A Lesz-e jövőjük? – kiöregedett kedvenc járműveink oldalon mindig örömmel adok hírt arról, ha valamelyik kedvencünk sorsa, amely rövidebb-hosszabb időre kérdésessé vált, megnyugtató módon rendeződik. Ez történt most az Arács vízibusszal.
Az elmúlt években többször írtam arról, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) a flotta-modernizációs programja keretében leállította, a forgalomból kivonta a tó látképét bő hat évtizeden át meghatározó váci gyártású, alumínium testű vízibuszait.
A két szóban forgó hajót, a 301-es és a 3011-es változatok utolsó példányait, az Akali és az Arács motorost gazdasági megfontolásból nem kívánták a nosztalgiaflottához csatolni és ilyen formában tovább üzemeltetni. Ehelyett a siófoki telepen meghirdették őket eladásra. Így kérdésessé vált, hogy ezekből a legendás hajókból marad-e hírmondónak legalább egy példány a Balatonon.
Noha az Akali motoros sorsa még mindig kérdéses és jelenleg is új gazdáját várja Siófokon, az utolsó, eredeti formájában megmaradt 3011-es vízibusz, az Arács lehetőséget kapott nem csak a további üzemelésre, hanem a Balatonon maradásra is. A hajót tavaly ősszel megvásárolta a Beach Boat Kft. és kisebb felújítást követően az idei szezontól a helyi önkormányzat közreműködésével forgalomba állította a 2020-tól hajójáratok nélkül maradt Balatonakali kikötőjéből, mint séta- és programhajót. Továbbá menetrend szerint is közlekedik az északi és a déli part, Balatonakali és Balatonszemes között, ahol az évekkel ezelőtti megszűnéséig a Bahart üzemeltetett menetrend szerinti járatot. Utoljára többnyire éppen az utolsó váci vízibuszokkal.
Az Arács motoros tehát újra üzemel és remélhetőleg új gazdái kezében további hosszú éveket tölthet el aktív szolgálatban a Balatonon. Aki szeretné bármilyen formában újra átélni a vízibusszal való utazás élményét, minden információt megtalál a hajó Facebook-oldalán.
Fotók: Sármási Zoltán