Szatymazi Repülőnap – 2025. szeptember 14.

Három év szünetet követően 2025. szeptember 14-én újra megrendezésre került a korábban hosszú évek alatt hagyománnyá vált Szatymazi Repülőnap.

An-2-bemutato-5

Utoljára 2021-ben rendeztek Szatymazon repülőnapot. Az elmúlt három évben a Szeged International Airshow, vagyis a SZIA árnyékában nem vágtak bele a szervezők a rendezvény lebonyolításába. Ezt személy szerint mindig sajnáltam, mert a két repülőnap egymástól teljesen eltérő jellemzőkkel bír, és a nagyszabású, nemzetközi léptékben is jegyzett SZIA mellett nekem kezdettől fogva nagy kedvencem az elsősorban a helyi sajátosságokra építő Szatymazi Repülőnap, amelyre lehetőség szerint mindig igyekeztem ellátogatni.

Vitorlazo-athuzas

Idén a SZIA a megrendezéshez szükséges anyagi háttér hiányában sajnos nem került megrendezésre, azonban az ilyenkor szokásos hőlégballon-verseny nem maradt el, mivel négy másik közeli településsel karöltve átvették a szatymaziak, valamint megragadták a lehetőséget a repülőnap hagyományának az újjáélesztésére is. Feltehetően a SZIA hiánya nagyban hozzájárult ahhoz, hogy emlékeim szerint eddig soha nem látott, hatalmas tömeg látogatott ki Szatymazra.

Vitorlazo-kotelek-3

Az utolsó Szatymazi Repülőnap óta sok év eltelt, ami nem hagyta változatlanul a helyi gépparkot sem. Miközben a Piper Pawnee vontatógépek száma egyről háromra nőtt (HA-TNB, HA-MJN, HA-BAV),  a repülőtér sajátosságának számító An-2 kötelék ugyanakkor drámaian lecsökkent (a HA-MBD nyugdíjba vonult és Fóton pihen egy gyűjteményben, a HA-MBL Csehországba,  a HA-MEN Szerbiába költözött, az utasszállító HA-YHD Jakabszállásra került új tulajdonoshoz). A három megmaradt gép közül a  HA-MES és a HA-ECM  éppen Börgöndön állomásozott, így egész pontosan egyetlen Ancsa maradt Szatymazon (HA-MBJ) és vett részt a programban. A Z-37 Cmelák vontatógép (HA-MFY) időközben Békéscsabára költözött, ahol jelenleg üzemen kívül pihen. A korábbi hagyományos résztvevők közül nem jöttek el idén a modellezők és a forráskúti sárkányrepülők, és ebben az évben nem volt transzparens-vontatás, valamint sétarepülési lehetőség sem.

Vitorlazo-kotelek-2

Bár az időjárás jelentősen megnehezítette a szervezők dolgát, szerencsére végül az igen nyugtalanító előrejelzések ellenére néhány kisebb szemerkélésen kívül érdemben nem esett az eső, így, alkalmazkodva a körülményekhez, kettő kivételével minden tervezett programot sikerült lebonyolítani.

Vitorlazo-kotelek-1

A program a JS-3 típusú, gázturbinás segédturbinával ellátott vitorlázó repülőgépek kötelékének bemutatójával kezdődőtt, melyek felvontatásához bevetették mindhárom Piper Pawnee vontatógépet. A vitorlázó-kötelék remek bemutatóját követően az egyik Piper Pawnee bemutató-repülését láthattuk Sütő Gergellyel a pilótaülésben.

Piper-Pawnee-bemutato-1

Piper-Pawnee-bemutato-2

Számomra az idei rendezvény csúcspontját nagy kedvencem, az An-2 mezőgazdasági bemutatója jelentette. A HA-MBJ lajstromjelet viselő géppel Molnár Géza tartott látványos bemutatót, melyhez színezett vízzel történő permetezés is társult. 

An-2-bemutato-2

An-2-bemutato-4

Az Ancsa után következett a Cessna-150 repülőgép (HA-SZP) bemutató-repülése Sütő Gergellyel, majd valamivel később a Falke motoros vitorlázó (HA-1234) emelkedett a levegőbe Molnár Gézával egy újabb bemutatóra.

Cessna-150-bemutato-1

 

Cessna-150-bemutato-2

Falke-bemutato-2

Falke-bemutato-1

A rendezvényre meghívott sztárvendég, Besenyei Péter műrepülő világbajnok a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt végül nem tudott Szatymazra repülni, így az ő bemutatója elmaradt, csak úgy, mint a tervezett ejtőernyős bemutató. Bár ezúttal nem, egy héttel korábban Besenyei Pétert Szegeden lehetett látni, ahol a Tisza fölött tartott bemutatót, többször átrepülve a Belvárosi híd alatt is.

Besenyei-Peter-Szegeden

Az utolsó program így a Dynamic ultrakönnyű repülőgép, a világ legerősebb ultrakönnyű repülőgépének bemutató-repülése volt Szabó Péterrel a pilótaülésben. A pálya szélén egy adott időszakban egy KA-6 vitorlázógépet állítottak ki, amelyet közelről is meg lehetett nézni.

UL-bemutato

Kiallitott-vitorlazo

Bár a körülmények több szempontból sem voltak ideálisak, a szervezők mindent megtettek a siker érdekében, így az nem is maradt el . Öröm volt látni a remek bemutatókat, amelyeket egytől egyig a helyi pilóták tartottak a helyi gépekkel. Számomra mindig ez adta a Szatymazi Repülőnap különlegességét és ebben a hosszú szünet után most is hozták a tőlük megszokott magas színvonalat. Köszönet érte minden szervezőnek és közreműködőnek.

A jövőre nézve bízom benne, hogy sikerül megoldást találni arra, hogy a Szatymazi Repülőnap és a SZIA valahogy elférjen egymás mellett a naptárban, mert mindkét rendezvénynek megvan a maga jellegzetessége, ami egymástól és a többi repülőnaptól megkülönbözteti őket. Fontos, hogy hosszú távon mindkettőre biztosan számíthassunk minden évben.

Fotók: Dr. Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lesz-e jövőjük? - kiöregedett kedvenc járműveink
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.