Szeged International Airshow – 2023. szeptember 8-9.

Nyolcadik alkalommal várták látnivalókban gazdag programmal a repülés szerelmeseit a szervezők a szegedi repülőtérre a 2016-tól valamilyen formában minden évben megtartott rendezvényre. Az idei évben a korábbi gyakorlattól eltérően kétnaposra hirdették meg a programot. Péntek késő délutánra és szombatra kerültek a légi bemutatók, a vasárnap pedig a sétarepüléseké lett, bemutató-repülések nélkül.

A programot a tavalyi évhez hasonlóan az ejtőernyősök nyitották, különböző fajta ugrásokat lehetett tőlük látni. Idén is helyet kapott köztük a Magyar KFU Csoport bemutatója, akik nemzeti színű kupolákkal ugrottak zászlókkal, füstölővel. Őket összesen négyszer láthatta a közönség, mivel a pénteki és a szombati programot is ők nyitották. Ezen kívül mindkét este szürkületben, lámpákkal, pirotechnikával felszerelkezve is ugrottak egyet. Szombat este így végül a záró programot is ők mutatták be.


Az ugratógép idén is a rendezvény állandó visszatérő vendége, a kunmadarasi Darazsac család An-2-ese volt. Számomra mindig külön öröm, amikor Ancsából ugranak az ejtőernyősök, hiszen ez a típus volt hosszú évtizedeken át erre a célra rendszeresítve országszerte. A nappali ejtőernyős bemutatók szerves részét képezte az ugratógép látványos áthúzása, amely a bemutató végén óriási precizitással mindig éppen az utolsó ugró földet érése után jelent meg a kifutópálya valamelyik végénél.


Imreh Lajos „Lujó” ugyancsak visszatérő vendége a szegedi rendezvénynek. A Heliforce csapata az ország hosszú évek óta egyetlen Mi-2 helikopterét üzemelteti igen szerteágazó feladatkörökben a teheremeléstől a mezőgazdasági munkákon és a tűzoltáson át a különböző élményrepülésekig. Idén három alkalommal láthattuk a levegőben a „csirkecombot” Lujóval, két nappali és egy éjszakai program keretében péntek este. De a programokon kívül sem sokat pihent a helikopter, hiszen idén is lehetőség nyílt a vállalkozó kedvű utasok számára kipróbálni a fedélzetén a helikopteres élményrepülést.



Tavaly különböző okokból nem tudtak Szegedre jönni, viszont idén mindkét műrepülő bajnokunk megtisztelte jelenlétével a Szeged International Airshow-t. Besenyei Péter péntek délután repült a magyar gyártású Corvus géppel, Veres Zoltán pedig szombat délután látogatott Szegedre a jól ismert MXS típusú műrepülőgéppel. Mindketten le is szálltak a bemutatójuk után, így lehetőség nyílt egy-egy rövid interjúra és a közönséggel való találkozásra.





Újdonság volt idén Szegeden a bőnyi illetőségű Flyby-Aero csapat Jak-52 kötelékének páros bemutatója, amelyet pénteken és szombaton is láthattunk. Harmadikként csatlakozott hozzájuk a Cessna-206 amfíbia, amely a közös kötelékrepülés után egyedül is repült. Hazánkban egyedülálló ez a repülőgép, amellyel egy lelkes csapat, az Aeroexpress a vízirepülés újraindításán dolgozik Magyarországon.



Nem hiányozhatott Szegedről Vári Gyula egykori MiG-29 világbajnok vadászpilóta sem, aki két bemutatót tartott a két nap alatt az új, Jak-55 műrepülőgéppel. A második alkalommal a bemutató közben rádión maga közvetítette, hogy éppen milyen figurát látunk. Az új gép mellett elhozta a régi, Jak-52 repülőgépét is Szegedre, valamint a PZL-101 Gawront, amellyel nehéz helyzetű gyerekek számára biztosít repülési lehetőséget. A Gawront péntek délutántól szombat délig statikus kiállításon lehetett megtekinteni.







Az olasz Silver Chicken, vagyis Luca Salvadori a tavalyi év után idén is nagyon szép műrepülő-bemutatót tartott pénteken és szombaton is a késő délutáni órákban Cap-21DS típusú gépével.



Ugyancsak visszatérő vendége volt a rendezvénynek a lengyel Marek Choim, aki színes füstölőkkel és pirotechnikával felszerelt Extra-330SC típusú gépével a péntek esti show keretében és a szombat délutáni programban is magas színvonalú műrepülő-bemutatót tartott.


Magyarországon első alkalommal lépett fel Danielle wingwalker bemutatójával, aki a férje által vezetett Boeing Stearman típusú duplafedeles gép tetején, a két szárny közt, valamint az alsó szárnyról lelógva foglalt el különböző pozíciókat a levegőben a bemutató során péntek délután és szombat délelőtt is.





Idén Budaörs után Szegeden is nagy sikerrel szerepelt az ötgépes Hawks of Romania kötelék, amelyben a szóló pilóta egy 23 éves fiatal hölgy volt.





Az Ocovski Bacovia Blanix Team négy Blanik típusú oldtimer vitorlázógéppel tartott bemutatókat mindkét nap. A gépeket egy turbó Cmelák emelte a magasba. Utóbbi érdekessége, hogy korábban, 2015 és 2018 között magyar lajstromban repült HA-MFZ jelzés alatt.



Jellegzetes szegedi specialitás minden évben a péntek esti pirotechnikai látványshow, amely idén a KFU Team éjszakai ugrásaival kezdődött. Marek Choim bemutatójával folytatódott, majd a lengyel Flying Dragons Team bemutatója következett. A hét motoros siklóernyős fényekkel, tüzekkel kiegészített látványos programot repült.


