Ahogy arról az elmúlt években számtalanszor írtam már, hazánk napjainkban nem áll túl jól a magyar hajózástörténet emlékeinek megőrzése terén. Bizonyíték erre a hosszú évek óta zárva tartó neszmélyi hajóskanzen, a bezárt Kossuth gőzhajó, a kikötőjéből négy éve eltűnt Lajta monitor, a Szőke Tisza gőzös öt éve kiemelt, majd újra sorsára hagyott roncsa Tápén, vagy a Balatoni Hajózási Zrt. flottájából kitett váci vízibuszok.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Miközben a fővárosi sétahajózás gerincét ma már egyre inkább a közelmúltban külföldről használtan beszerzett hajók alkotják, az újpesti öböl tele van szebb napokat látott magyar gyártású, hajózástörténeti jelentőségű hajókkal.
A Mahart Passnave Kft. most már hosszú évek óta Újpesten állomásoztatja a felújításra szoruló, idén 62 éves Táncsics hajót, amely egykor két testvérével, a Hunyadi és a Rákóczi hajókkal együtt a flotta díszeként szolgált a Dunán. Napjainkban leginkább a Rákóczi szokott még mozogni, a Hunyadi is csak ritkán hagyja el a pontont, ahová általában ki van kötve. Valószínűleg senki nem tudja, hogy mi lesz a Táncsics sorsa: a felújítás, a bontás, az eladás, vagy a lassú enyészet.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
A több, mint százéves Csillag nosztalgiahajó másfél évtizede pihen Újpesten. Helyette a száműzött balatoni replikák, a Kisfaludy és a Hableány viszik városnézésre a turistákat.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Hasonló, de talán még kilátástalanabb helyzetben vannak a szárnyashajók is: tavaly óta eggyel kevesebben, miután év végén a Vöcsök III. a parton szétbontásra került. A legjobb állapotban megmaradt Vöcsök II. mellett a Vöcsök IV. és a két Sólyom, valamint egy Bíbic álmodik még szebb napokról csak úgy, mint a magántulajdonban lévő Quicsilver szárnyashajó. Szerencsére van még üzemben három felújított Bíbic, amelyek remélhetőleg hamarosan vízre kerülnek, amint elindul az idei hajózási szezon.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Jelenleg három Jégtörő állomásozik Újpesten. Az üzemképes Jégtörő I. mellett már évek óta ott pihen a kevésbé jó állapotúnak tűnő Jégtörő II., valamint a közelmúltban a pilismaróti hajótemetőből oda vontatott Jégtörő X. is. Az utóbbi kettő sorsa kérdéses.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
A korábban szárnyashajó-bázisként szolgált Buda iskolahajó másfél évtizede felújítási célból került Újpestre. Ehelyett azóta is csak a rozsda szaporodik rajta.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
A közelmúltban a révkomáromi bontóból kimentett A Boss ex Bakony tavaly év végén tett egy kört a fővárosban. Azonban egyelőre továbbra is az öbölben pihen ahelyett, hogy beállna újra a sétahajók közé, ahogy azt az utolsó aktív éveiben tette.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Végül egy jobb hír: tavaly végre bekerült az öbölbe az idén 60 éves Inota vontató is. Több említett társához hasonlóan szintén másfél évtizede álmodik szebb napokról.
Fotó: www.hajoregiszter.hu
Ezek a hajók egytől egyig többet érnek annál, minthogy a rozsda lakmározzon belőlük évtizedes távlatokban. Persze ehhez rengeteg pénz és mindenekelőtt szemléletváltás szükséges a megfelelő posztokon. A magyar hajózás történetének eme néhány emblematikus darabja ennyit megérdemel.
Nyilvánvalóan az is sokat elárul a hajózás helyzetéről, hogy 2018-ban fordult elő utoljára, hogy a hajók részt vettek az augusztus 20-i fővárosi parádén. Tavaly ugyan volt tavaszi kirajzás, de annak elsősorban a politikai nyomásgyakorlás volt a célja, nem pedig a hajózás ünneplése. No nem mintha lenne mit ünnepelni… De ennél az évtizedes kínlódásnál lassan minden jobb lesz és kell is, hogy jobb legyen a megmaradt történelmi hajóink fennmaradása érdekében.
Fotó: Sármási Zoltán