A PZL-M18 Dromader az 1980-as években a mezőgazdasági repülés egyik alaptípusa volt hazánkban. Ma mindössze egyetlen üzemképes példány van belőle Mezőhegyesen, ugyanott egy másik példány darabokban, valamint Kaposújlakon egy külföldi lajstromozású gép felújítás alatt.
A mezőgazdasági repülés rendszerváltást követő hanyatlása rövid úton véget vetett a típus széles körü alkalmazásának. Az eredetileg lengyel-amerikai közös fejlesztés nyomán gyártott repülőgépek többsége mindössze néhány év leforgása alatt Amerikában talált új otthonra. Nem csak a munkából, hanem a repülőnapok programjából is eltűnt ez az amúgy igen sajátos kinézetű madár, noha egykor Budaörsön még kötelékben is tartottak bemutatót.
Azonban a kilencvenes, majd a kétezres évek során a megmaradt hazai Dromaderek egymás után kerültek el az országból, míg a számuk 2013-ra kettőre nem csökkent. Ekkorra az egyetlen hazai bázisa a típusnak egyértelműen Mezőhegyes lett. ahol a HA-MTY és a HA-MVB lajstromjelű gépek teljesítettek szolgálatot, valamint ott őrzik az 1994-ben balesetet szenvedett HA-MUI maradványait is. Egészen az idei évig, amikor néhány héttel ezelőtt a HA-MVB egy kaposújlaki ápolás után a levegőbe emelkedve nem a régi otthona, hanem Csehország felé vette az irányt.
Jelen állás szerint, ha minden igaz, a HA-MTY még mindig Mezőhegyesen lakik és feltehetően ott vannak a HA-MUI darabjai is, noha azokból valószínűleg nem lesz már üzemképes repülőgép. Továbbá Kaposújlakon, ahol sok más típus mellett a Dromaderek szervízelését is végzik, egy ideje ott áll az OK-TGH lajstromjelet viselő gép szerelés alatt. Arról nincsenek információim, hogy ki és mit tervez vele, ezért egyelőre kérdés, hogy a típus hazai továbbélését fogja majd elősegíteni, vagy a munkálatok befejezése után külföldre távozik.
Az azonban nem tűnik kérdésnek, hogy a Dromaderek jövője rövid távon is igencsak bizonytalanul fest. Mivel múzeumban megőrzött példány nincs a típusból, nem lehet teljesen kizárni annak a veszélyét, hogy az utolsó szálig eltűnnek mind a munkából, mind a repülőnapokról, ahonnan már évtizedes távlatokban hiányoznak. Sőt, akár hazánk területéről is. Jó volna, ha nem így volna, de ennek elkerüléséhez talán az utolsó előtti pillanatokban vagyunk. Azért reméljük, hogy valamilyen úton-módon lesz továbbra is üzemben Dromader Magyarországon, magyar lajstromban.
További információk a típus hazai történetőről itt olvashatók.
Fotók: www.avia–info.hu