Visszavárjuk a Debrecen ex Kassát a budai Duna-partra!

Biztos sokan emlékszünk még a 2006 és 2010 közt a budai Duna-parton kikötött Debrecen ex Kassa névre hallgató hajóra, az egykori magyar Duna-tengerjáró flotta utolsóként megmaradt tagjára.

300px-Debrecen_ex_Kassa_1Fotó: Wikipédia

Az eredetileg Kassa névre keresztelt kétcsavaros folyam-tengeri áruszállító hajó 1939-ben született az újpesti hajógyárban. 1941-től 1944-ig hadi célokra használták, majd 1947-ig Ausztriában talált menedékre.

Hazatérését követően Debrecen néven szolgált tovább a Magyar-Szovjet Hajózási Részvénytársaság (Meszhart), majd 1955-től a Duna Tengerhajózási Részvénytársaság (Detert) flottájában. 1964-ben a Maharthoz került és leállítva 1. számú Műhelyhajóként szolgált az újpesti hajójavítóban 1998-ig.

1999-ben a Magyar Duna-tengerhajózásért Alapítvány gondozásába került a hajó, majd 2004-ben a Zoltán Alapítványt bízták meg a hajó kezelésével. 2006 tavaszán felújították, majd az augusztus 20-i vízi és légi parádé alatt ünnepélyesen újrakeresztelték az öreg áruszállítót Debrecen ex Kassa névre. Az ünnepségen megjelent a névadó Debrecen város küldöttsége, akik az alkalom tiszteletére átadták a város zászlaját és címerét a hajót kezelő Zoltán Alapítványnak.

Sopron+Debrecen ex KassaFotó: Sármási Zoltán

Az ünnepélyes átadást követően a Debrecen ex Kassa a budai Duna-parton talált otthonra. Néhány alkalommal rendezvényeknek adott otthont, illetve a Múzeumok Éjszakáján évente meg lehetett tekinteni.

Eddig a hajó hivatalos története. Arról már nem nagyon esik szó, hogy 2010 novemberében a Debrecen ex Kassát az újpesti öbölbe vontatták, hogy Víz alatti Régészeti Múzeumot alakítsanak ki rajta. A projekt valahol elakadt útközben, melynek eredményeként most már ötödik éve nélkülözzük a hajó látványát a budai Duna-parton.

Bár a hasonló ügyekben rendkívül nehéz manapság dűlőre jutni, mégis jó volna, ha a Debrecen ex Kassa minél előbb visszatérne a helyére és újra megnyitná a kapuit a látogatók előtt. Annyi idő alatt, amennyi az Újpestre vontatása óta eltelt, akár az üzemképtelen motorját is rendbe hozhatták volna, de már az is eredmény lenne, ha az akkori állapotában vontatnák vissza a kikötőjébe. Ez a néhány sor talán segít abban, hogy a Debrecen ex Kassa a hányattatásai közben ne merüljön feledésbe.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .