Motorcserére vár az utolsó Malév-festésű Zlin-142 Dunakeszin

A HA-SGK lajstromjelet viselő gép harminc évvel ezelőtt, 1984-ben kezdte a pályafutását első, máig egyetlen állomáshelyén, Dunakeszin. A Malév Repülőklub flottájának tagjaként megkapta és jelenleg is viseli az egykori nemzeti légitársaság utolsó színvilágát. 2010-ben a motor üzemidejének lejárta miatt le kellett állítani, de az addig eltelt negyed évszázad során sok-sok pilóta sajátította el a közreműködésével a repülés tudományát, illetve számtalan esetben vontatta a klub vitorlázógépeit.

HA-SGK
Fotó: Sármási Zoltán

A repülés iránt érdeklődők ezrei számára a háromgépes Zlin-142 kötelék tagjaként vált leginkább ismertté. A HA-SGI lajstromjelű testvérgép 2009. július 18-i tragikus kimenetelű balesetéig a Malév Repülőklub rendszeresen szerepelt Dunakeszin és vendégként más repülőtereken, többek közt Balassagyarmaton, Gyöngyös-Pipishegyen, Pécs-Pogányban a kötelékkel, de láthattuk őket az augusztus 20-i légi parádékon, illetve a Megyeri híd 2008. szeptember 30-i átadásán is.

HA-SGF+HA-SGI+HA-SGK
Fotó: Sármási Zoltán

Sokakkal együtt magam is kedves emlékként őrzöm a HA-YHF jelzésű, ugyancsak Malév-színeket viselő An-2-es gép vezetésével bemutatott nyitóképet, a füstölővel végrehajtott kötelékrepülést és a lufivadászatot, amely gyakori, kedves színfoltja volt régebben a hazai repülőnapoknak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Régebben két másik Malév-festésű Zlin-142 (HA-SGL és HA-SGW) is baleset áldozata lett, de szerencsére egyik eset sem vezetett a kötelék feloszlásához. Sajnos a 2009-es dunakeszi tragédia után a kieső gépet az akkori gazdasági helyzetben már nem sikerült pótolni. Másodikként elmaradt a szükséges motorcsere a HA-SGK esetében. Végül 2013-ban a klubvezetés a kötelék harmadik tagja, a máig utolsó, 2012-es augusztus 20-i légi parádén még felvonuló HA-SGF eladása mellett döntött. A gép hamarosan Fehéroroszországba távozott, azóta nincs levegőbe emelkedésre alkalmas Malév-festésű Zlin-142-es repülőgépünk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
A HA-SGK 2010 nyara óta búsul leponyvázva a dunakeszi hangár sarkában, tavaly óta az egykori kötelék utolsó hírmondójaként. A sárkányban van üzemidő, motorcsere és a szükséges ápolás, javítások után a gép újra repülhetne. Eddigi pályafutása, a sajnálatos módon történelmivé vált festése révén megérdemli, hogy a magyar repüléstörténet egyik meghatározó értékeként kezeljék és további repüléssel töltött éveket követően pályafutása végén egy hazai repülőgép-gyűjteményben találjon végső otthonra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Megőrzését, üzemképessé tételét jelenlegi helyzetében a Malév Repülőklub egyedül nem tudja megoldani, ezért hasonlóan a HA-SGF-hez, meghirdették a gépet eladásra. A kérdés az, hogy akad-e a magyar repülős társadalomban, vagy azon kívül olyan, a repülést és a gép sorsát magához közel érző magánszemély, vagy vállalkozás, aki vállalja, hogy besegít az utolsó Malév-festésű Z-142-es repülőképessé tételébe és további üzemeltetésébe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Első körben kell bele egy másik motor, amelyben még van üzemidő. Hosszabb távon pedig meg kell oldani, hogy biztosítva legyen a gép üzemben tartása, hiszen sokan szeretnénk újra, lehetőleg minél többször a levegőben látni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
A cselekvésre annyi idő áll rendelkezésre, amíg nem kap vételi ajánlatot a klub a gépre. Ez lehet, évek, hónapok, de akár napok kérdése is. Elment az Ancsa, elment a másik Zlin és nemrég elment az öt éve beszerzett Maule is. Ne engedjünk el több Malév-festésű gépet külföldre!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Az utóbbi években nem igazán jeleskedtünk repüléstörténeti értékeink megőrzésében. Több olyan gép hagyta el az országot, amelyeknek ma is itthon lenne a helye, amelyeket a világ szinte bármely pontján tudnak tovább használni, csak éppen nálunk nem. Tisztelettel kérek mindenkit, akinek egykor jelentett valamit ez a kis repülőgép, hogy ennek az írásnak a terjesztésével járuljon hozzá az esélyhez, hogy találjunk bele való motort, illetve megoldást a gép üzemeltetésére.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aki tud segíteni abban, hogy honnan lehet használható motort szerezni a gépbe,  vagy bármilyen más módon a gép sorsának rendezésében, kérem, hogy jelezze nekem a honlap Kapcsolat oldalán keresztül, vagy közvetlenül a tulajdonosok felé a hirdetésben szereplő elérhetőségeken.

A külön nem jelölt fotók Horváth Balázs képei.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 × egy =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..