Őket az Aerosparx két Grob típusú motoros vitorlázógépének programja követte ugyancsak pirotechnikával felszerelve, majd a tavalyi év sikerén felbuzdulva ezúttal is megrendezték a Drone Show-t. Ebbe idén Lujó is bekapcsolódott a Mi-2 helikopterrel.


Az esti program a rendezvény valamennyi pirotechnikai elemét biztosító szlovák Detonics S. A. lézerfényekben és tűzijátékokban gazdag bemutatójával ért véget.


A szombati nap hagyományosan a motoros siklóernyőkkel, motoros sárkányokkal és modellezőkkel kezdődött. Utóbbiak több különböző típussal tartottak a földről a valódi gépekéhez megszólalásig hasonlító remek bemutatókat.




A nap folyamán a már említett bemutatók mellett olyan hazai specialitások emelkedtek a levegőbe, mint a magyar fejlesztésű Hungarocopter Rács Tamás pilótával.


Antalfai János egy autogyro repülési képességeit mutatta be a közönségnek.


Számomra minden évben a rendezvény egyik fénypontja a Goldtimer Alapítvány Li-2 repülőgépének a bemutató-repülése. Ennek az egész világon egyedülálló, csillogó ezüst színben pompázó madárnak az alakja ilyenkor mutatkozik meg a legjobban, amikor alacsonyan áthúz a közönség előtt.



Szintén nem hiányozhat a programból a Darazsac család, András és fia, Balázs páros bemutatója az ejtőernyős ugrásoknál közreműködő An-2, valamint idén az eddig Szegeden egyetlen alkalommal, 2016-ban látott mezőgazdasági Grumman Ag-Cat közreműködésével. Utóbbi gép illatos víz permetezésével, majd vízdobással kápráztatta el a közönséget.



A Rózsavölgyi Air a tavalyi év után idén másodszor mutatta be a közönségnek helyben lakó büszkeségét, a T-28 Trojant. Ekkor még nem sejtettük, hogy utoljára: a gép egy nappal később Börgöndön bemutató közben lezuhant, két pilótája, Rózsavölgyi Vilmos és fia, Rózsavölgyi Árpád pedig életét vesztette.  Megrendülve értesültem a tragédiáról, mivel túl azon, hogy a szegedi repülős élet emblematikus alakjairól van szó, személyesen is ismertem őket: egy bő évtizeddel ezelőtt többször is együtt ötleteltünk arról, hogyan lehetne repülőnapot szervezni Szegeden (akkor már évtizedes távlatban nem került sor itt semmi ilyesmire). Ezen úton is szeretném kifejezni együttérzésemet minden érintettel és kívánom, hogy nyugodjanak békében az elhunyt pilóták.



A DAC-Délvidéki Aero Club csörlővel vontatta fel a magasba a legendás Rubik R-26 Góbét, majd egy LS-3 típusú vitorlázógépet vontatott fel a helyi Cessna-182 repülőgép. Ezt a gépet a szegediek leginkább a helyi ejtőernyős életből ismerhetik, mivel többnyire belőle ugranak az ejtőernyősök, amióta 2010-ben elhagyta hazánkat az addig itt szolgáló „szalámis” An-2.




Szombaton, nappali fényben is tartott bemutatót a Flying Dragons Team a motoros ernyőkkel, valamint az Aerosparx a Grob motoros vitorlázógépekkel.





Meglepetésként került a szombat délutáni programba Ábrányi Tamás Xtreme 3000 (S-Bach) típusú, majd Kiss Balázs Extra-300 típusú géppel tartott műrepülése. Ők a Magyar Műrepülő Klub képviseletében látogattak Szegedre.



Ugyancsak meglepetés volt a nap végén a légi utaskísérők bemutatója arról, hogyan kell használni a mentőmellényt.


Természetesen a légi bemutatók mellett sétarepülésre is lehetőség volt, nem csak vasárnap, hanem péntek és szombat este, szombaton pedig többször napközben is. A Li-2 és a Mi-2 helikopter mellett Cessnákkal, Robinson R-44 helikopterrel és An-2 géppel is lehetett repülni. Ebből az alkalomból Szegedre látogatott Jakabszállásról  az a sárga Ancsa, amely korábban Szatymazon lakott és az utasrepültetés mellett többször lehetett látni a mezőgazdasági kötelék vezérgépeként az ottani és az első két szegedi repülőnapon egyaránt.


A földi látnivalók részét képezték hagyományosan a veterán motorkerékpárok és autók is szombat délelőtt, valamint a mindkét nap kiállított repülőeszközök.





A tájékoztatásról és a jó hangulatról Nagy Jenő „Zsenya” egykori MiG-21 vadászpilóta, valamint kollégái, Molnár Balázs rádiós műsorvezető, Vályi István autós újságíró és Szüle Zsolt Boeing-747 kapitány gondoskodott. Utóbbi szervezésében vendégül látták a repülőgéppel érkező pilótákat, továbbá a rendezvényre látogatott a Simflite B47 szimulátor központ, ahol többek közt a repüléstől való félelem leküzdésében segítenek az érdeklődőknek.

A hőlégballonok idén egy kisebb versenyen és kevesebben vettek részt az előző évben megszokotthoz képest és nem is kerültek be közvetlenül a repülőnap programjába, de ettől még a város környékén több napon keresztül lehetett látni itt-ott ballonokat.

Természetesen, ahogy minden évben, idén is hatalmas köszönet illet minden szervezőt, közreműködőt és támogatót, hogy megvalósulhatott a rendezvény. Várjuk jövőre a kilencedik SZIA-t!

Fotók: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .