Új év, régi kihívások kedvenc repülőgépeink körül

Ha január, akkor évforduló: 16 éve a Mi-2 helikopterekkel indult útjára az első „Lesz-e jövőjük? – kiöregedett kedvenc járműveink” oldal. Akkor az egyetlen civil Mi-2-esen kívül volt még három rendőrhelikopter is hazánkban, amelyek azóta külföldre kerültek. A HA-BCL viszont rendületlenül szeli a levegőt. Ott van szinte minden repülőnapon, tavaly óta új bázisról, Kiskunlacháza helyett Balatonfőkajárról indulva.

Ebben persze nem merült ki az elmúlt év történéseinek sora, hiszen 2024-ben is volt hat repülőnap, amelyek közül több helyszínen láthattuk régi kedvenceinket is repülni. Májusban Fertőszentmiklóson, júniusban Dunakeszin, egy új helyszínen, Kadarkúton, valamint Budaörsön, augusztusban Hajdúszoboszlón, szeptemberben pedig Börgöndön várta megannyi látnivaló a repülés szerelmeseit.

Szeged ezúttal kimaradt a kínálatból, de erről nem a szervezők, hanem  a rendezvény tervezett hétvégéjén hazánkba látogató Borisz ciklon tehetett, amely később főként a Dunán levonuló árhullám okán vált emlékezetessé. Reméljük, hogy a tavalyi évre tervezett kiváló program lehető legtöbb elemét idén ősszel megcsodálhatjuk majd.

Több helyszínen voltak Legendák a Levegőben sétarepülő hétvégék más gépek mellett An-2 részvételével. A korábbi hagyományos, ám évek óta szünetelő rendezvények terén 2024-ben nem történt változás: sem Dunaújvárosban, sem Nyíregyházán, sem Szatymazon nem szerveztek repülőnapot az elmúlt évben.

Kedvenceink közül Budaörsön három An-2 kísérte kötelékben a Li-2-est, valamint Kadarkúton volt An-2 bemutató-repülés. Az elmúlt évek rendezvényeiről jól ismert HA-YHJ lajstromjelet viselő Ancsa mellett ebben az évben először tűnt fel repülőnapokon a HA-MEO jelzésű gép, amely a bemutatókon való részvétel mellett az utasrepültetésbe is bekapcsolódott.

Öröm volt látni a budaörsi kötelékben a korábban hosszú éveken át Velence mellett a pusztában pihenő HA-DAD lajstromjelű gépet. Ugyanott a Retro Sky Team kötelékkel ezúttal nem a megszokott OM-RST jelzésú Ancsa, hanem az OM-ELI lajstromjelű madár vendégszerepelt.

2024-ben újra láthattunk a levegőben Zlin-köteléket. Ezúttal nem csak otthon, Dunakeszin, hanem Budaörsön is repültek néhány kört együtt, majd levadászták a felengedett lufikat. A kötelék első ízben szerepelt a meghirdetett szegedi programban is, remélhetőleg idén pótlásra kerül az ottani látogatásuk. A Zlin-kötelék a HA-FBL Zlin-143 vezérgép mellett az egykori budaörsi HA-SGM és a klasszikus Malév-színeket viselő HA-SGK Zlin-142 gépekből állt.

Ugyancsak Budaörshöz kötődik számomra az év egyik legkellemesebb meglepetése, ahol hosszú évek óta először lehetett Gawron bemutató-repülést látni, amelyet Balasi Péter tartott a HA-SBG lajstromjelet viselő, amúgy Dunakeszin állomásozó géppel.

Kamov-bemutatót Budaörsön és Börgöndön láthattunk az elmúlt évben, mindkét helyszínen Urbán Gergő repült a HA-HSF jelzésű géppel. Előbbi alkalommal az egyéni bemutatón túl a nagy helikopter-kötelékben, igen előkelő társaságban, egy Bell Cobra és egy Ecureuil mellett is repült a Kamov.

Összességében kedvenceink szempontjából erős évet tudunk magunk mögött. Ha valami hasonló összejön idén is, akkor sok okunk nem lehet a panaszra. Persze továbbra is vannak megoldatlan kihívások a szünetelő repülőnapokon túl, amelyek igen régóta várnak rendezésre.

Ilyen a két megmaradt magyar Wilga helyzete, noha az elmúlt évben annyi előrelépés történt a típussal, hogy a kiskőrösi MiGálló és Szuhoj fészek befogadta a gyűjteményébe a hosszú évekig Kiskunfélegyházán, majd Úrhidán a hangárban pihenő HA-SED Wilgát.

Aztán van még jó néhány szárnyaszegett An-2 országszerte. Egy eladósorba került Gawron Szombathelyen, valamint ugyancsak szebb napokról álmodó, különböző altípusú Zlinek szintén országszerte.

Ugyanakkor üzemképes Cmelákok,  Zlin Trénerek állomásoznak Békéscsabán, az említetteken kívül szintén üzemképes Gawronok Dunakeszin és Kiskörösön, amelyeket jó lenne idén minél többször, minél több helyen a levegőben látni.

Sokan ismerik, de tavaly egyetlen rendezvényen sem szerepelt Laura, a gödöllői Ancsa, amely év elejétől az egykori HA-ANA, az első magyar An-2 festését és lajstromjelét viseli (az eredeti gépet a németországi Hermeskeil gyűjteményében lehet meglátogatni). 

Végül ezúttal is meg kell említeni az augusztus 20-i parádét, amely 2024-ben is a 2019-től érvényben lévő forgatókönyv szerint került lebonyolításra. Ebbe a Magyar Honvédség mellett egyedül az Aeroexpress gépei fértek be, a polgári repülés többi ágazatának képviselői nem, ahogy a dunai hajók sem.

2018-ban volt az utolsó teljes értékű vízi és légi parádé. Rendületlenül igyekszem felhívni rá az illetékesek figyelmét, hogy ezt a sokunk számára kedves hagyományt vissza kell helyezni az őt megillető méltó keretbe a repülők és a hajók széles körű részvételével.

Fotók : Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .