Lesz-e jövőjük? – Zlin Trénerek Magyarországon

A Zlin Tréner család (226, 326, 526, 726) repülőgépei az 1960-as évek óta vannak jelen a magyar repülés világában. Az első években leginkább műrepülésre és oktatásra használták őket, később a vitorlázó-vontatás lett az elsődleges feladatuk. Napjainkra már csak néhányan maradtak közülük üzemben.

A legrégebbi Zlin-226-os gépekből négyen találhatók meg az országban. Közülük ketten üzemképesek, a hatvan évvel ezelőtt elsőként hazánkba érkező HA-TRA Miskolcon, valamint a tököli repülőtéren lakó HA-TRM, amely 2011-ben fel lett újítva és azóta Talabos Gábor szokott vele repülőnapokon műrepülni. Rajtuk kívül a HA-TRG raktárban várja, hogy a Közlekedési Múzeum új repüléstörténeti kiállítóhelye egyszer elkészüljön, a HA-TRL pedig szintén Tökölön pihen motorfelújításra várva. Utóbbi gép különlegessége, hogy Katona Sándor vele szerzett 1962-ben világbajnoki címet a budaörsi Motoros Műrepülő Világbajnokságon.

Fotó: www.aviainfo.hu

A Zlin-326-os gépek közül három példányt lehet megtalálni Magyarországon és ebből ketten repülnek is. A HA-TRE Nyíregyházán üzemel, azonban ez már a második gép ezzel a lajstromjellel, mivel külföldről érkezett hozzánk 2002-ben (Az első HA-TRE az 1974-es selejtezését követően Csehországba került). A HA-TRT Szegeden vontatja a vitorlázókat, a HA-TRO pedig raktárban pihen a Közlekedési Múzeum állományában.

Fotó: Sármási Zoltán

A Zlin-526-os gépek hazai családját ma ugyancsak három gép alkotja, ők valamennyien üzemképes állapotban vannak. A HA-EVA 2009 óta repül hazai színekben és Atkáron lakik, a HA-SAC Békéscsabán teljesít szolgálatot, a HA-SAM pedig Budaörsön állomásozik.

Fotó: www.aviainfo.hu

A Zlin-726-os gépek száma napjainkra egyetlen üzemen kívüli példányra csökkent hazánkban. A HA-SDG 25 éve nem repül, jelenleg Budaörsön vár javításra.

Fotó: www.aviainfo.hu

Nincsenek tehát túl sokan a típus hazai képviselői, mindazonáltal van még belőlük néhány üzemképes példány, amelyek remélhetőleg a jövőben is gyakran feltűnnek majd a levegőben és talán a kiállításra, javításra váró gépek sorsa is rendeződik idővel, mivel ők sincsenek nagyon sokan.

Az egykor hazánkban állomásozó Zlin Trénerekről további információk itt olvashatók.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

négy × 2 =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..