Lesz-e jövője? – eladósorban a „Balaton” motoros kishajó

Az elmúlt évek során többször foglalkoztam már a Balatoni Hajózási Zrt. sajátos üzleti tevékenységével, amelynek következtében ikonikus balatoni hajótípusok utolsó példányai kerültek leállításra és lettek meghirdetve eladásra.

Így járt az utolsó 301-es vízibusz, az Akali motoros, amely most már évek óta üzemen kívül pihen Siófokon.  Az idei évtől a 303-as típusú Héviz motoros is új gazdáról álmodik ugyanott. Azonban nem csak a Bahart hajózástörténeti jelentőségű hajóinak vált kérdésessé a maradása a tavon az utóbbi években, hanem a magántulajdonban üzemelő hajóké is.

Így került a fővárosba az oda semmilyen formában nem kötődő Kisfaludy és Hableány replika. Ezek a hajók eredetileg történelmi balatoni hajók modern kori másolataiként kifejezetten a tóra születtek újjá.


Az említett tendencia következményeként érte utol a vég a Vanyolai Hajózási Kft.-t is, amely Balatonfüreden sokáig négy hajóból álló flottát üzemeltetett. Később a hajók száma a nehezedő üzleti feltételek mellett előbb kettőre csökkent, majd 2023 végére a cég működése végképp ellehetetlenült.

A két megmaradt hajó közül előbb a Jókai került a Bahart tulajdonába. Ott az addigi zöld szín helyett megkapta a Helkát és a Kelént is meghatározó fehér festést. 2024-ben pedig már forgalomba is állt korábbi szolgálati helyén és szerepkörében Balatonfüreden


A Vanyolai flotta másik hajója, a Balaton nevet viselő motoros kishajó 2024 tavaszán került ugyancsak a Bahart tulajdonába. Ott azonban úgy tűnik, nem számolnak vele hosszabb távon, mivel meghirdették eladásra az 1957-ben Balatonfüreden eredetileg kutatóhajónak gyártott és 1994-től ott sétahajóként dolgozó kishajót.


Valahogy mostanában a Bahartnál csak nagy hajókban gondolkodnak, így van jelenleg a tavon öt katamarán és hat komp. A kis kikötőkben ugyanakkor nincs forgalom, vagy csak magánkézben, lehetőleg titokban tartva, ahogy azt az Arács motorossal érintett Bahart-kikötőkben, vagy a Szent Benedek hajóval elérhető Szigligeten lehet látni.


A Balaton kishajó tehát jelenleg üzemen kívül álmodik szebb napokról és új gazdáról Siófokon, ez év novemberében lejáró üzemképességgel.

Fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lesz-e jövőjük? - kiöregedett kedvenc járműveink
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.