Lesz-e jövőjük? – utasszállító An-2-esek Magyarországon

Az An-2-es repülőgépek több, mint hat és fél évtizede vannak jelen a magyar repülés világában. Mintegy 200 gép repült napjainkig hazánkban magyar lajstromban.

A típus több funkcióban is dolgozott az ejtőernyős ugratástól kezdve a mezőgazdasági feladatokon át az utasrepültetésig. Néhány gép a mai napig üzemben van különböző feladatkörökben. Igaz, a magas üzemeltetési költségek és a fogyatkozó igények miatt egyre csökkenő számban. 


Persze nem volt ez mindig így: a rendszerváltás előtt és egy darabig még utána is több repülőtéren természetes látvány volt az Ancsa-sorfal. Gyermekkorom kedves emlékei közé tartozik Budaörsön a sárga mezőgazdasági An-2-esek hosszú sora a repülőtér nyugati sarkában. A repülőnapon ugyan a közönség elől elzárt területen álltak és ezek a gépek sosem vettek részt a programban, de még így a távolból pihenés közben is igen impozáns látványt nyújtottak.

Szerencsére a műsor részeként is mindig látni lehetett jó néhány Ancsát, amelyekből ejtőernyősök ugrottak (az utastérből, vagy a gép felső szárnyára erősített székekből). Valamint négy gép állt rendelkezésre a sétarepülés iránt érdeklődők számára is. Ez nem csak Budaörsön, hanem például Szentkirályszabadján, vagy később Dunakeszin is így volt. Ott utoljára 2008-ban sorakozott fel négy Ancsa a sétarepülő-sorra.


Aztán jött a gazdasági válság, és utána a kétezertízes években újrainduló repülőnapokon már egy Ancsa is elegendőnek bizonyult a sétarepülés lebonyolítására. Illetve nem is nagyon maradt ilyen célra alkalmas példány a típusból.

Tudomásom szerint ma összesen hét utasszállító Ancsa van bevethető állapotban:

A HA-ABC a Honvédség ejtőernyős ugratógépeként szokott feltűnni Szolnok-Szandaszőlősön. Amikor éppen nincs szolgálatban, akkor Kaposújlakon pihen.


Fotó: www.avia-info.hu

A HA-ANT Nyíregyházán ugratja az ejtőernyősöket. Amikor még volt, a helyi repülőnapon is rendszeresen közreműködött az utasrepültetésben.


Fotó: www.avia-info.hu

A HA-MAH Kunmadarason állomásozik, de visszatérő vendég Szegeden a repülőnapon, ahol 2016-ban utasokkal is repült. A többi alkalommal vagy az ejtőernyősök ugrottak belőle, vagy kötelékben repült két másik Ancsával, esetleg egy Cmelákkal közösen tartott páros bemutatót.


A HA-MBC időnként Kaposújlakon ugrat ejtőernyősöket, bár nem tudom, erre mikor került sor utoljára.


Fotó: www.avia-info.hu

A HA-MEA, Gödöllő közkedvelt Laurája többnyire ugyancsak ejtőernyősökkel dolgozik odahaza, de időnként az utasrepültetésbe is beszáll a Börgöndi Repülőnapon, vagy a Legendák a Levegőben sorozat egy-egy alkalmán.


A HA-YHD hosszú évekig Szatymazon lakott. Részt vett a helyi repülőnapon utasrepültető gépként és vezette a mezőgazdasági Ancsák kötelékét a bemutatón, illetve átjárt Szegedre is a repülőnapra sétarepülés céljából, de láttam ejtőernyős versenyen is közreműködni ugyanott. 2022-ben Jakabszállásra költözött, ebben az évben repülőnapon nem tűnt fel, de elvileg üzemben van.


A HA-YHJ napjainkban a legtöbbet szereplő utasszállító Ancsa. Budaörsön lakik. Évek óta állandó résztvevő otthon, vagy éppen visszatérő vendég Börgöndön és Dunakeszin a repülőnapokon, valamint a Legendák a Levegőben családi sétarepülő hétvégéken szerte az országban.


Kérdés, hogy közülük hányan maradnak a következő években is üzemben. Továbbá milyen sors vár az utóbbi években a földön rekedt társaikra, amelyekről ezen az oldalon lehet részletesebben olvasni.

Külön nem jelölt fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .