Az elmúlt évek során többször foglalkoztam már a Balatoni Hajózási Zrt. sajátos üzleti tevékenységével, amelynek következtében ikonikus balatoni hajótípusok utolsó példányai kerültek leállításra és lettek meghirdetve eladásra.
Így járt az utolsó 301-es vízibusz, az Akali motoros, amely most már évek óta üzemen kívül pihen Siófokon. Az idei évtől a 303-as típusú Héviz motoros is új gazdáról álmodik ugyanott. Azonban nem csak a Bahart hajózástörténeti jelentőségű hajóinak vált kérdésessé a maradása a tavon az utóbbi években, hanem a magántulajdonban üzemelő hajóké is.
Így került a fővárosba az oda semmilyen formában nem kötődő Kisfaludy és Hableány replika. Ezek a hajók eredetileg történelmi balatoni hajók modern kori másolataiként kifejezetten a tóra születtek újjá.
Az említett tendencia következményeként érte utol a vég a Vanyolai Hajózási Kft.-t is, amely Balatonfüreden sokáig négy hajóból álló flottát üzemeltetett. Később a hajók száma a nehezedő üzleti feltételek mellett előbb kettőre csökkent, majd 2023 végére a cég működése végképp ellehetetlenült.
A két megmaradt hajó közül előbb a Jókai került a Bahart tulajdonába. Ott az addigi zöld szín helyett megkapta a Helkát és a Kelént is meghatározó fehér festést. 2024-ben pedig már forgalomba is állt korábbi szolgálati helyén és szerepkörében Balatonfüreden.
A Vanyolai flotta másik hajója, a Balaton nevet viselő motoros kishajó 2024 tavaszán került ugyancsak a Bahart tulajdonába. Ott azonban úgy tűnik, nem számolnak vele hosszabb távon, mivel meghirdették eladásra az 1957-ben Balatonfüreden eredetileg kutatóhajónak gyártott és 1994-től ott sétahajóként dolgozó kishajót.
Valahogy mostanában a Bahartnál csak nagy hajókban gondolkodnak, így van jelenleg a tavon öt katamarán és hat komp. A kis kikötőkben ugyanakkor nincs forgalom, vagy csak magánkézben, lehetőleg titokban tartva, ahogy azt az Arács motorossal érintett Bahart-kikötőkben, vagy a Szent Benedek hajóval elérhető Szigligeten lehet látni.
A Balaton kishajó tehát jelenleg üzemen kívül álmodik szebb napokról és új gazdáról Siófokon, ez év novemberében lejáró üzemképességgel.
Fotók: Sármási Zoltán