Lesz-e jövőjük? – nosztalgia villamosok Szegeden

A fővárosban az utóbbi néhány évben egymást érik a felújított és üzembe helyezett nosztalgia villamosok és egyéb nosztalgia járművek. Többek közt ma már két FVV csuklós Bengáli villamossal is lehet alkalmanként utazni a budapesti villamoshálózaton. Szegeden azonban, amely Miskolchoz és Debrecenhez hasonlóan a Bengálik fővárosa volt hosszú évtizedeken át, más a helyzet.

Természetesen Szegeden is vannak nyáron nosztalgiajáratok, így heti váltásban szombatonként lehet utazni a 9-153 számú Ziu-9 és az 505 számú Ikarus 280-as trolibusszal. Továbbá kéthetente a város több villamosvonalát is bejáró körjáratban közlekedik a 12-es számú MWG villamos motorkocsi. Azonban a közbülső heteken nincs váltótársa, noha az SZKT több más nosztalgia, vagy ilyen célra megőrzött villamoskocsival is rendelkezik.

 

Utánajártam a témának az SZKT-nál és megtudtam, hogy a többi villamos jelen pillanatban egytől egyig javításra, vagy felújításra szorul. Így van ez például a 313-314-es számú ikerkocsival, amely komolyabb javítást igényel, melynek finanszírozási lehetősége felkutatás alatt áll. Emlékeim és a fellelhető dokumentumok szerint utoljára 2017 környékén volt forgalomban.

Szeged abban a szerencsés helyzetben van, hogy mindhárom Bengáli-típusból van megőrzött példány. Ám közülük csak a kétoldali ajtós, két vezetőfülkés 813-as villamos működőképes. De ez a kocsi is felújításra szorul, ezért évente csak egy-két alkalommal helyezik forgalomba. Ez idén már megvolt. Májusban, Szeged napja alkalmából került rá sor.

 

Az egyoldali ajtós, egy vezetőfülkés  609-es villamos üzemképtelen. Utoljára több, mint tíz éve láttam, amikor a telep felújítása idején átmenetileg kitették a Szeged Plaza előtti fordulóba. Azóta tudomásom szerint nem lett jobb az állapota.

Az egyoldali ajtós két vezetőfülkés 656-os villamos pedig nem az SZKT birtokában van. A tulajdonos Közlekedési Emléktár Alapítvány honlapjára öt éve került fel az utolsó információ, azóta nem tudni, hol tart a projekt, milyen messze van még a befejezéstől. Az alábbi kép 2017-ben készült róla az SZKT nyílt napján.

Aztán ott van még a Pulz utcai villamostelep bejárata mellett az SZ5  jelzésű munkajármű is, de az sem üzemképes. Nincs olyan állapotban, hogy bemutatható legyen. A párját, az SZ6-os kocsit néhány éve Budapestre szállították a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe.


Felújítani tehát lenne mit, a kérdés, mint már annyiszor a történelem során a szokásos: sikerül-e biztosítani a szükséges anyagi fedezetet a szükséges munkálatok elvégzéséhez. Ennek hiányában sajnos évek, ha nem évtizedek telnek el úgy, hogy ezek a jobb sorsra érdemes járművek kedvezőbb esetben a kocsiszín egyik sarkában, rosszabb esetben a kinti tárolóvágányok valamelyikén álmodnak szebb napokról. De persze ahogy Budapesten, úgy egyszer itt is bekövetkezhet egy olyan fordulat, amelynek révén ez a néhány jármű is újjászülethet. Reméljük, inkább előbb, mint később kerül erre sor.

Fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .