.hu

Miskolcon már hosszú évek óta ugyancsak gondos kezek vigyázzák az 1985-től 2000-ig katonai 8918-as oldalszámmal, majd 2000-től HA-BGH lajstromjellel relpülő Mi-2 helikoptert, amely a hírek szerint az új légimentő bázison találr új otthonra a miskolci repülőtér bezárása után.

Fotó: www.avia-info.hu

Az továbbra is kérdéses, hogy lesz-e még valaha újabb üzemképes Mi-2 hazánkban a HA-BCL mellett. Levegőbe emelkedik-e például a két legfiatalabb magyar Mi-2, a HA-BCE és testvére, az egykor Süsüként is ismert HA-BCF, amelyek 1991-ben a gyárból érkeztek az Aerocaritas flottájához, hogy mindössze néhány rövid év után a földre kényszerüljenek. Velük együtt Kiskunlacházán álmodik szebb napokról a 7809 és a 8917 oldalszámú egykori katonai gép, amelyek 1982-től, illetve 1985-től 2000-ig teljesítettek szolgálatot, majd kivonásukat követően egy ideig a székesfehérvári tűzoltóság udvarán állomásoztak piros-sárga színekben, hogy egyszer tűzoltó helikopterként kerüljenek újra bevetésre.

Fotó: www.avia-info.hu

Azonban minden szempontból örömhír, hogy az országszerte itt-ott kallódó „csirkecombok” közül több gép sorsa is megnyugtató módon rendeződni látszik, amennyiben egykori szolgálatukhoz méltó körülmények közt, megbecsülve tölthetik nyugdíjas éveiket. Szerezzenek sok örömet látogatóik számára és emlékeztessék az utókort azokra az évtizedekre, amikor a sokoldalú Mi-2 helikopter a magyar repülés egyik meghatározó alaptípusaként teljesített szolgálatot valamennyi repülős ágazatban.

A magyarországi Mi-2 helikopterekről további információk ezen az oldalon olvashatók.

Egy hozzászólás “Kiállított Mi-2 helikopterek aranykora Magyarországon” bejegyzéshez

  1. A 9408 1997.11.hónapban repült utoljára. Ma 2023 novemberében teljesen üzemképes.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.